Vilka olika sätt att hantera misslyckande tärningsslag finns det i olika system?
Det klassiska misslyckat är att färdigheten misslyckades lämnar lite frågetecken. Det största problemet jag har i de fallen är att färdigheternas värden är på samma skala medan kostnader att försöka och möjlighet att försöka igen kan bli väldigt godtyckligt.
Jag gillar Mutants två nivåer av misslyckande: man kan misslyckas efter ett slag (och ge upp) vilket ger ett lindrigare misslyckat resultat, eller försöka igen, vilket ökar chansen att lyckas, men ger också värre resultat vid misslyckande.
Men jag hör ju också positiva grejer kring fail forward och liknande som jag inte riktigt kollat upp.
Hur ska man misslyckas? Vilken är er favorit och varför?
Det klassiska misslyckat är att färdigheten misslyckades lämnar lite frågetecken. Det största problemet jag har i de fallen är att färdigheternas värden är på samma skala medan kostnader att försöka och möjlighet att försöka igen kan bli väldigt godtyckligt.
Jag gillar Mutants två nivåer av misslyckande: man kan misslyckas efter ett slag (och ge upp) vilket ger ett lindrigare misslyckat resultat, eller försöka igen, vilket ökar chansen att lyckas, men ger också värre resultat vid misslyckande.
Men jag hör ju också positiva grejer kring fail forward och liknande som jag inte riktigt kollat upp.
Hur ska man misslyckas? Vilken är er favorit och varför?