Re: Religion endast för religiösa
Det intressanta är att JP inte har lagt fram det hela som en diskussion, en dialog eller debatt. Istället förödmjukar man miljoner av dem som lever efter islams rättesnören. Jag undrar varför?
Jag misstänker förvisso att Jyllandspostens haft den föga ädla baktanken att göra folk förbannade, MEN:
Jag har nu tittat på de publicerade bilderna. De flesta är obegripliga - jag kan inte se någon poäng med dem över huvud taget, vare sig jag försöker tänka som en rasist, som en sekulär svensk eller som förorättad muslim. En eller två bilder är fördomsfulla och minst en är en briljant skämtteckning om religiösa fanatiker. Detta är alltså vad som föranlett våldsamma upplopp med dödsfall som följd? Jag blir mer och mer oförstående ju mer jag försöker sätta mig in i frågan.
Här om dagen kom jag fram till att jag skulle vilja att DN publicerade alla tolv bilderna och lät ett antal seriösa personer - islamkännare, konstkännare, religiösa företrädare, (f.d.) politiker - kommentera varje bild. Vad bilden föreställer, vad som är provokativt, vad som inte är provokativt. Men icke, självcensuren slår till, och med hänvisning till att inte uppröra mer låter vi bli att försöka visa och förklara vad det är folk blir så upprörda över.
Några försök har gjorts att med text och tal i tidningar och radio förklara vad som är fel med bilderna och tyvärr så kan jag inte dra någon annan slutsats än att
det är avbildandet i sig som är problemet. Om avbildningarna är fördomsfulla, rasistiska eller neutrala har ingen betydelse - avbildningsförbudet råder. Och det ska icke-muslimer tydligen rätta sig efter, annars "förödmjukar man miljoner av dem som lever efter islams rättesnören" som föregående skribent uttryckt det!
Blandfärsliknelsen är helt plötsligt mitt i prick, och jag får god lust att säga elaka saker om all världens religion. Då skulle det i alla fall inte råda några som helst tvivel om att jag verkligen var ut efter att reta upp folk.
Men, jag avstår eftersom det bara vore att kasta mer ved på elden.
Dewil