Nekromanti mellanöstern och danmark

Minimoni

Homelander
Re: Religion och Politik i USA

dom trodde det skulle bli ett snabbt blitzkrieg... nu får dom betala mer... roligt för dom tycker då jag
Kul att du tycks gilla att människor dör. För det är trots allt det som är resultatet av att USA tvingas stanna längre i Irak än vad de själva kanske hoppats på.

Jag bryr mig inte om vilken sida du symapiserar med i konflkiten men bäst för alla hade det varit om demokratin snabbt hade kunnat slå igenom i Irak. Då hade inte människor behövt dö i samma utsträckning som de gör i Irak idag.

Så tänk dig för innan du skrattar åt andras död.

MiniMoni

Eksem

Champion

Så, i korthet, så är mina argument acceptaba utifrån vissa premisser, om än inte vattentäta. Tja, då anser jag fortfarande att jag har haft rätt från början, det är klart och tydligt möjligt att på ett vettigt sätt argumentera för att USAs inblandning i mellanöstern är jämförbart med ett korståg.

Och när vi ändå är igång:

" Själv är jag dock inte riktigt beredd att ge kristendomen monopol på grundläggande liberala värderingar."

Du gick med andra ord inte i skolan efter införandet av Lpo94?

Saxifrage

Hero

Du gick med andra ord inte i skolan efter införandet av Lpo94?

Nej, jag tog studenten -94 och högskolorna är lyckligtvis lite friare än övriga anstalter, men jag gissar att du avser kd:s kupp att införa "kristen etik" i läroplanen? Just den biten fick mig faktiskt att gruvligt ångra att jag röstade borgerligt...

Eksem

Champion

"Irakkriget handlar inte om detta, så därför är det INTE ett korståg."

Nä, det låter ju rätt och riktigt, men ligger det ändå inte ganska mycket i de argument jag presenterade? Jag hävdar fortfarande att beroende på vad man lägger i olika ord så går det att på ett relativt sakligt vis argumentera att USAs inblandning i mellanöstern går att jämföra med korstågen.

Min egen åsikt om saken är helt annorlunda, vågar jag mig på att nämna nu, när jag tycker att saken är utredd.

Eksem

Champion

"ingen trodde att det skulle bli an snabb affär... hörde innan Irakkrigat startade att man antagligen skulle få vara där i en sju år med amerikanskt militärstyre "

Fast det DÄR känner jag inte alls igen, jag minns att Bush-administrationen argumenterade att det skulle vara en snabbt affär. 7 år kanske är snabbt, det minns jag inte, men mycket av antikrigsretoriken gick ju ut på att kritisera påståendet om hur snabbt allting skulle gå. Men om vi minns helt olika saker så måste någon av oss släpa fram flera år gamla debattartiklar för att visa vem som har rätt, och DET orkar jag verkligen inte. Du är förstås välkommen att arkivgräva om du vill motbevisa mig.

Eksem

Champion

"men jag gissar att du avser kd:s kupp att införa "kristen etik" i läroplanen?"

Ja, det hela är aning lustigt faktiskt, men...

"Just den biten fick mig faktiskt att gruvligt ångra att jag röstade borgerligt... "

...oroa dig inte, lärare är ett svårkontrollerat släkte, och av mina erfarenheter har de flesta mer eller mindre medvetet valt att bortse från den formuleringen.

Saxifrage

Hero

...oroa dig inte, lärare är ett svårkontrollerat släkte, och av mina erfarenheter har de flesta mer eller mindre medvetet valt att bortse från den formuleringen.

Ha! Vänta bara tills Säpo sätter upp Bodström-kameror i klassrummen. Då kan du ju försöka att strunta i Läroplanen... :gremwink:

/Sax, "it's for yer own pertection dammit..."

Eksem

Champion
Re: Politik i Paris

"Vem i Sverige hackar på Frankrike för den där dumheten?"

Dels är det ju länge sen, det är liksom innan jag ens var född för den delen, men när det gäller kärnvapen och Frankrike har vi väl ändå sett allt från vinbojkotter till protester på gatorna? Det gällde förstås en annan händelse, men kritik mot Frankrike saknas knappast i den svenska debatten.

Eksem

Champion

"Ha! Vänta bara tills Säpo sätter upp Bodström-kameror i klassrummen. Då kan du ju försöka att strunta i Läroplanen..."

Oooh... Panopticon!
Men, nu tror jag att det blev ett sidosteg för mycket, om vi inte börjar prata om terroristjagande gymnasiespioner förstås :gremsmile:
(Uppslag för rollspelskampanj, någon? Fem möter Al-Qaida?)

Eksem

Champion

"att ställas sida vid sida med en man som så envist står upp för de frihetliga och demokratiska värderingar "

Jag måste fråga, problematiserar ni aldrig den frihetlighet och de demokratiska värderingar ni så envist står upp för?

Saxifrage

Hero

Ok, skämt åsido, så tror jag att lärarnas relativa frihet är ett viktigt vapen mot eventuell statlig hjärntvätt och indoktrinering. Å andra sidan har lärarna också ett stort ansvar, med tanke på vilken makt de har över unga själar. Ett intressant ämne som kanske förtjänar en egen debatt.

/Sax, oh captain my captain

walium

Ganska töntig, faktiskt

"ingen trodde att det skulle bli an snabb affär... hörde innan Irakkrigat startade att man antagligen skulle få vara där i en sju år med amerikanskt militärstyre som i Japan efter andra kriget... och det verkar gå snabbare nu."

Jag har i alla fall svårt att tro att det amerikanska folket var insatta i exakt vilka åtaganden som kriget innebar. Ett krig som sträcker sig över ett knappt decennium tror jag inte att de hade accepterat.

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg

hmm ok det var inte riktigt så jag menade... vad jag menar att det är bra att det kostar dem något... annars hade de antagligen gjort om det här igen och igen...

och jag skrattar inte åt att folk dör... det är otroligt tragiskt... tycker inte ens om att amerikaner dör även om det är soldater som border ordervägra nu... men men poängen är ändå att dom fick inte det billiga snabba krig dom ville ha...

jag är ledsen om jag utryckte mig klumpigt

Arfert

Facit

det var på diskussion innan i USA i alla fall... om gemene man på gatan fattade det är en annan sak

Arfert

Facit

ska gräva... men jänkarna har ju erfarenheter sen tidigare, från japan och tyskland... så jag är rätt säker på att ledningen och militären inte är totalt historielös

Arfert

Facit

det FINNS en irakisk regering... något som varken fanns i Tyskland eller Japan efter så kort tid.

Arfert

Facit

ja, men problemen känns väldigt hanterbara jämfört med dom alternativ som hittills prövats.

Arfert

Facit

Det var mestadels tyska judiska forskare som hjälpte USA med atombomben, under en extrem situation (kriget mot facismen) som följdes av en annan extrem situation (det kalla kriget mot stalinsimen/kommunismen).

Det var en tid då demokratin och faktiskt hela den humanistiska tanken höll på att raderas ut, om "vi" förlorat. Vi hade fått en värld med dödsläger, slaveri, likriktad kultur med mera med mera. En facistisk eller stalinistisk medeltid.

Vet inte om det är LÄMPLIGT att Israel har kärnvapen, men man får inte glömma att de har betydligt folkrikare grannar som ägnat sig åt flertalet fullskaliga angreppskrig och har Israels förintande som nation på programmet = folkmord. Jag är gammal nog att minnas när Nassers Egypten med hjälp av gamla tyska naziforskare tänkte bombadera Israel med ballistiska missiler (typ uppgraderade V2) laddade med pestbakterier. Dom var bland de första målet för Israels flyg under sexdagarskriget 67. Det motiverade Israel att skaffa kärnvapen. Antar att de tycker att om nån vill utrota dom igen ska det inte bli helt ostraffat.

Arfert

Facit

ursäkta.. vadå lika mycket fuffens? Kina och sovjet har under 1900-talet ägnat sig åt folkmord (alltså ej stupade under krig, inklusive civila) på stora delar av egna befolkningen och i ockuperade länder... nånstans mellan 80-120 miljoner beroende på hur man räknar... alltså MEDVETNA mord av regimerna på såna de ville ha bort... där ligger dom 300 (visserligen mot folkrätten) inspärrade på Guantanamo i lä... bara grannen KUBA har nånstans mellan 10000-20000 politiska fångar i läger. Och länder som Nordkorea och Kina ska vi inte bara tala om. Norkorea kan ha en HALV MILJON i läger.. (fast hela landet är ju ett stort arbetsläger).

Arfert

Facit

tycker snarare att det Jihad som pågår inom arabvärlden från fundamenatalistiska grupper (att ta makten) är ett korståg... DEUS VULT! ;-)