Re: OT!!
Den västliga rättsprincipen säger i princip att du är oskyldig så länge som du inte har bevisats skyldig. Så länge som du inte siktar på mig med din kalasjnikov så försöker du inte döda mig, typ.
jag vet inte... det är väl en formell önskedröm att det skulle vara på det sättet.
Men min poäng är att det är i princip omöjligt att i förväg förutse en individs, en grupps, eller en stats agerande. Och när man väl har gjort sin spådom har man plötsligt ogiltigförklarat hela den liberalistiska grundprincipen om individernas frihet att agera självständigt och oförutsebart. Man förutser istället att de handlar efter statistiska mönster, helt utan insikt om att personen som siktar på dej med sin Kalashnikov kanske gör det av helt andra orsaker än de som du tror. Även om han/hon vid ett tillfälle har haft en tanke om att skada dej, kanske han/hon har för avsikt att ändra uppfattning. Men det kan man aldrig veta.
Problemet idag är att med dagens teknik blir detta ett gigantiskt spel där ingen egentligen kan veta när eller hur någon har för avsikt att skada dej. Försöker jag döda dej när jag öppnar luckorna till mina missilsilos? När robotarna är halvvägs över Atlanten? Eller när de når in över ditt territorium? Eller bara när jag siktar på dej med mitt gevär? Du kan ju alltid hävda nödvärn eller principen om "preemptive strikes" osv, men när det gäller moraluppfattningen så kan du aldrig riktigt veta, givet att du tror på individuell olikhet i människans natur.
Israels angrepp 1967 på arabstaterna är ju ett av historiens kanske mest klockrena exempel. Hade arabstaterna tänkt angripa Israel? Eller ville de bara skrämmas? Kunde de ha ändrat uppfattning och avblåst ett angrepp mot Israel? Vi får aldrig veta. Vi kan låta diskutera statistiken och retoriken men vi kan som sagt ändå aldrig veta.
Vad har bomber med tryckfrihet att göra? Om du är tillräckligt upprörd över teckningar för att bomba någon så visar det snarare att du inte accepterar tryckfrihet.
Hur ska man från en utsatt kulturell identitetsgemenskap veta om denna typ av publicering är en krigsförklaring mot hela islam eller bara ett smaklöst statement för att proklamera YGL:s status gentemot religionsfriheten? Har du blivit bombad och invaderad kontinuerligt det senaste seklet kan denna typ av uttalande tolkas som en regelrätt provokation, en krigsförklaring och ett hatbrott. I den utsatte betraktarens ögon blir det knappast en fråga om yttrandefrihet iallafall.