Re: Omformulerat
Vi stegar tillbaka lite:
Du skrev:
"De som utformar beslutet i det lilla samhället fattar alltså inte majoritetsbeslut? Hur gör de då för att ge alla i gruppen lika mycket att säga till om?"
Jag menade att jag inte såg något problem här. Jag menar att om man bara, på ett eller annat sätt, låter alla tala till punkt, så är det inget problem.
Sedan skriver du:
"Alla beslut kommer mycket snart att vara styrda av det fåtal som är mest högljudda, är snabbast i käften, eller har samlat flest fans (vanligen kända som 'de karismatiska ledarna'). De framträder alltid i alla system där medbestämmande inte är formellt reglerat - och inte sällan även där - och det blir i många fall ganska snabbt svårt att säga emot dem."
Där menar jag att det är klart att det går att formellt reglera formen för dialogen. Jag har inte tänkt ut något särskilt system dock.
Du måste se det här i diskussionens sammanhang (jag återkommer till det senare). Det här är inte en färdig plan eller ett manifest, utan bara ett tänkt scenario för abstrakt diskussion. Eller luddigt snömos, som du så diplomatiskt kallar det. Det är inget fel med det, i mina ögon.
Vad det gäller diskussionens sammanhang så sker diskussionen inom den ram som ställts upp av grundkonflikten, det vill säga Muhammed-bilderna. För att begripa vad jag faktiskt skriver måste du sätta på dig Muhammed-bilderna-glasögonen när du läser.
Det här handlar om ett tänkt scenario, där jag testar vad frihet och demokrati är mot den bakgrund som konflikten utgör. Måhända att det är väldigt luddigt, men så är jag också van vid att föra den här typen av diskussioner ansikte mot ansikte, vilket förlänger den onödigt mycket oh gör den luddig.
Därför kommer inte heller Muhammed-konflikten in "helt plötsligt", den är fond för allt som pågått i hela deltråden. Åtminstone från min sida.
Om du har tålamod och vill fortsätta den här diskussionen så ska du nog få se på något konkret också, men som du sett hittils i den här deltråden, så tar jag min goda tid på mig innan jag lämnar ifrån mig sådant.
Så, nu tror jag att du börjar förstå vart jag är på väg, eller? Jag kommer fortsätta förtydliga mig regelbundet under diskussionens gång i vilket fall (jag är van vid att jag är luddigt och otydlig i andras ögon):
Här har vi själva grundproblemet:
Du skriver:
"dialog är också fullständigt verkningslöst i frågor där olika fraktioner sätter ner foten och vägrar backa "
Ser du, jag tror inte på det. Du är förstås i din fulla rätt att vara övertygad om att det finns frågor som inte kan lösas med samtal, men jag håller inte med. Och ingen av oss kan bevisa vem som har fel.
Jag hävdar att, oavsett hur ineffektivt det må vara, så kan allting lösas med dialog. Särskilt om det finns reglerade former för dialogen (märker du nu hur jag är ute efter att visa att dialogens konkreta reglerande inte är relevant för diskussionen riktigt ännu?).
Så, du menar att problemet i mitt förslag är att folk inte kan komma överrens om det inte innefattar (hot om eller faktiskt) våld eller majoritetsval?
Vad är det förresten som gör att människor accepterar majoritetsprincipen?