Självklart kan man tala om dålig och bra användning av information som spelare. Men det har väl också att göra med vilket spel vi spelar? Det kan så att säga bli tvärt om. Att INTE utnyttja informationen som spelare kan förstöra för övriga.
Om spelet grundar sig på en idé om att vi taktiskt skall överkomma utmaningar som sätts i vår väg, så kanske informationen som jag har som spelare, men som min karaktär ännu inte besitter, faktiskt är viktig. Jag kanske inte kan använda mig utav den innan jag kan motivera att min karaktär faktiskt känner till den, men jag kan ju handla med min karaktär på ett sätt som gör att jag kan säga "nu vet jag det." Kanske går spelet till och med ut på att vi ska samla mest XP och vinna över de andra spelarna? Då är det ju ett helt grymt sätt att utnyttja informationen, eller hur? I en sådan situation vore det dåligt att inte utnyttja den informationen. Samma grej kan uppstå om vi i tex D&D4e slåss mot ett monster som är specifikt sårbart mot en av mina attacker, hela spelgruppen ser förväntansfullt på mig att jag ska använda mig utav den, men jag har aldrig mött det monstret innan och använder mig inte utav den för att det är inte vad "jag skulle gjort". Är hela spelgruppen då investerad i den taktiska utmaningen så har jag motverkat dem eller låtit mitt eget val att inte utnyttja informationen jag som spelare besitter placera sig över den agenda resten av spelbordet uppenbarligen gått in med...
Eller, så tror jag ialf.