Ok, då blev det lite av en annan sak på en gång. Men egentligen kommer jag svara samma sak, det här beror helt på vilket fokus ditt spel har. Det finns inget rätt eller fel (även fast många i den här tråden har väldigt fasta åsikter kring metaspelande, etc).
Det här har lite att göra med vad som brukar kallas Stances, det är helt enkelt en infallsvinkel till hur vi tar beslut i spelvärlden med våran karaktär. Actor stance innebär att vi handlar som våra karaktärer utifrån karaktärernas kunskaper och synfält, det här är vad man brukar propagera för i alla rollspelsböcker och det ideal som de som vill straffa metaspelande brukar föredra. Author stance innebär att vi handlar med vår karaktär men kan göra det utifrån kunskaper som jag som spelare har, men retroaktivt tillskriver min karaktär en anledning att handla på ett visst vis. Det är lite luddigt så kör ett exempel:
Säg att snyggot får hem geeklina till sitt studentrum, säg att geeklinas spelare vet att snyggot vill åt hennes prov som ligger dolt i hennes väska men geeklina vet det inte. Så spelaren låter helt enkelt geeklina hoppa in i duschen efter de haft lite hett hett sex, samtidigt tar hon ett beslut, hon vill att snyggot ska hitta provet i hennes väska, så hon säger att geeklina ropar ut från duschen "Ey! Snyggo, kan du kolla min mobil i min väska, är det någon som ringt?"
Man pendlar mellan dessa infallsvinklar till handlande, du behöver så att säga inte vara fast i en position. Det är inget problem, som vissa för fram det som om det inte är idealet i spelet. Skillnaderna behöver ju inte vara stora? Spelar det någon roll om spelgruppen flyger mot den lilla månen för att de tror att det är en måne eller flyger de mot den lilla månen som de vet är dödsstjärnan just därför att de tycker att det är grymt att flyga nära dödsstjärnan men retroaktivt tillskriver det som att "vi gömmer oss bakom den där lilla månen"?
Så, innan du bestämmer dig för bonusar, straff, osv, klura ut, eller bara artikulera för dig själv om du redan vet, vilket jag nog misstänker att du gör, hur du vill ha det i ditt spel. Vad ska spelarna agera på och hur? Varför? Vilka fördelar ger det enda över det andra? Finns det sätt att uppmana det ena eller andra? Osv.
(Och, det finns en tredje stans, director stance, men den faller lite utanför vad jag ville ta upp lite kort..)