solvebring
Superhero
Ja! =)En annan variant är ju bara att vara rollpersonen, att inte metaspela.
Jo, jag förstår det så jag med. Jag förstår dock inte riktigt varför det ska vara nödvändigt. Då föreslår jag hellre en ingående kapitel med spelartips där metaspelande tas upp. Det är för det första mycket lättare att skapa, men sedan också mycket lättare att ta till sig och skapar inte någon sorts "tvångsmekanik". Men det är ju personliga åsikt det.Men jag förstår trådstartaren som att han vill ha ett regelsystem som tillrättavisar motsträviga spelare som hellre metaspelar. Jag vet inte riktigt vad det ska tjäna till, men det är så det verkar.
Försöker inte tillrättavisa dig på något sätt, Niklas, bara ge dig fler synvinklar.
Jag förstår vart du, Niklas, vill komma, men jag tycker att det för det första känns som att du försöker göra ditt spel "för komplett", dvs att det inte tillåter spelare att vara folk, med risk för att häva fram press genom regler.
Jag säger lita på grundsystemet du har, annars är det nog det som du behöver arbeta med. Lita på att folk kan ta det till sig och göra egna lösningar genom det. Det måste finnas andrum för spel och tolkning. Sedan om det finns folk som metaspelar så är det ju upp till dem och deras grupp, egentligen.