Nekromanti Men om spelarna bara vill ha ihjäl SLP?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
I en annan tråd diskuterades viktn av att kunna utföra specade handlingar mot en motståndare som att "dra kniven genom handen på honom" etc. En invändning var att spelare oftast tenderar att bara vilja ha ihjäl motståndaren och att den där typen av handlingar sällan väljs (framförallt inte om det medför en bestraffning som -10% på att svinga sig i lampkronan). Frågan är då:

Är det någon stor idé att skapa SLP med en massa stats? Räcker det inte med att improvisera vid spelbordet?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Till Mutantmatiné finns det tre typer av spelledarpersoner - namnlösa, namngivna högerhänder och namngivna storskurkar. Dessa kommer med två stat-block: vad de har i grundegenskaper och vad de har i färdigheter. Namnlösa har exempelvis 10 i alla grundegenskaper och 50% i färdigheterna.

Vill man göra de namngivna mer personliga förändrar man bara värdena några steg.

/Han som med andra ord håller med om att man kan improvisera ihop värden
 

Ronin

Veteran
Joined
10 Mar 2011
Messages
17
Location
Söderort Stockholm
Jag tycker att det till stor del är överflödigt att ha nedskrivna SLP:s med massor at färdigheter, utrustning och dyl, man kan istället ha en universaltabell likt den som finns på Noirs spelledarskärm där det listas hur bra en SLP är och respektive färdighetsvärde. På så sätt är det bara att imorovisera när spelarna möter SLP:n, "Hm, den här killen är en soldat, då är han tränad på att slåss, *läs av tabellen* ok då har killen mellan 12-15 i FV strid"
man slipper en jävla massa kladd och långdragna förberedelser.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Är det någon stor idé att skapa SLP med en massa stats? Räcker det inte med att improvisera vid spelbordet?
Klart det gör, om man själv känner att man kan hantera det. Och förutsatt att man känner spelet så pass väl att man vet hur man ska göra och vilka olika nivåer man har att jobba med.

... solvebring brukar inte skriva ned mer än namn och det allra mest utmärkande - om det nu finns något sådant.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Skulle personligen inte skriva ner fulla stats för en Spelledarperson över huvud taget. Jag tar reda på vad som är ganska normalt för olika typer av personer och har det framför mig. Däremot så är det alltid bra att ha en lista med namn framför sig. Men det är helt personligt
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Skriv ner dom stats som kan behövas, vapen, träff, skada osv. Totalt onödigt att skriva ner alla stats som en vanlig RP kan behöva..

Om du dock lägger ut lite mer stats så kan du ju använda statsen fler gånger som grund.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Niklas73 said:
I en annan tråd diskuterades viktn av att kunna utföra specade handlingar mot en motståndare som att "dra kniven genom handen på honom" etc. En invändning var att spelare oftast tenderar att bara vilja ha ihjäl motståndaren och att den där typen av handlingar sällan väljs (framförallt inte om det medför en bestraffning som -10% på att svinga sig i lampkronan). Frågan är då:

Är det någon stor idé att skapa SLP med en massa stats? Räcker det inte med att improvisera vid spelbordet?
Nu är det dags att ta upp Panty Explosion igen.

För det första så är Panty Explosion ett av de där spelen där det faktiskt är praktiskt att dra kniven genom handen på någon:

Debbie: Den äckliga regeringsagenten lutar sig över Yumiko som ett stort kladdigt moln. "Även om du kanske kan stå ut med ungdomsvård, kan dina vänner det?" Hans gubbiga hand under Yumikos haka tvingar Yumiko att titta på de andra förskräckta flickorna.
Krille: Jag har fått nog av slemmot. Jag lirkar upp stiletten. Jag vill att den äckliga regeringsagenten ska vara upptagen med något annat så att vi kan dra ut härifrån.
Debbie: Åkej, det låter som... eld, tror jag.
Krille: Kan jag använda "Bryr mig om mina vänner?"
Debbie: Jajjemen!
Krille: Coolt. Två tärningar borde räcka. (klatter, en femma och en sjua, två successes) Ha!
Debbie: Uggla?
Storuggla (vars rollperson är Yumikos bästis): Yumiko ryser av gubbäcklots hand och vill inte tänka sig hennes kompisar i dem. Hon smyger ner sin egen hand till strumporna, smusslar ut stiletten, och med ett SNIKT-BLAM fäller hon ut den och drämmer den genom agentens hand ner i bordsskivan där den fastnar! Agenten vrålar i ilska och smärta när Yumiko lirkar sig bort ur hans gubbfeta famn, och snor hans nycklar som hänger i bältet.

Observera att syftet med handlingen är att agenten ska vara "upptagen med något annat så att vi kan dra". När Storuggla berättar om konsekvensen av Krilles successes (antalet spelar ingen roll - nu var det två av två, men det hade räckt med en) så står det Uggla helt fritt att berätta hur agenten blir upptagen med något annat. Krille har också indikerat att det ska ske med stiletten.

Förmodligen hade Krille tänkt sig att pressa upp gubbfjärten mot väggen med stiletten under hans haka, men det kunde ju inte Uggla veta (eller så gissade han men sket i det eftersom en stilett genom handen är fräckare och kladdigare). Uggla tolkar också syftet som att flykten ska vara faktiskt möjlig, och dörren är ju låst så de behöver nycklarna. Så Yumiko tar nycklarna. Huvudsyftet är uppnått, och stiletten genom handen är bara färg som beskriver hur huvudsyftet uppnåddes.

Tillbaks till spelmötet: vad som händer nu är att folk får rätt att svara. En av dem som svarar är spelledaren, som bedömer att agenten försöker komma loss. Så spelledaren satsar två tärningar, rullar och failar: agenten sitter fortfarande fast i bordsskivan.

Var kom nu de där två tärningarna ifrån? Jo, spelledaren sätter upp en Demon - som kan vara en faktiskt demon, ond ande, spöke eller för den delen en regeringsorganisation eller ninjaklan. Hela fienden med underhuggare och allt betraktas som en enhet, så om det här äventyret har en slemmig regeringsagent så är han en aspekt av regeringsorganisationen som är Demonen i äventyret.

Demonen har en klase med tärningar, dels efter de vanliga fem elementen, men också extra tärningar: två tärningar för varje olöst agenda (fyra tärningar om flickan som har agendan också har psykiska krafter), och han får också två extra tärningar till sin pöl varje gång någon använder psykiska krafter. Totalt sett borde demonen ha en sisådär fyrtio tärningar inalles vid äventyrets start.

Det är från den här pölen som spelledaren tar tärningar. Ofta tar han en liten del av pölen för en specifik encounter. Så i det här fallet har spelledaren skrapat undan åtta tärningar för en liten encounter med en slemmig regeringsagent. De åtta tärningarna är hans stats, i egenskap av en encounter med en aspekt av Demonen. Och med stor sannolikhet improviserade Debbie honom genom att ta åtta tärningar, eller med ännu större sannolikhet, strök "41" och skrev "33" respektive "8" på ett papper, och sen satte två små streck invid åttan för att markera att två av dem just hade använts.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,534
Location
Göteborg
Niklas73 said:
Är det någon stor idé att skapa SLP med en massa stats? Räcker det inte med att improvisera vid spelbordet?
Tråden är i makarforumet, så jag tänker svara utifrån ett makarperspektiv. Jag tycker att det krävs en väldigt bra motivering för att spelledarpersoner skall ha lika mycket stats som rollpersoner. Om du har ett spel där alla personer, vare sig de är roll- eller spelledarpersoner, har lika många stats, så har du ett spel som är skitjobbigt att spelleda. Och nu pratar jag inte om att du faktiskt har förberett en massa stats på spelledarpersonerna. Jag pratar om att spelledarpersoner definieras på samma sätt som rollpersoner i spelet, med grundegenskaper, färdigheter, skadebonus, vapen, initiativvärde och hela baletten.

Spelledarpersoner och rollpersoner funkar på helt olika sätt. Rollpersoner kontrolleras av en spelare per roll. De skapas en gång, innan spelmötet börjar, och håller sedan i åtminstone ett helt spelmöte, ofta flera. Spelledarpersoner kontrolleras dussintals av en enda spelare och skall skapas mitt under spel, för att användas i några minuter. Att definiera dem på samma sätt som rollersonerna är att jaga mygg med raketgevär. Och det är den stackars spelledaren som måste kånka runt på alla raketgevären.

Jag är övertygad om att i närapå samtliga fall i åtminstone svensk rollspelshistora där ett rollspel har använt samma stats för spelledarpersoner som för rollpersoner så har det skett på grund av att skaparen inte hade tänkt igenom det och inte visste att man kunde göra på annat sätt. Undantagen är de spel där en rollperson definieras av tillräckligt få stats för att man skall kunna hitta på dem i farten ( = max tre olika siffror).
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
Jag håller fullständigt med. Att spelleda en kampanj (som det vore i mitt fall) där alla spelledarpersoner har samma stats som rollpersoner vore ju jättejobbigt (även om jag på något vis inte hade så mycket emot det när jag var 16 eller så)!
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
En sak jag funderar på här... Om man har en "slutboss" som kanske dessutom ska kunna komma undan och där det kanske finns en vilja att dela ut särskilda skador som påminner skurken om rollpersonerna livet ut tills nästa gång de ses - DÅ vill man kanske ha fulla stats.

Om spelledarpersonen ska ha samma taktiska möjligheter som spelarna så kan fler stats behövas också.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Niklas73 said:
Om spelledarpersonen ska ha samma taktiska möjligheter som spelarna så kan fler stats behövas också.
Menar du inte "om SPELLEDAREN ska ha samma taktiska möjligheter..."?

SLPn har ju alltid möjlighet att slänga sig i skydd, hala upp ett automatvapen eller vad man nu vill att den ska göra. Så från dess perspektiv är de taktiska möjligheterna de samma.

Skälet att ha ett komplett statblock för SLPer (och observera att det är inte nåt jag per automatik förkastar, iaf inte i tradspel) är väl att SL ska spela på samma villkor som spelarna.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Apocalypse World har skitballa SLPer och de har inga stats alls, möjligtvis en threat type eller ett custom move. Jag skriver sällan ut stat blocks, i Eon får SLPer skills beroende på hur bra de borde vara i dem, någon som är en medelmåtta på sitt yrka har 12 i de färdigheterna, bra 15 och mästare 18-20.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,534
Location
Göteborg
TheSod said:
Skälet att ha ett komplett statblock för SLPer (och observera att det är inte nåt jag per automatik förkastar, iaf inte i tradspel) är väl att SL ska spela på samma villkor som spelarna.
Jag har tre olika sätt att svara på det. Vilket svar jag har beror lite på vad du menar med "på samma villkor". Här är mina svar:

1: En SL med oinskränkt makt kan aldrig spela på samma villkor som en vanlig dödlig spelare.

2: Om man vill att en ensam spelare skall spela på samma villkor som ett lag på tre-fyra spelare så känns det som att att ge dem samma förutsättningar är ett konstigt sätt.

3: Varför i hela friden skall SL spela på samma villkor som spelarna?
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
Genesis said:
TheSod said:
Skälet att ha ett komplett statblock för SLPer (och observera att det är inte nåt jag per automatik förkastar, iaf inte i tradspel) är väl att SL ska spela på samma villkor som spelarna.
Jag har tre olika sätt att svara på det. Vilket svar jag har beror lite på vad du menar med "på samma villkor". Här är mina svar:

1: En SL med oinskränkt makt kan aldrig spela på samma villkor som en vanlig dödlig spelare.

2: Om man vill att en ensam spelare skall spela på samma villkor som ett lag på tre-fyra spelare så känns det som att att ge dem samma förutsättningar är ett konstigt sätt.

3: Varför i hela friden skall SL spela på samma villkor som spelarna?
Till att börja med verkar det som om du tror att jag förordar/gillar detta, vilket är ett lite starkt sätt att tolka "inte per automatik förkastar" :gremgrin: (Å andra sidan kanske jag har misstolkat Niklas då jag tror att det är nåt sånt HAN eftersträvar...)

Ärligt talat har jag aldrig funderat över hur man skulle kunna jämställa SL och spelare, för jag är inte intresserad av att göra det. Men om man som SL vill "spela en riktig karaktär" snarare än att se sina SLPer enbart som roadblocks eller assistenter för spelarna så antar jag att man skulle vilja ha dem med kompletta, regelrätta statblocks.

Min inställning till det i mitt eget spelledande kan dock sammanfattas med de två orden "varför?" och "orka".
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Jag eftersträvar egentlgien ingenting mer än enkelhet därav trådstarten. Men funderingen kring slutboss äger en riktighet tycker jag.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
Genesis said:
Jag är övertygad om att i närapå samtliga fall i åtminstone svensk rollspelshistora där ett rollspel har använt samma stats för spelledarpersoner som för rollpersoner så har det skett på grund av att skaparen inte hade tänkt igenom det och inte visste att man kunde göra på annat sätt. Undantagen är de spel där en rollperson definieras av tillräckligt få stats för att man skall kunna hitta på dem i farten ( = max tre olika siffror).
Delvis. Jag tror att det sätt som det var genomtänkt på var att det var så man gjorde då med allt vad det innebär.

Sedan vad som är tillräckligt etc... Jag tror vi skall skilja på två saker här. När man improviserar vid spelbordet så behöver man bara precis så mycket som man behöver.

Men om man köper ett äventyr för dyra skattade pengar så ställer jag högre krav på (bl.a.) SLP. Är de viktiga nog att ha ett namn och en agenda så vill jag veta lite mer om dem helt enkelt. Inga uppsatser på något sätt, men att bara kladda ned tre nuffror och kalla det Kalle är latmaskäventyrsdesign.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,084
Location
Ereb Altor
Niklas73 said:
Är det någon stor idé att skapa SLP med en massa stats? Räcker det inte med att improvisera vid spelbordet?
Nej och jo, eller spela InterZone, för där slår SL inga tärningar alls. Det finns alltså inga SLP-stats.

Mitt mål är att alltid skapa så, för SL, lätthanterliga system som möjligt. Som SL måste jag kunna improvisera fram en stadsvakt eller en åklagare utan att vara förberedd. Ett system som inte tillåter mig att göra det funkar inte för mig. Men det här kan göras på olika sätt.

Så, "en massa stats" är alltid ett stort, stort NEJ!. Men vissa spel behöver iaf några stats.
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Jag har alla mina slps i svårighetsgrader ifrån 0-45.
Storskurkar och andra hjältar får separata fördelar.
De är dock aldrig fullt utskrivna.
 
Top