jensofsweden
Stjärnmagiker
Jag blev inspirerad av Hikages tråd om Kragg & Eyren och tänkte, varför sluta där när det finns så många fler folkslag i Mundana som behöver lite mer flavour?
För att inte hijacka tråden som Hikage skapade för Kragg & Eyren saå tänkte jag att jag skapar en ny tråd där vi kan dela med oss av husreglade versioner för folkslagens 'specialgodis', eller helt enkelt spåna tillsammans för att skapa lite roliga alternativ till de folkslag som inte riktigt kommit in i matchen för den nya versionen av Eon.
To get the ball rolling har jag pillat ihop lite eget till Tosherna (se nedan), ni får gärna kommentera detta och komma med förslag, men om ni hellre vill dela med er av något eget till ett annat folkslag så får ni gärna göra det också
Tosherna är småväxta, smidiga och snabba. De har en bra uppmärksamhetsförmåga. Det kanske mest framträdande dragen är dels att folket verkar sakna kroppsbehåring överhuvudtaget och att de har markerade hörntänder, nästan som huggtänder i överkäken. De är mörkt bruna eller svarta i hyn och brukar vara nakna. De har nästan helt svarta ögon. En typisk Tosh är 145 cm lång och väger 45 kg.
Grundattribut
STY 1T6+2
TÅL 2T6
RÖR 2T6+2
UPP 2T6+3
VIL 2T6+2
PSY 2T6
VIS 1T6
UTS 1T6+3
Namn & Språk
Kvinnonamn: Ahida, Binte, Buraka, Mamasilo, Mudami, Shabana, Sukina, Tululu, Uhlanga, Undana
Mansnamn: Aheli, Djeri, Hambo, Heise, Intylo, Mokele, Obatala, Omoro, Sanka, Suwan, Ugero, Zewon.
Primärt Språk: Ihn, Karak Nas, Niwim eller Pih’te
Egenskaper
Hädade: Sydländernas djungler och savanner huserar allehanda faror; allt från sjukdomsspridande insekter och rovdjur till extrema väderförhållanden. Dessa omständigheter har gjort Tosherna mycket härdade och duktiga på att anpassa sig till sin omgivning. (+1T6 Livskraft för att motstå gifter, infektioner, och sjukdomar).
Naturens Barn: Tosherna lär sig från en mycket tidig ålder vilka träd som ger det bästa virket, vilka stenar som är hem till välvilliga andar, och vilka stigar som försöker vilseleda en. (Lättlärd i Naturlära och en annan valfri Vildmarksfärdighet).
Stamliv: Alla medlemmar i en Tosherstam förväntas bidra i den mån de är förmögna från en tidig ålder, och ynglingar brukar generellt inte ha en ’fast’ uppgift utan slussas istället runt tills de väljer eller blir tilldelade det värv som de är bäst lämpade för. Detta betyder att Tosher ofta har baskunskaper inom ett flertal områden, då de hjälpt till med allt från jakt och insamlande av helande örter till byteshandel och läkekonst (1 Slag på Färder och Äventyr; +1 Rörelsefärdigheter, +1 Stridsfärdigheter, +1 Vildmarksfärdigheter, +1 Valfria färdigheter).
Vassa Tänder: Toshernas hörntänder är mycket vassa och de räds inte att använda dem mot en motståndare i strid om tillfälle ges (När Tosher orsakar skada genom en obeväpnad attack kan de spendera 2 Fokus för att åsamka motståndaren 1 poäng Smärta).
För att inte hijacka tråden som Hikage skapade för Kragg & Eyren saå tänkte jag att jag skapar en ny tråd där vi kan dela med oss av husreglade versioner för folkslagens 'specialgodis', eller helt enkelt spåna tillsammans för att skapa lite roliga alternativ till de folkslag som inte riktigt kommit in i matchen för den nya versionen av Eon.
To get the ball rolling har jag pillat ihop lite eget till Tosherna (se nedan), ni får gärna kommentera detta och komma med förslag, men om ni hellre vill dela med er av något eget till ett annat folkslag så får ni gärna göra det också
TOSHER
Tosherna är det andra stora folket på den stora södra kontinenten. Det är ett primitivt folk som lever i symbios med naturen. Mycket lite är känt om dem i ”den civiliserade världen”, mer än det som har uppsnappats av handelsmän som har mött dem.Tosherna är småväxta, smidiga och snabba. De har en bra uppmärksamhetsförmåga. Det kanske mest framträdande dragen är dels att folket verkar sakna kroppsbehåring överhuvudtaget och att de har markerade hörntänder, nästan som huggtänder i överkäken. De är mörkt bruna eller svarta i hyn och brukar vara nakna. De har nästan helt svarta ögon. En typisk Tosh är 145 cm lång och väger 45 kg.
Grundattribut
STY 1T6+2
TÅL 2T6
RÖR 2T6+2
UPP 2T6+3
VIL 2T6+2
PSY 2T6
VIS 1T6
UTS 1T6+3
Namn & Språk
Kvinnonamn: Ahida, Binte, Buraka, Mamasilo, Mudami, Shabana, Sukina, Tululu, Uhlanga, Undana
Mansnamn: Aheli, Djeri, Hambo, Heise, Intylo, Mokele, Obatala, Omoro, Sanka, Suwan, Ugero, Zewon.
Primärt Språk: Ihn, Karak Nas, Niwim eller Pih’te
Egenskaper
Hädade: Sydländernas djungler och savanner huserar allehanda faror; allt från sjukdomsspridande insekter och rovdjur till extrema väderförhållanden. Dessa omständigheter har gjort Tosherna mycket härdade och duktiga på att anpassa sig till sin omgivning. (+1T6 Livskraft för att motstå gifter, infektioner, och sjukdomar).
Naturens Barn: Tosherna lär sig från en mycket tidig ålder vilka träd som ger det bästa virket, vilka stenar som är hem till välvilliga andar, och vilka stigar som försöker vilseleda en. (Lättlärd i Naturlära och en annan valfri Vildmarksfärdighet).
Stamliv: Alla medlemmar i en Tosherstam förväntas bidra i den mån de är förmögna från en tidig ålder, och ynglingar brukar generellt inte ha en ’fast’ uppgift utan slussas istället runt tills de väljer eller blir tilldelade det värv som de är bäst lämpade för. Detta betyder att Tosher ofta har baskunskaper inom ett flertal områden, då de hjälpt till med allt från jakt och insamlande av helande örter till byteshandel och läkekonst (1 Slag på Färder och Äventyr; +1 Rörelsefärdigheter, +1 Stridsfärdigheter, +1 Vildmarksfärdigheter, +1 Valfria färdigheter).
Vassa Tänder: Toshernas hörntänder är mycket vassa och de räds inte att använda dem mot en motståndare i strid om tillfälle ges (När Tosher orsakar skada genom en obeväpnad attack kan de spendera 2 Fokus för att åsamka motståndaren 1 poäng Smärta).