Rising
Vila i frid
Well, det finns ett par. Det viktigaste är att vinnaren kan ha blivit delvis skadad även om han vunnit. I ett spel som DnD är det rätt enkelt att räkna ut om man kommer kunna besegra en orch till efter att ha slagits mot tre stycken, men i ett mer oberäknerligt system så kan det vara så att man lika gärna dör på en gång eller spöar tolv orcher utan en skråma.Jag ser ingen större skillnad.
Alla dessa system har ändå någon gradvis sjunkande "kondition" som kan tala om hur stort motstånd man egentligen kan förvänta sig klara av, och man kan säga "det var nära ögat" när man klarat sig med nöp och näppe efter en tuff konflikt.
Att vara halvdöd är enkelt att föreställa sig. Att vara halvinfångad, halvförlöjligad, halvt ärrad för livet, osv, det är inte lika lätt. Särskilt inte när man ska blanda resultaten: Hur mycket enklare är det att döda någon som är halvinfångad? Återhämtar man sig snabbare från att ha varit helt förlöjligad än från att ha varit halvt död? Om den ene fienden försöker döda en medan den andre försöker slå en medvetslös, på vilket sätt påverkar de varandra? Osv.
I vilket stadie befinner man sig egentligen om man har mött Zorro men bara delvis fått hängslena avhuggna och ett Z nedtecknat på ens rumpa? Är man "halvdöd" om någon annan person skulle gå fram och plötsligt vilja utmana en på en duell till döden?
Sedan kan det vara svårt att ange hur olika utrustningar är olika bra anpassade för att uppnå olika mål. Att försöka oskadliggöra någon med en blydagg, en lasso, en duk med kloroform eller en sådan där fångstpåle som man griper fast om folks halsar med; det kan vara enkelt, men att göra det med en gräsklippare, en tvåhansyxa eller en förgiftad dolk kan vara betydligt svårare. Hur emulerar man det?
---
Men okej, nu när jag tänker på det så skulle man faktiskt kunna klara sig rätt långt med bara två olika "försvarspoäng". Ett kortvarigt, som ökar snabbt om man bara får andas ut och ta det lugnt, typ som ens "gardpoäng". Sedan kunde man ha ett annat som var ett mer långvarigt försvar, ungefär som kondition eller tålighet. Det traditionella KP, alltså. Dessa läker betydligt långsammare.
Om man strider för att döda ens motståndare så utdelar man skada på båda dessa poäng, men om man har någon annan avsikt så utdelar man enbart skada på gardpoängen (förutom om man fumlar med skadeslaget, kanske). När Gardpoängen når noll så uppnår fienden sitt mål, men man behöver alltså inte vara särskilt "skadad" för den sakens skull. Ens KP kan fortfarande vara max.