Det du kallar instabil kallar jag kriser. Kriser uppstår men tur nog är de självläkande.Dnalor said:Min kritik riktar sig mot din uppfattning att det som sker är en del av något slags status quo. Att marknaden genomgår konjunkturcykler som en naturlig del av hur den fungerar, och att vi därför kan förvänta oss att framtiden kommer att se ut som det förflutna sedan c:a 1945. Marknaden ger upphov till konjunkturcykler, inte för att den är ett förutsägbart djur som tryggt snirklar sig fram genom tiden, utan just för att den är instabil. Den består av feedbackeffekter och olinjära samband som alstrar en tillfällig stabilitet endast under vissa bakgrundspremisser. När dessa premisser ändras, finns det inget som garanterar att marknadens inneboende instabilitet inte kommer att alstra en katastrof. Marknader har kollapsat katastrofalt tidigare, och det vore historielöst att tro vår tid skulle vara undantagen.
Jag är exempelvis djupt skeptisk till ditt lättsamma sätt att hävda att vi kommer att återgå till "tillväxt som vanligt" inom fem år eller whatever. Sedan sjuttiotalet eller nåt sånt har västvärlden övergått från att basera sin tillväxt på industriell produktion till att basera den på finansiella tjänster. Om tillväxten ska återvända till normala nivåer förutsätter det alltså att det finansiella systemet kommer att återvända till business as usual. Men vad den nuvarande krisen innebär är ju just precis beviset på finansmarknadens fullkomliga ihålighet: att den skapat "rikedom" genom att ge upphov till anspråk på materiell rikedom som helt enkelt inte finns där. Krediter som inte kan återbetalas annat än med nya krediter. För ihållande tillväxt krävs fysiska resurser, och som du kanske märkt så närmar vi oss inte bara en finanskris utan även en resurskris.
Vi talar olika språk, har olika förförståelse det är ingen idé att vi tar samtalet vidare. Du verkar inte vara intresserad av att lära dig av mig och jag är inte intresserad av att lära mig av dig.
Jag tycker Hitler var en dålig jämförelse eftersom världen var annorlunda då.