Nekromanti mer mystiskt magisystem

Asker

Veteran
Joined
15 Jul 2004
Messages
16
Det flesta magisysyem är idag en mer eller mindre en uppradning av besvärjelser och olika förmågor. Men vet ni något (eller har ideer på nått) system som inte bara har en mystisk stämning utan även ett regelverk som bidrar med mystik.
Skulle vara skönt att slippa dessa "besvärjelselistor"?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det finns några rollspel som använder system där man har en friare magiutövning, typ som i Ars Magica, där man har en uppdelning i vad ens magi kan påverka (typ Vatten, Eld, Kroppar och Bilder (=Illusioner)) och en annan uppdelning i hur ens magi kan påverka dessa saker (typ Skapa, Förinta, Flytta och Förnimma). Sedan kan man kombinera Skapa + Vatten om man exempelvis vill frammana lite dricksvatten, eller Förnimma + Djur om man vill läsa ett djurs tankar. Det finns lösa riktlinjer i boken för att man ska kunna bestämma svårighetsgraden för alla besvärjelser om man bara vill improvisera fram lite magi på stående fot.

Andra system som leker med fri magi är Gurgeh's gratisspel Millennium (där man har en stor (bättre) lista på olika saker man kan kontrollera med magi, och ett lite friare tankesätt för att man ska kunna bestämma vad som är möjligt/omöjligt att åstadkomma med ens magi).

Jag pratade lite om detta i en gammal tråd om du är nyfiken på att läsa lite om hur jag har sett på saken.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Det flesta magisysyem är idag en mer eller mindre en uppradning av besvärjelser och olika förmågor. Men vet ni något (eller har ideer på nått) system som inte bara har en mystisk stämning utan även ett regelverk som bidrar med mystik. Skulle vara skönt att slippa dessa "besvärjelselistor"?"

De flesta stridssystem är idag mer eller mindre en uppradning av vapen och olika specialsituationer. Men vet ni något (eller har ideer på nått) system som inte bara har en realistisk stämning utan även ett regelverk som bidrar med realism. Skulle vara skönt att slippa dessa "vapenlistor"?

Åkej, ursäkta att jag är elak och sätter in din förfrågan i för vapen motsvarande sammanhang, men det tjänar ändå att sätta in saken i lite perspektiv. Den eviga jakten på det mest realistiska spelsystemet är en rätt kul jämförelse när det gäller jakten på det mest mystiska magisystemet. Man har inte lyckats hitta det mest realistiska stridssystemet än, så varför inbilla sig att man ska få fram det mest mystiska magisystemet?

Det blir ännu värre av den inbyggda motsägelsen i "mystiskt magisystem". Regler får nämligen inte vara mystiska. De måste vara kristallklara och tydliga (ergo, inte mystiska). Om de är mystiska, dvs inte kristallklara och tydliga, så kommer regelkäbbel uppstå, och därmed så försvinner mystiken som ett litet rökmoln.

Så mycket av mystiken i magisystem är faktiskt rena dimridåer: en klase koola termer ovanpå någon form av förmågor eller besvärjelselistor. Eventuellt kan man få lite kool bakgrund också. Mycket av de regelförslag som kommer för att öka mystiken i magin brukar ofta sluta med någon slags spelledargodtycke på burk.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Vilket i sin tur innebär att Dungeons and Dragons är ett av de bästa rollspelssystemen. Där lämnas minsann nästan inget över till spelledargodtycke, där finns alltid en regel den oförättade spelaren kan peka på.

Vilket i sin tur innebär att Feng Shui är skräp. Snacka spelledargodtycke!
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Nobilis

Ja... det spelet dyker ju upp då och då när det handlar om udda magisystem. Det Krille säger stämmer, men jag vill tillägga att mystiken är tänkt att komma EFTER reglerna. Alltså magi i spelvärlden kan vara mycket mystisk, även om reglerna är helt kristallklara.

Nåja, över till min poäng. Nobilis har ett väldigt annorlunda system för att hantera magi, eller mirakel som det kallas. Det kan du ta en titt på om du får chansen. Det finns förmodligen ganska liten chans att du kan använda samma system någon annanstans. Det skrev du inte att det var tvunget att vara så, men det lät så om man läste mellan raderna.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Attans... =)

Andra system som leker med fri magi är Gurgeh's gratisspel Millennium (där man har en stor (bättre) lista på olika saker man kan kontrollera med magi, och ett lite friare tankesätt för att man ska kunna bestämma vad som är möjligt/omöjligt att åstadkomma med ens magi).
Tänkte åxå rekomendera detta system.
Är, som du säger, mycket fritt att spåna omkring & att använda. Jag har iaf haft kul när jag har lirat med det magisystemet !!

/ Johan K, som strax ska rusa ner till tvättstugan... :gremfrown:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,642
Andra system som leker med fri magi är Gurgeh's gratisspel Millennium (där man har en stor (bättre) lista på olika saker man kan kontrollera med magi, och ett lite friare tankesätt för att man ska kunna bestämma vad som är möjligt/omöjligt att åstadkomma med ens magi).
Jag använder ett liknande system i Generica. Det finns listor med exempel på vad man kan åstadkomma på en viss nivå, men det är inte kompletta listor, bara exempel för att sätta riktlinjer för vad man kan åstadkomma. De säger inte heller något om hur det görs. En magiker som kan flyga kan välja sin egen stil genom att tex bestämma att han bara svävar, får vingar, bara promenerar genom luften eller på något annat sätt. På så sätt kan man låta varje magiker få en personlig stil.
 

Asker

Veteran
Joined
15 Jul 2004
Messages
16
Va nog lite dumt att använda mig av ordet mystiskt. Rätt uttjatat i magisammanhang.
Det känns bara så oinspirerande att lista formler, eller vapen för den delen. Visserligen funkar det rätt smärtfritt att förenkla den sistnämda. Men när det kommer till magin så kanske det bästa trots allt är att utgå från de gamla hedreliga besvärjelserna.
Egentligen behöver det inte bli så dåligt med besvärjelser ändå. Bara man fåtill känslan...

Vad jag har kommit framtill är att jag har ställt frågan lite för tidigt. Vet inte riktigt hur jag vill ha det.

För att börja från noll igen. Det viktiga är att spelarna inte får "massabesvärjelserlsiadekännslan". Men i med att rollpersonerna inte kommer ha så mycket med magi att göra (inte magi som de själva kontrolerar) så behöver man nog inte flumma till det.

Men det va nog rätt bra att jag ställde frågan så pass tidigt ändå. Det va bra att Krille skingrade tankarna på ett "flummystiskt" system så tidigt. Tack Krille.

Orsaken till att jag inte riktigt vet vad jag vill är att dels klurar jag på hur magin ska se ut i det rollspel jag håller på att skriva på. Men det ligger rätt långt fram i tiden.
Sen har jag även tankar på att ha någon annan variant på magi till Kult.

Saker o ting har klarnat endel, nu när jag skrivigt detta.
 

Asker

Veteran
Joined
15 Jul 2004
Messages
16
Nja det e inte riktigt så jag har tänkt mig. Blir lite fel känsla i det.
Men ska ta mig en närmare till på Millennium. Skumma igenom det snabbt.



pratade lite om detta i en gammal tråd om du är nyfiken på att läsa lite om hur jag har sett på saken.
Jo den tråden läste jag och har även skrivigt i den. :gremlaugh:
Dock i en annan "variant" av användarnamn.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Jag tycker att Shadowruns magisystem är ett av de bästa när det gäller den andliga eller mystiska biten, trots att det till stor del är ett system av eldbollsmagi.

Dess styrka är att det radar upp ett antal konkreta delar av magiska företeelser, spells, naturandar och elementarer till exempel, som fungerar i stort sett likadant för olika magitraditioner. Därmed är man av med det som måste vara kristallklart och regelbundet, och är fri att arbeta med den mystiska sidan av magin på ett mycket mer regelfritt och narrativt sätt. Mycket av materialet om olika magitraditioner/religiösa traditioner är bara i form av första-person-texter och liknande inspirationsmaterial.

Sedan är det ju upp till varje magiker vilken sorts magiska effekter man vill inrikta sig på, delvis beroende på om kampanjen är inriktad på att spränga yakuzasoldater i dussintal både till lunch och middag, eller på att springa omkring i de djupa skogarna och leta efter heliga platser och försöka kommunicera med mystiska andar och ännu mer mystiska schamaner.

/Simon
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag tolkade det som att du villa ha ett "flexibelt" magisystem, som inte är lika stelbent som fasta besvärjelselistor.

Exempel: I Vampire finns det en vampyrförmåga som heter Chimestry, och i dess enklaste form kan man frammana en illusion som bara kan förnimmas med ett enda sinne. Alltså; du kan antingen trolla fram ett ljud, en doft, en synvilla, en smak (inte så vanligt) eller en känsla (såsom att någon petar dig på axeln eller ger dig en örfil). Ingen illusion kan både synas och samtidigt låta.

Den magiförmågan är extremt begränsad i effektivitet, men den är väldigt flexibel. Man har inte tusen olika besvärjelser som heter saker såsom "trolla fram bländande ljussken, trolla fram stinklukt, trolla fram lockande kvinnoröster, trolla fram stenvägg-synvilla, trolla fram lukten av blodigt bytesdjur, trolla fram bla bla bla" osv, utan man har en enda förmåga, och det blir mycket roligare att spela, eftersom man faktiskt kan använda den förmågan på en hel del sätt som kanske varken någon spelkonstruktör eller spelledaren har förväntat sig.

Den är flexibel, men inte ett dugg flummigt godtycklig för det. Jag tycker att den passar bra för att spelsessionen ska bli mystisk och magisk. Om jag plötsligt får en vild idé som jag vill prova (såsom att trolla fram en märklig bismak i munnen på någon som just äter sin middag (för att han ska tro att maten är förgiftad) då ska jag ju inte behöva bläddra igenom en tusen sidor lång formelsamling, utan det ska gå omedelbart och vara enkelt att administrera.

---

Var det ungefär den målsättningen (oavsett vad du tycker om just det här exemplet) du var ute efter? Att göra magiutövandet mer flexibelt?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jo den tråden läste jag och har även skrivigt i den.
Oj! :gremblush: Förlåt, jag var inte säker på om ni två var en och samma person.

Nja det e inte riktigt så jag har tänkt mig. Blir lite fel känsla i det.
Oj, då har jag just skrivit ett rätt korkat inlägg högre upp i tråden. Nå, okej, men kan du inte ge ett kort exempel på ungefär hur du skulle vilja att magiutövning gick till? Eller nämna något om vilken känsla du skulle vilja ha? Bara, typ, skriv en textsnutt som du tycker förmedlar den stämning du vill ha, så lovar jag att försöka komma på några regler som fångar vad du är ute efter.
 

Asker

Veteran
Joined
15 Jul 2004
Messages
16
Det du har skrivigt i den andra tråden är inte så tokigt ändå. Om inte annat går det att inspireras.

Okej ska förska ge dig lite mer info.
Magin ska brukas av människor (ytterst sällan rollpersoner) och andra varelser som befolkar världen. Magin som varelserna användersig av ska vara en naturlig del av dom. Därför klingar det illa med besvärjelser. Men samtidigt passar det väldigt bra med besvärjelser när människorna brukar magin. Problemet ligger i att de måste hänga ihop på ett naturligt sätt.
Magin kommer inte användas till strid o liknande, vilket du nog insett vid det här laget. Mer åt hållet förbannelser, bota sjuka, driva bort onda andar, mm.

Lite tydligare?



Oj! Förlåt, jag var inte säker på om ni två var en och samma person.
He he, ingen fara. Får skylla mig själv att jag skulle "hotta" upp användarnamnet. Men för någon dag sen kände jag att jag inte orkade med det pinsamma namnet längre.
Tänkte bara glida över utan att uppmärksamma det. Men så lyckas du ta upp en av de få trådar jag hade skrivigt i :gremsmile:
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
(Jag har inte läst alla trådar i detta än, så någon kanske har kommit med dessa förslag redan.)

Först av allt så har vi ju Eon (som iofs är fantasy, men jag är inte säker på vilket du är ute efter) där du har olika effekter och ett flertal är "ej-stridsinriktade" - mycket regler vilket gör det lite... mystiskt men ändå lite krångligt om man nu mot all förmodan inte lär sig systemet innan man använder det.

Sedan har vi ju White Wolf's Mage: The Ascension (eller hur fasen det stavas) men eftersom jag bara spelat det en gång och då med en SL som förespråkar att ändra på allt och allting -speciellt regler- så är jag inte säker på om det verkligen är så eller om det bara var vi som spelade så.
Då vi spelade sade han typ: "Det finns X olika slags magi-förgreningar, väljer ni t.ex. Life [liv] och Matter [Materia/Materiella ting; om jag fattat det rätt] så kan ni med en låg svårighetsgrad få en sked att "leva" dvs. röra på sig."
Där finns det inga "besvärjelselistor" som förklarar vad man exakt kan göra (vad jag vet) utan han som var SL sade bara; "använd din fantasi så säger jag en svårighet." Det fungerade rätt bra, jag gjorde så att en schampo-flaska gjorde ganska fin skada då min rollperson (som var en kvinna) stod i duschen och en annan rollperson (som var en man) vandrade in. Sedan hade jag Time med, så jag rörde mig ganska fort :gremwink:

Ehh.. nu kanske jag kom utanför saken lite. Men mina förslag är i alla fall; Eon (mycket regler, men bra magisystem) eller White Wolf's Mage (lite regler(?) och ett fritt magisystem). Men sedan får jag även påpeka att jag som sagt inte är någon expert på Mage då jag endast spelat det en gång.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,070
Location
The Culture
Men ska ta mig en närmare till på Millennium. Skumma igenom det snabbt.
Gör det! För de som inte orkar skumma igenom det kommer här en mycket kort sammanfattning:

Magin i Millennium förekommer på två olika nivåer.
Det finns vanliga formler av den typ som man hittar i de flesta spel, med en färdig effekt, räckvidd och varaktighet. Dessa formler kan vem som helst lära sig. De är magi för personer som egentligen inte kan magi, färdigförpackad och redo att aktiveras om man bara utför rätt ritual.
Sedan finns den sanna magin, som är reserverad för de som har verklig magisk talang, där magikern istället lär sig att påverka ett större område, till exempel djur, materia, tid eller luft. Inom det valda området kan magikern göra precis vad han önskar så länge han är tillräckligt mäktig. När magikern vill göra något räknar man ut vilken modifikation han får beroende på hur mäktig effekten är, hur långt från målet han är med mera. Endast magikerns fantasi sätter gränserna för vad han kan göra, medan hans färdighetsvärde bestämmer hur svårt det är.

Det finns två specialregler vars syfte är att skapa en mer magisk atmosfär. Den ena säger att det inte går att kasta samma formel eller effekt under en begränsad tidsrymd. Magikern måste alltså hitta på nya effekter om han vill kasta flera besvärjelser. Den andra regeln handlar om maktförhållandet mellan magiker, som ändras av ett antal olika omständigheter och gör att magikerna är mycket försiktiga med att använda sin magi mot varandra.

Syftet med magisystemet är att sätta så lite hinder som möjligt ivägen för spelarna när de vill skapa nya magiska effekter. Systemet är ganska fritt från mystik; tanken är att spelarna och spelledaren själva ska tillföra den genom att skapa fantasifull magi och beskriva den på ett intressant sätt. Precis som Krille säger kan reglerna bara utgöra en grund för mystiken. Resten får spelarna och spelledaren göra själva.

Jag flummar lite mer om ämnet i den här tråden.

/tobias
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,096
Location
Helsingborg
Re: mer mystiskt magisystem [lång]

"Magin ska brukas av människor (ytterst sällan rollpersoner) och andra varelser som befolkar världen. Magin som varelserna användersig av ska vara en naturlig del av dom. Därför klingar det illa med besvärjelser. Men samtidigt passar det väldigt bra med besvärjelser när människorna brukar magin. Problemet ligger i att de måste hänga ihop på ett naturligt sätt.
Magin kommer inte användas till strid o liknande, vilket du nog insett vid det här laget. Mer åt hållet förbannelser, bota sjuka, driva bort onda andar, mm.
"
Jag fattar fortfarande ingenting.. För det första.. Om människor i regel inte ska kunna hantera magin så är det en världsmässig del.. Det har ingenting med magisystemet att göra.. Ok.. Folk har velat räkna upp en massa system i den här tråden.. De har väl alla något gemensamt och det är hur de fungerar rent tankemässigt.. Man har en massa ingredienser att välja på och blandar man dem så kan man få olika tårtor att kasta på folk.. Misslyckas man så blir det mest pannkaka..

Vad finns det mer för system? Tja.. DoD har ju sitt ålderdomliga sätt att tänka i "besvärjelser".. Det är ett sätt du själv inte gillar (och sanning å säga, inte jag heller).. Som jag har förstått så löser det sig inte för dig att magisystemet är mer generellt..? För det är ju i princip sådana system alla andra har föreslagit (Shadowrunshamanerna är väl ett undantag)..

Själv håller jag på och gör om DoD:s magisystem så att varje besvärjelse innebär att man får göra vad som helst inom den aspekten man valt.. Det blir bara svårare att göra det.. Har man Eld som aspekt så kan man tända en cigg utan några slag eller värma upp en kittel med soppa.. Ska man däremot tända eld på alla träd inom synhåll blir det lite (mycket) svårare.. Det är ett annat sätt man kan göra besvärjelsesystem mer generellt..

Fast det jag hakar upp mig på är "Magin som varelserna användersig av ska vara en naturlig del av dom.".. Jag tycker det låter som något som är rejält världsspecifikt, alltså att det står i världsinformationen att "de och de varelserna kan magi medan människor inte kan".. Om det är en regelspelmakare så kanske den ger ett värde i Magi som alla magiutövande varelser.. På detta sätt ser spelledaren vilka som kan bruka magi i sin vardag och vilka som inte gör det..

Å andra sidan kanske du mer är intresserad av att alla varelser har olika förmågor.. Detta skulle kunna ses att det är en magisk del som är naturlig för dem.. De har alltid den förmågan, alltså kan alla varelser av den sorten hantera det.. Fast det är ju besvärjelsespecifikt så det glöder om det..

När du nu skriver "Magin kommer inte användas till strid o liknande, vilket du nog insett vid det här laget." vet jag inte vad du är ute och far efter.. Att magi kan användas till att skada människor är väl rätt uppenbart.. Det enda sättet att göra så att magin inte kan användas snabbt (som under strid) är om det tar låång tid att utföra själva magin..

Alltså.. När du skriver "Mer åt hållet förbannelser, bota sjuka, driva bort onda andar, mm." så börjar jag tänka på hur "vår världs" magi fungerar.. Nu ska jag inte säga att magin utförs på ett speciellt sätt.. Men ta bara voodoomagi.. Där behöver man exempelvis något från offret för att kunna påverka det.. Voodoo är inte bara förbannelser, typ nålar i dockor utan kan även användas till annat..

Just att vara tvungen att tillverka artefakter för ett visst ändamål är något som är vanligt.. De som säger sig kunna utöva magi i vår värld (jag poängterar så du inte tror jag tar detta från någon rollspelsbok) säger att det finns vissa logiska regler som man kan tänka på när man går tillväga med magimakandet.. Ta exempelvis att du har en vårta som du vill bli av med.. Då kan du ta två pinnar och lägga dem i ett kryss, ta lite svart garn och linda det motsols för att binda samman pinnarna.. Efter tre varv så drar du till med någon magisk ramsa.. Lägg sedan garnet mot vårtan och säg ramsan igen.. Slutligen går du och gräver ner artefakten vid ett träd..

Varför göra detta? Om man följer en viss logik så har det sin förklaring.. Två pinnar ger fyra hörn och de kan symbolisera de fyra väderstrecken.. Väderstrecken är rätt magiska utav sig.. Svart drar till sig saker.. Säg exempelvis att du har en svart tröja på dig en solig dag.. Den blir efter ett tag rätt varm då den dragit till sig värmen.. Vitt är givetvis tvärtom, alltså stöter ifrån.. De kan man använda sig av för att skydda sig mot förbannelser.. Tre är ett magiskt tal (1+2+3 och 1*2*3 blir samma sak, för att ta ett exempel). Ramsan ger sin lilla effekt men är mest med för att man ska lättare tro på magin.. För tror man inte på magin så fungerar den inte.. Jorden brukar skingra saker och att gräva ner artefakten gör att man skingrar artefakten från vårtans kraft som den sugit åt sig.. I takt med skingrandet så försvinner vårtan..

Detta tillvägagångssätt för att framkalla mystiska händelser med magi är knappast något man hinner göra i en strid.. Däremot skulle man säkert kunna förbereda sig innan strid på något sätt.. Här har jag fler exempel på tillvägagångssätt och det skrev jag när jag precis läst om magi..

Vad har vi mer för magiframkallning i vår värld? Tja.. Andar.. Andar kan göra det mesta.. Ta bara Gud själv.. Alla krigare som vill ha en välsignelse innan de ger sig ut i ett stort fältslag.. Vissa kanske har ett träd de tillber, andra kanske bringar offer till skeppstomten.. Och sedan har vi sexmagi.. Är det mer sådan här magi du är ute efter eller?

För mystik eller ej.. Det hela beror ändå mest på:
a) Hur det framförs i regelboken.
b) Hur spelledaren framför det till spelarna.

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte tror på magi själv och som bara har läst lite på området så han har säkert mängder med fel på vissa saker
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
besvärjelselistor är en lösning

Det blir ännu värre av den inbyggda motsägelsen i "mystiskt magisystem". Regler får nämligen inte vara mystiska. De måste vara kristallklara och tydliga (ergo, inte mystiska). Om de är mystiska, dvs inte kristallklara och tydliga, så kommer regelkäbbel uppstå, och därmed så försvinner mystiken som ett litet rökmoln.

Att ha kristallklara regler kan ju vara en fördel men det hindrar en inte att samtidigt ha en mystisk verklighet som reglerna hanterar delar av. Med en bra besvärjelselista kan man ha en mängd magiska effekter kompletta med metafysiska förklaringar om varför effekten fungerar som den gör, utan att för den skull ge några hårda regler för hur magi verkligen funkar.

Ex:
[color:\\"blue\\"]Om du lider av nattlig hemsökelse skall du sprida runt dig en cirkel av renaste bergssalt i medsols riktning. Tänd en rökelsesticka i det sista ögonblick solen vidrör cirkeln i skymningen. Om glöden hålls vid liv natten igenom skall du vara säker.
(svårighet 17, varelser som inte tål solljus kan inte bryta cirkeln)

För att stävja blodflöde, samla tre droppar från såret i en färsk eldblomma. Veckla ihop bladen och torka över öppen låga.
(svårighet 14, ger +7 på läkekonst)

God nattsyn får du genom att gnida ögonen med en blandning av fladermusblod och aska efter maskrosor
(svårighet 12, motverkar alla avdrag för mörker i Kvaliteten*3 timmar).
[/color]

o.s.v...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Magin ska brukas av människor (ytterst sällan rollpersoner)
Det här får mig att tänka på monster i skräckrollspel. Förr i tiden (=Chock) så hade alla spöken och vampyrer färdiga "besvärjelser" för deras olika spöktrix. De förlorade en sorts PSY-poäng när de väckte zombies till liv och när de använde olika former av illusionstrix, på ett sätt som kändes ganska konstigt. I modernare skräckrollspel (=Kult) säger man istället att monsterna kan göra precis vad som helst, så länge som det passar storyn. Liksom, vad man göra är att konstatera att vanliga människor inte kan förstå enligt vilka premisser som magin fungerar, så det är ingen mening med att försöka skriva regler för det.

Magin som varelserna använder sig av ska vara en naturlig del av dom.
Det här skulle jag vilja se ett exempel på, så att jag förstår vad du menar. Jag tänker på animister som långsamt förvandlas så att de antar djurisk skepnad medan de sjunker allt djupare i sin magikunskap. Jag tänker på trollpackor som medvetet gör sig fula eftersom deras svartkonst bara blir otäckare och otäckare ju hemskare de själva blir. Jag tänker på små barn som har magiska kunskaper från födseln och som de sedan bär med sig hela livet ut. Jag tänker på helare som mår dåligt om de inte får utöva sin helande förmåga, eftersom den är en del av deras personlighet och måste få leva ut för att inte också helaren ska dö när förmågan till sist glöms bort.

Men jag tror inte att du menar något av ovanstående, så jag vet inte vad jag ska tro. Ge massor med exempel!

Nå, en sak du skriver: "Mer åt hållet förbannelser, bota sjuka, driva bort onda andar, mm." ...kan jag kanske spinna vidare på.

Det låter ju (som Han sade) att du mestadels är ute efter ritualer. Här har jag ett par idéer:

Hälsa, Rikedom, Välgång och Kärlek
De är de fyra stigar som alla män antingen vandrar uppför eller halkar nedför. Magiker är personer som äger makt över en eller flera av dessa stigar. När man sedan använder magi så beseglar man en persons öde på så vis att någon av dessa stigar vänds emot henne (=svartkonst), eller på så vis att hon får hjälp på vägen (=sejd). När man förbannar en person så ger man henne alltså Motgång, och mot detta duger enbart en ordentlig dos Välgång. På samma sätt kan elaka trollpackor och häxmästare besegla folk med Sjukdom, Fattigdom eller Ensamhet.
Dessa fyra skulle då vara en sorts (dolda) grundegenskaper som alla personer skulle ha. På så vis kan man liksom gissa hur det står till med ens tur egentligen: "Nu har vi haft bra väder på hela vår resa, vem kan det vara som är turmannen ibland oss?" eller "Jag plågas fortfarande av febern! Kan det vara vanlig sjukdom, eller är det rentutav så att den gamla gumman jag dödade var en sann häxa? I så fall måste jag omedelbart se till att häva denna förbannelse som vilar över mig!!"

Vanliga människor kan inte använda magi utan vidare, utan måste ta till blot (=offer) för att blidka högre makter. Dock skall reglerna förstås fungera så att det ska till ordentligt kostsamma offer för att man ska kunna häva kraftiga beseglingar.

Förbund
Alla magiker står i förbund med en ande/gud/demon/väsen/whatever som har ett visst område de kan använda sina krafter på, och vissa personliga målsättningar. Magikern kan aldrig själv utföra magi, utan hon kan enbart försöka övertyga sitt väsen att göra det åt henne. Detta väsen i sin tur kan vägra om det inte tycker att det ligger i linje med dess egna målsättningar: Ett totem kan exempelvis vilja värna om skogen och de vilda djuren, och det skulle aldrig gå med på att använda sina krafter om naturen skulle lida av det. Det här med andarnas olika områden begränsar dem ytterligare. En ängel kanske enbart äger helandets gåva, och skulle därför inte kunna frammana skyfall eller förhäxa personer även om hon så skulle vilja. Några väsen kan också vara själviska och kräva att magikern ger sig ut och letar efter gåvor åt dem för att de skall lyda.

Nå, dessa väsen är inte synliga varelser, utan det är bara magikern som har någon form av kunskap om hur de resonerar och vilka de är. Kommunikationen mellan magiker och magiskt väsen bör vara extremt begränsad. Det ska vara svårt att veta vad ens väsen egentligen vill och hur man bäst behagar den. (Det blir roligast så för spelarna. De får då långsamt lära sig att kontrollera sitt väsen och med tiden bli allt säkrare på vad ens väsen egentligen klarar av och vad den vill uppnå.)
 

Asker

Veteran
Joined
15 Jul 2004
Messages
16
Okej. Den här tråden har galloperat iväg åt håll jag inte alls tänkte mig. Har presis börjat fundera på magisystemet och tänkte endast fråga om tips på "mystiskamagisystem" att möjligen inspireras lite av.

Jag har fått många bra svar och tackar hjärtligt för dessa. Men känner att jag inte e redo att ta den här diskussionen än.
Får helt enkelt återkomma när jag vet mer och hoppas på att ni är lika engagerade då som nu.
 
Top