Re: mer mystiskt magisystem [lång]
"
Magin ska brukas av människor (ytterst sällan rollpersoner) och andra varelser som befolkar världen. Magin som varelserna användersig av ska vara en naturlig del av dom. Därför klingar det illa med besvärjelser. Men samtidigt passar det väldigt bra med besvärjelser när människorna brukar magin. Problemet ligger i att de måste hänga ihop på ett naturligt sätt.
Magin kommer inte användas till strid o liknande, vilket du nog insett vid det här laget. Mer åt hållet förbannelser, bota sjuka, driva bort onda andar, mm."
Jag fattar fortfarande ingenting.. För det första.. Om människor i regel inte ska kunna hantera magin så är det en världsmässig del.. Det har ingenting med magisystemet att göra.. Ok.. Folk har velat räkna upp en massa system i den här tråden.. De har väl alla något gemensamt och det är hur de fungerar rent tankemässigt.. Man har en massa ingredienser att välja på och blandar man dem så kan man få olika tårtor att kasta på folk.. Misslyckas man så blir det mest pannkaka..
Vad finns det mer för system? Tja.. DoD har ju sitt ålderdomliga sätt att tänka i "besvärjelser".. Det är ett sätt du själv inte gillar (och sanning å säga, inte jag heller).. Som jag har förstått så löser det sig inte för dig att magisystemet är mer generellt..? För det är ju i princip sådana system alla andra har föreslagit (Shadowrunshamanerna är väl ett undantag)..
Själv håller jag på och gör om DoD:s magisystem så att varje besvärjelse innebär att man får göra vad som helst inom den aspekten man valt.. Det blir bara svårare att göra det.. Har man Eld som aspekt så kan man tända en cigg utan några slag eller värma upp en kittel med soppa.. Ska man däremot tända eld på alla träd inom synhåll blir det lite (mycket) svårare.. Det är ett
annat sätt man kan göra besvärjelsesystem mer generellt..
Fast det jag hakar upp mig på är "Magin som varelserna användersig av ska vara en naturlig del av dom.".. Jag tycker det låter som något som är
rejält världsspecifikt, alltså att det står i världsinformationen att "de och de varelserna kan magi medan människor inte kan".. Om det är en regelspelmakare så kanske den ger ett värde i Magi som alla magiutövande varelser.. På detta sätt ser spelledaren vilka som kan bruka magi i sin vardag och vilka som inte gör det..
Å andra sidan kanske du mer är intresserad av att alla varelser har olika förmågor.. Detta skulle kunna ses att det är en magisk del som är naturlig för dem.. De har alltid den förmågan, alltså kan alla varelser av den sorten hantera det.. Fast det är ju besvärjelsespecifikt så det glöder om det..
När du nu skriver "Magin kommer inte användas till strid o liknande, vilket du nog insett vid det här laget." vet jag inte
vad du är ute och far efter.. Att magi kan användas till att skada människor är väl rätt uppenbart.. Det enda sättet att göra så att magin inte kan användas snabbt (som under strid) är om det tar låång tid att utföra själva magin..
Alltså.. När du skriver "Mer åt hållet förbannelser, bota sjuka, driva bort onda andar, mm." så börjar jag tänka på hur "vår världs" magi fungerar.. Nu ska jag inte säga att magin utförs på ett speciellt sätt.. Men ta bara voodoomagi.. Där behöver man exempelvis något från offret för att kunna påverka det.. Voodoo är inte bara förbannelser, typ nålar i dockor utan kan även användas till annat..
Just att vara tvungen att tillverka artefakter för ett visst ändamål är något som är vanligt.. De som säger sig kunna utöva magi
i vår värld (jag poängterar så du inte tror jag tar detta från någon rollspelsbok) säger att det finns vissa logiska regler som man kan tänka på när man går tillväga med magimakandet.. Ta exempelvis att du har en vårta som du vill bli av med.. Då kan du ta två pinnar och lägga dem i ett kryss, ta lite svart garn och linda det motsols för att binda samman pinnarna.. Efter tre varv så drar du till med någon magisk ramsa.. Lägg sedan garnet mot vårtan och säg ramsan igen.. Slutligen går du och gräver ner artefakten vid ett träd..
Varför göra detta? Om man följer en viss logik så har det sin förklaring.. Två pinnar ger
fyra hörn och de kan symbolisera de fyra väderstrecken.. Väderstrecken är rätt magiska utav sig..
Svart drar till sig saker.. Säg exempelvis att du har en svart tröja på dig en solig dag.. Den blir efter ett tag rätt varm då den dragit till sig värmen.. Vitt är givetvis tvärtom, alltså stöter ifrån.. De kan man använda sig av för att skydda sig mot förbannelser..
Tre är ett magiskt tal (1+2+3 och 1*2*3 blir samma sak, för att ta ett exempel).
Ramsan ger sin lilla effekt men är mest med för att man ska lättare
tro på magin.. För tror man inte på magin så fungerar den inte.. Jorden brukar skingra saker och att gräva ner artefakten gör att man skingrar artefakten från vårtans kraft som den sugit åt sig.. I takt med skingrandet så försvinner vårtan..
Detta tillvägagångssätt för att framkalla mystiska händelser med magi är knappast något man hinner göra i en strid.. Däremot skulle man säkert kunna förbereda sig innan strid på något sätt..
Här har jag fler exempel på tillvägagångssätt och det skrev jag när jag precis läst om magi..
Vad har vi mer för magiframkallning i vår värld? Tja.. Andar.. Andar kan göra det mesta.. Ta bara Gud själv.. Alla krigare som vill ha en välsignelse innan de ger sig ut i ett stort fältslag.. Vissa kanske har ett träd de tillber, andra kanske bringar offer till skeppstomten.. Och sedan har vi sexmagi.. Är det mer sådan här magi du är ute efter eller?
För
mystik eller ej.. Det hela beror ändå mest på:
a) Hur det framförs i regelboken.
b) Hur spelledaren framför det till spelarna.
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte tror på magi själv och som bara har läst lite på området så han har säkert mängder med fel på vissa saker