Re: Medhåll
När det gäller anekdotiska bevis och egna erfarenheter så finns det gränser för hur mycket man kan basera på dem. Oavsett hur skolan läggs upp så kommer det aldrig bli möjligt att tillfredställa allas behov i lika stor utsträckning. Det betyder inte att man inte ska sträva mot det men som minoritet så kommer man alltid att vara aningen utsatt om man inte är väldigt högljudd och har rätt kontakter.
Det är tävlingsmomentet som du irriterar dig på mer än själva motionerandet i sig om jag har förstått dig rätt. Jag tror iofs att det kan vara nyttigt att tävla lite om det görs under kontrollerade former. Du kan ju till exempel tävla mot dig själv, ständigt sträva efter att förbättra löptider, kondition, antal repetitioner och så vidare. Eller så kan du tävla mot/med jämnbördiga. Två personer som tränar tillsammans kan peppa och stötta varandra.
Vad det handlar om är att byta fokus. Istället för att slå parallellklassen eller en konkurrerande skola så handlar det om att uppmuntra mer långsiktiga satsningar ibland eleverna. Istället för att lära för skolan så handlar det om att lära för livet. Därmed så bör gymnastikläraren vara mer än bara Berra, den avdankade division 2-spelaren.
Jag är verkligen ingen utbildad gymnastiklärare och ungefär lika atletisk som en säck potatis men skulle jag lägga upp en kurs så skulle jag kalla den "Hälsa och friskvård" eller något i den stilen. Fokus skulle ligga på att medvetandegöra och engagera både genom teori och praktik. Teori-biten skulle handla om att lära sig hur mycket energi och kalorier som olika maträtter innehåller, hur snabbt dessa kalorier förbränns, hur man kan planera och lägga upp ett individuellt motionspass etc. Den praktiska biten skulle handla mycket om att introducera olika motionsformer för eleverna. Även små orter brukar ha ett rikt utbud av alternativ. Vill eleverna inte spela fotboll så kanske karate passar bättre eller simning eller löpning eller ridning eller cykling eller klättring eller att gå på gym och så vidare, och så vidare. Att gå med hunden eller gå i trapporna istället för att åka hiss ger motion, jag tycker man ska lyfta fram även vardagsmotionens betydelse för hälsan. Målet är att få eleverna att engagera sig i någonting utanför skolan också, någonting som är roligt och inte bara en pålaga eller en börda.
Visst kan organiserad idrott vara en källa till alienation och uppdelning men den kan också bidra till att ge unga killar och tjejer en fast punkt i tillvaron. Det finns många som har lyft sig genom idrotten och även börjat prestera bra inom andra ämnen och områden.