"Nu har även jag charmats och kommer nog testa det en smula, men vet inte riktigt var jag ska börja."
Där har du samma problem som.. ja, alla som läser boken mer eller mindre. Det verkar vara konsensus på att «Wow! Apballt! .. Men vad gör jag nu?».
"Vad har ni för erfarenheter av spelet? Vilka kampanjupplägg har ni kört, och hurdana rollpersoner? Hur bisarrt transhumana rollpersoner har ni vågat testa, och hur kul har det varit att köra vaniljmänniskor? Jorden eller rymden?"
Eh, det mest intressanta jag gjort med THS till dags dato är tyvärr det lätt cheesy Escape of the Pleasure Droids. Det är ett kort väentyr avsett för att introducera nya spelaretill THS och samtidigt jävlas med dem. Spelarna tar rollerna av en handfull bioroider utav model sexslavar som alla hör till en enslig miljonärs harem. Han är bosatt antingen i en rymdcylinder eller en undervattensbas, vilket som är coolare egentligen.
Nu har dock Hr Miljonär råkat ut får några smärre nederlag i affärsvärden och tog precis livet av sig, vilket triggar timerna på självförstörelsemekanismen på basen. Nu måste de stackars drioderna fly basen och om de lyckas med det (tydligen är vissa andra drioder under uppfattningen att hr Miljonär viskat hemligheter och viktigt information till just dessa 'roider, vilket gör att de måste makuleras för att inte företagshemligheter ska komma konkurrenter till godo.
Så det börjar osm ett inverterat infiltrationsuppdrag (fly basen och undvika/klubba ner andra bioroider) och sedan när (om?) man klarar sig till civilisationen: klara sig i en helt ny värld som man inte är van vid (vilket förklarar varför rollpersonerna skulle bete sig som muppar som inte vet något alls om spelvärlden. De skulle ha en anledning att fråga spelledarpersoner om olika saker. «Vad är det här triad du snackar om? Varför springer du? Hey, vad är det där för – argh de skjuter på oss? Varföööör?» typ, ifall den första de hakar på visar sig ha biff med triaderna.
Väldigt enkelt, väldigt cheesy och fanken vet om det fungerar. Men THS är så sjukt avancerad i teknologin att man ändå kommer stå och inte begrip hur det funkar, så det är lika bra att bygg ain obegripandet i storyn på något vis.
"Det verkar lite som om spelets svaghet är att det är klurigt för nya spelare att veta vad man ska göra av det. Är det så?"
Det är en jäkla tröskel precis i början. Själva settingen i sig r inte så klurig, det som stökar till det för mig är nanosvärmarna och allt annat nano, eftersom det inte finns beskrivet tillräckligt bra för mig. Vad händer om man stoppar en nanobugg i mikron? Kan man scanna efter nanosaker?
Alla spel där man kan spela en AI som är baserat i lårbenet på en genetiskt modifierad gothkattflicka och det är helt normalt har nog en viss inlärningströskel
Storuggla, vill gärna försöka