Nekromanti Mer Transhuman Space

Simon

Swashbuckler
Nu har det gått en del tid sedan den här tråden, och jag har fattat det som om några av er spelar spelet (Storis?). Nu har även jag charmats och kommer nog testa det en smula, men vet inte riktigt var jag ska börja.

Vad har ni för erfarenheter av spelet? Vilka kampanjupplägg har ni kört, och hurdana rollpersoner? Hur bisarrt transhumana rollpersoner har ni vågat testa, och hur kul har det varit att köra vaniljmänniskor? Jorden eller rymden?

Det verkar lite som om spelets svaghet är att det är klurigt för nya spelare att veta vad man ska göra av det. Är det så?

Storuggla

Champion
"Nu har även jag charmats och kommer nog testa det en smula, men vet inte riktigt var jag ska börja."

Där har du samma problem som.. ja, alla som läser boken mer eller mindre. Det verkar vara konsensus på att «Wow! Apballt! .. Men vad gör jag nu?».

"Vad har ni för erfarenheter av spelet? Vilka kampanjupplägg har ni kört, och hurdana rollpersoner? Hur bisarrt transhumana rollpersoner har ni vågat testa, och hur kul har det varit att köra vaniljmänniskor? Jorden eller rymden?"

Eh, det mest intressanta jag gjort med THS till dags dato är tyvärr det lätt cheesy Escape of the Pleasure Droids. Det är ett kort väentyr avsett för att introducera nya spelaretill THS och samtidigt jävlas med dem. Spelarna tar rollerna av en handfull bioroider utav model sexslavar som alla hör till en enslig miljonärs harem. Han är bosatt antingen i en rymdcylinder eller en undervattensbas, vilket som är coolare egentligen.
Nu har dock Hr Miljonär råkat ut får några smärre nederlag i affärsvärden och tog precis livet av sig, vilket triggar timerna på självförstörelsemekanismen på basen. Nu måste de stackars drioderna fly basen och om de lyckas med det (tydligen är vissa andra drioder under uppfattningen att hr Miljonär viskat hemligheter och viktigt information till just dessa 'roider, vilket gör att de måste makuleras för att inte företagshemligheter ska komma konkurrenter till godo.
Så det börjar osm ett inverterat infiltrationsuppdrag (fly basen och undvika/klubba ner andra bioroider) och sedan när (om?) man klarar sig till civilisationen: klara sig i en helt ny värld som man inte är van vid (vilket förklarar varför rollpersonerna skulle bete sig som muppar som inte vet något alls om spelvärlden. De skulle ha en anledning att fråga spelledarpersoner om olika saker. «Vad är det här triad du snackar om? Varför springer du? Hey, vad är det där för – argh de skjuter på oss? Varföööör?» typ, ifall den första de hakar på visar sig ha biff med triaderna.
Väldigt enkelt, väldigt cheesy och fanken vet om det fungerar. Men THS är så sjukt avancerad i teknologin att man ändå kommer stå och inte begrip hur det funkar, så det är lika bra att bygg ain obegripandet i storyn på något vis.

"Det verkar lite som om spelets svaghet är att det är klurigt för nya spelare att veta vad man ska göra av det. Är det så?"

Det är en jäkla tröskel precis i början. Själva settingen i sig r inte så klurig, det som stökar till det för mig är nanosvärmarna och allt annat nano, eftersom det inte finns beskrivet tillräckligt bra för mig. Vad händer om man stoppar en nanobugg i mikron? Kan man scanna efter nanosaker?
Alla spel där man kan spela en AI som är baserat i lårbenet på en genetiskt modifierad gothkattflicka och det är helt normalt har nog en viss inlärningströskel :gremwink:

Storuggla, vill gärna försöka

ÄlveKatt

Veteran
Jag har en känsla av att det skulle hjälpa att läsa Singularity Sky av Charles Stross för en rolig bild av ett transhumanistiskt universum. Ghost in The shell och Ghost in the shell - man machine interface av Masamune Shirow kanske också kan ge några referenspunkter.

Finns det där äventyret i sin helhet någonstans? Jag har hört dåliga saker om THS regelsystem. Jag har inte orkat plöja hela boken ännu. Skulle det kanske gå att använda regelsystemet i Gränsvärdar från Rävsvans?

Storuggla

Champion
"Jag har en känsla av att det skulle hjälpa att läsa Singularity Sky av Charles Stross för en rolig bild av ett transhumanistiskt universum. Ghost in The shell och Ghost in the shell - man machine interface av Masamune Shirow kanske också kan ge några referenspunkter."

Jo då. Men man ska få spelarna att läsa dem också :gremwink:

"Finns det där äventyret i sin helhet någonstans?"

Ja, på två a4 och i mitt huvud. That's it.

"Jag har hört dåliga saker om THS regelsystem. Jag har inte orkat plöja hela boken ännu. Skulle det kanske gå att använda regelsystemet i Gränsvärdar från Rävsvans?"

Liksom, det är GURPS. Det är väl okej, men inte min kopp te. Letar ännu ett bra regelverk att använda.

Storuggla, rörandning

ÄlveKatt

Veteran

Simon

Swashbuckler
Jag har hört dåliga saker om THS regelsystem.

Vad kan det vara som du har hört månne? Jag har bara bekantat mig med det helt ytligt men tycker det verkar helt okej sådär vid första anblicken. Det innehåller inga grejer som jag absolut ogillar, köpsystemet är helt okej och handlingsresolutionen är helt okej. Smidigt för- och nackdelsystem såvitt jag kan se. För snäva färdigheter för min smak, men det är inte hela världen.

Skulle det kanske gå att använda regelsystemet i Gränsvärdar från Rävsvans?

Inte min bag i alla fall. Jag hade en vurm för det systemet nån gång runt millenieskiftet, men det gick över. Klumpiga färdigheter och meckigt stridssystem bland annat. Inte att jag ogillar Krilles grejer i allmänhet, men just Gränsvärldar har hamnat bakom Sota-kurvan en smula... :gremwink:

Simon

Swashbuckler
Det verkar vara konsensus på att «Wow! Apballt! .. Men vad gör jag nu?».

Som med så många andra spel då. Tråkigt att det ska bli så...

Eh, det mest intressanta jag gjort med THS till dags dato är tyvärr det lätt cheesy Escape of the Pleasure Droids.

Får man fråga vilka försök du har gjort som har blivit mindre intressanta eller rentav dödfödda? Det kan ju ge uppslag det också, tänker jag...

Över huvud taget så får jag intrycket att man behöver specificera sitt kampanjkoncept rätt hårt för att det ska funka. Världen som THS beskriver är ju liksom lika stor och komplex som vår egen, plus att den delvis är främmande, så man måste nog snäva in blicken ordentligt redan innan man börjar spåna på rollpersoner (ja, eller samtidigt i alla fall). Snutar i New York. Pirater i asteroidbältet. Gangsters på Mars. Whatever. Jag kan tänka mig att det är en nödvändig del av att göra spelet hanterbart...

Hur gick det för njutningsandroiderna förresten? :gremwink:

Storuggla

Champion
"Det är alltså inget du vill dela med dig av?"

Det är inget jag orkar skriva ner på datorn. Jag skriver aldrig på daorn, jag skriver på papper och där stannar de. Och km igen, det äventyret suger! :gremsmile:

"Är du bekant med gränsvärldar? Isåfall, tror du att det skulle vara en stor apparat att anpassa det för THS?"

Ehm, rätt fysik förvisso, men... nej. Gillar man de reglerna är de säkert rätt, jag trivs inte med dem. Vad fan tänkte Krille på?

Storuggla, anklagar hemuler

Storuggla

Champion
"Får man fråga vilka försök du har gjort som har blivit mindre intressanta eller rentav dödfödda? Det kan ju ge uppslag det också, tänker jag..."

Tja, förutom det så hade jag en idé på en skyddsgrupp 2 (eller vad den nu hette i Skymningshem 2 Imperiet) fast i Paris, Columbo på Kinesiska Mars (det var precis efter att jag läst en deckare som utspelar sig i Shanghai) och .. eh, jag hade en till. Men de lämnade aldrig planeringsstadiet, i brist på tid och villiga spelare.

"Hur gick det för njutningsandroiderna förresten?"

De kom ut ur komplexet utan några större problem, tyvärr jagade konkursförvaltaren ikapp dem tillslut. Förutom den som en hallrick dödade på Bombays bakgator, dvs. :gremshocked:
Skumt scenario.

"Över huvud taget så får jag intrycket att man behöver specificera sitt kampanjkoncept rätt hårt för att det ska funka. Världen som THS beskriver är ju liksom lika stor och komplex som vår egen, plus att den delvis är främmande, så man måste nog snäva in blicken ordentligt redan innan man börjar spåna på rollpersoner (ja, eller samtidigt i alla fall)."

Ja. Annars blir det helt ohanterbart. Det blir annars en så bisarr sammansättnign i gruppen att det bara kan vara en sitcom de spelar. En snubbe på rpg.net sa att han föredrog att starta spelarna i Nairobi, eftersom det ligger på gränsen mellan fjärde och femte vågen, vilket gör att vi kan greppa det enklare för att sedan slänga på med allt som hör våg nummer fem till.

Storuggla, tribal fisherman

ÄlveKatt

Veteran
Jag har inte haft tillfälle att testa varken gränsvärldar eller THS. Vad menar du med klumpiga färdigheter?

Det jobbigaste med Transhuman space är att det har ett lightregelsystem och en jäkla massa referenser till övriga GURPSregler och moduler. Det står på omslaget att det är ett komplett rollspel, men som det är upplagt känns det verkligen inte komplett. Det är jobbigt nog att lära sig ett nytt regelsystem utan att man ska behöva slå i tre olika böcker...