Winchester
Veteran
Så där, nu är jag nästan klar med fordonen till de fyra "goda" raserna i Warhammer 40k - nu fattas det en del utrustning, Warp-regler, samt raserna själva...
Utrustningen kommer efterhand, inga stora problem där. Men resten är en aning svårare. Enligt vad jag kan uttyda ur böckerna går det nästan att införa attributet "Warp Sensitive", som ersättning för "Force Sensitive" - effekten är ungefär densamma, fast i stället för att onda gärningar ger "Dark Side points", så ger kaotiska gärningar "Chaos points", samt att en individ som är "Warp Sensitive" kan lära sig Psyker-skills.
Nu är problemet, hur dela upp "Psyker-skills"? Om man finkammar böckerna kan man hitta en hel hoper "Psyker powers" av olika slag, de absolut flesta relaterade till strid och stridsmoral. Men jag har ingen anong om hur svåra de är relativt varandra, eller hur de hänger ihop.
Det skulle kunna vara en idé att helt enkelt införa samma tre discipliner som de vanliga "Force Skills" ifrån grundreglerna, men jag vet inte helt hur det skulle fungera spelmässigt. Jag vill inte köra med för få färdigheter heller, det blir inte balanserat.
(Att vara "warp sensitive" är förövrigt ingen dans på rosor. Plockar inte inkvisitionens svarta skepp upp en riskerar man bli besatt av demonerna, och endast ett fåtal av de som hamnar på de svarta skeppen slutar som nåt annat än mat åt kejsaren på det ena eller andra viset - kejsaren äter själv ungefär hundra själar om dan, och den stora fyren Astronomican kostar ungefär lika många liv varje dag... Skulle man undgå dessa öden kan man bli bibliotekarie, navigatör eller inkvisitor.)
Nästa stora problem är Legiones Astartes, och deras implantat och prylar... En Spacemarine läker tokfort, har ett extra av nästan alla de viktiga organen, inklusive hjärtat, lungorna, och levern, tror jag. Deras ben är längre och hårdare än en människa, och bröstkorgen är en solid sköld. Dessutom är de snabbare än en vanlig människa, och smartare.
Jag kan inte komma på nåt sätt att åstadkomma en generisk Spacemarine som har mindre än femton tärningar i sina grundegenskaper - två extra i styrka, en i smidighet. Att sänka de andra går inte - en Spacemarine är knappast sämre en genomsnittet på att framföra fordon eller reparera sin utrustning, och de är varken blinda eller obildade. Den enda egentliga nackdelen jag kan hitta är att en Spacemarine är en Spacemarine och inget annat - de slåss, ber, äter och sover, i ungefär den ordningen. (Att sedan böneritualerna går ut på att underhålla utrustningen är sin sak...)
Min nuvarande tolkning av Spacemarines är inget att leka med - i standardrustningen har en generisk spacemarine 6D i skadetålighet mot energivapen, 7D mot fysiska vapen, med bibehållen smidighet (3D). I en terminator-rustning blir det 7D och 9D - med med samma smidighet, men begränsad förflyttning. (I någon av böckerna blev en Terminator-sergeant, eller en kapten eller nåt, trampad på av en Titan - tvåbent gångare som äter AT-AT till frukost - efter vilket han reste sig ur den rustningsformade gropen, dammade av sig, och fortsatte vidare...)
Detta är naturligtvis inte balanserat för fem öre - femhundra stormtroopers hade inte rått på en Space Marine Terminator - de hade knappt ens rått på en "vanlig" Space Marine. Det enda jag kan komma på skulle vara att begränsa dem till att vara endast SLP - vilket förmodligen är den bästa lösningen.
De andra raserna är lika svåra - Orks samlar styrketärningar på hög; Eldar har hög smidighet och psyker-skills, utan direkta svagheter; Tau var jag helt färdiga med när jag läste nånstans att de saknar djupseende; Necrons har jag inte ens börjat på, och inte Chaos eller Tyraniderna i heller....
Nåväl, 40k är inte den enda konversionen som är på gång - jag har börjat piffa upp en uråldrig Star Trek-konversion som jag fick grävt upp via the Wayback Machine, men som jag inte instämmer helt med. Jag har en handfull skepp klara, med konverteringsregler - och regler för Treknologin är i görningen. Dessutom grunnar jag på Starship Troopers, Terminator, och ett gäng rättningar av de publicerade Star Wars-skeppen, och Stormtroopers....
SP
Utrustningen kommer efterhand, inga stora problem där. Men resten är en aning svårare. Enligt vad jag kan uttyda ur böckerna går det nästan att införa attributet "Warp Sensitive", som ersättning för "Force Sensitive" - effekten är ungefär densamma, fast i stället för att onda gärningar ger "Dark Side points", så ger kaotiska gärningar "Chaos points", samt att en individ som är "Warp Sensitive" kan lära sig Psyker-skills.
Nu är problemet, hur dela upp "Psyker-skills"? Om man finkammar böckerna kan man hitta en hel hoper "Psyker powers" av olika slag, de absolut flesta relaterade till strid och stridsmoral. Men jag har ingen anong om hur svåra de är relativt varandra, eller hur de hänger ihop.
Det skulle kunna vara en idé att helt enkelt införa samma tre discipliner som de vanliga "Force Skills" ifrån grundreglerna, men jag vet inte helt hur det skulle fungera spelmässigt. Jag vill inte köra med för få färdigheter heller, det blir inte balanserat.
(Att vara "warp sensitive" är förövrigt ingen dans på rosor. Plockar inte inkvisitionens svarta skepp upp en riskerar man bli besatt av demonerna, och endast ett fåtal av de som hamnar på de svarta skeppen slutar som nåt annat än mat åt kejsaren på det ena eller andra viset - kejsaren äter själv ungefär hundra själar om dan, och den stora fyren Astronomican kostar ungefär lika många liv varje dag... Skulle man undgå dessa öden kan man bli bibliotekarie, navigatör eller inkvisitor.)
Nästa stora problem är Legiones Astartes, och deras implantat och prylar... En Spacemarine läker tokfort, har ett extra av nästan alla de viktiga organen, inklusive hjärtat, lungorna, och levern, tror jag. Deras ben är längre och hårdare än en människa, och bröstkorgen är en solid sköld. Dessutom är de snabbare än en vanlig människa, och smartare.
Jag kan inte komma på nåt sätt att åstadkomma en generisk Spacemarine som har mindre än femton tärningar i sina grundegenskaper - två extra i styrka, en i smidighet. Att sänka de andra går inte - en Spacemarine är knappast sämre en genomsnittet på att framföra fordon eller reparera sin utrustning, och de är varken blinda eller obildade. Den enda egentliga nackdelen jag kan hitta är att en Spacemarine är en Spacemarine och inget annat - de slåss, ber, äter och sover, i ungefär den ordningen. (Att sedan böneritualerna går ut på att underhålla utrustningen är sin sak...)
Min nuvarande tolkning av Spacemarines är inget att leka med - i standardrustningen har en generisk spacemarine 6D i skadetålighet mot energivapen, 7D mot fysiska vapen, med bibehållen smidighet (3D). I en terminator-rustning blir det 7D och 9D - med med samma smidighet, men begränsad förflyttning. (I någon av böckerna blev en Terminator-sergeant, eller en kapten eller nåt, trampad på av en Titan - tvåbent gångare som äter AT-AT till frukost - efter vilket han reste sig ur den rustningsformade gropen, dammade av sig, och fortsatte vidare...)
Detta är naturligtvis inte balanserat för fem öre - femhundra stormtroopers hade inte rått på en Space Marine Terminator - de hade knappt ens rått på en "vanlig" Space Marine. Det enda jag kan komma på skulle vara att begränsa dem till att vara endast SLP - vilket förmodligen är den bästa lösningen.
De andra raserna är lika svåra - Orks samlar styrketärningar på hög; Eldar har hög smidighet och psyker-skills, utan direkta svagheter; Tau var jag helt färdiga med när jag läste nånstans att de saknar djupseende; Necrons har jag inte ens börjat på, och inte Chaos eller Tyraniderna i heller....
Nåväl, 40k är inte den enda konversionen som är på gång - jag har börjat piffa upp en uråldrig Star Trek-konversion som jag fick grävt upp via the Wayback Machine, men som jag inte instämmer helt med. Jag har en handfull skepp klara, med konverteringsregler - och regler för Treknologin är i görningen. Dessutom grunnar jag på Starship Troopers, Terminator, och ett gäng rättningar av de publicerade Star Wars-skeppen, och Stormtroopers....
SP