Doomhamster;n148619 said:
1) Är det FAKTISKT historiskt korrekt...
Jag pausar redan där faktiskt.
Eftersom inte ens historiker (och arkeologer) är 100% överens om sakers exakta beskaffenhet under världshistorien så skulle jag gissa att de som väljer att göra ett spel som siktar på historisk korrekthet gör det så noggrant de kan/vet. Sen kommer det alltid vara så att de bästa intentionerna kan slå slint och det kommer färgas av de som gör spelet och deras inställning om olika saker och vilka källor de väljer att sätta sin tillit till.
Sen är det nästa puck...
Doomhamster;n148619 said:
T ex utgår spelskaparen från att man inte kan spela kvinna/queer/färgad/transperson i ett rollspel om amerikanska frihetskriget därför att "det var så på den tiden" och ignorerar det faktum att man faktiskt känner till t ex att vissa av frontfigurerna inom upproret var gay?
... vilket mer handlar om hur denna (upplevda) historiska korrekthet påverkar spelet. Som du påpekar, gör det att det blir svårt att spela vissa sorters karaktärer (homosexuella, kvinnor, färgade, viss nationalitet, viss religion osv.). Detta upplever ju många som dåligt eller icke-inkluderande medan andra tycker att det är en korrekt representation av sakers tillstånd under den tid man i spelet försöker spegla. Jag är inte rätt person att avgöra detta på något sätt men kan se bådas sidors agenda och förstå dem. Vad jag tycker är jobbigt är när endera sidan ger sig på den andra och förklarar hur fel de har när de så uppenbart närmar sig de här grejorna från helt olika håll som i sig är ganska oförenliga.
Själv tycker jag det kan vara rimligt att man har med förklaringar och resonemang kring svårigheter att porträttera en färgad person under 1950-talets USA i ett spel. Men tycker nog man kan hålla det där så får spelare och grupp själva avgöra om de vill att det skall vara ett faktiskt hinder eller problem i spelet (ie. föremål för avdrag eller modifikationer på tärningsslag och så) eller exakt hur de vill hantera det. Jag tillhör de som inte förfasas över rasism eller orättvisor i en setting utan tycker snarare att det (inom rimlighetens gränser) är något att eftersträva för det är i konfliktytorna som jag hittar det mesta stoffet till äventyr och scenarion att spela.
För att inte gå mer OT så vet i faan vilket rollspel som jag tycker gör de här sakerna bra. Men jag kan nog också lägga min röst på nWoD/CofD för det är i varje fall uppenbart att de tänkt på de här sakerna och många av de som gör spelen tillhör minoritetsgrupper (David Hill, Rose Bailey och säkert fler).
Cog.