Nekromanti Mest inkluderande rollspelet

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
De mest inkluderande som jag har läst är Mouse Guard och Svavelvinter. Bägge presenterar världar som är (om jag inte har läst slarvigt) kliniskt befriade från traditionella könsroller. Mouse Guard är tämligen asexuellt; Svavelvinter har en värld där folk verkar ligga med vem de känner för och sen är det inte mer med det.

Däremot måste man ju spela mus i Mouse Guard. Och i Svavelvinter utsätts skäcker och vargmän för ett rasistiskt grundat förtryck av majoritetsbefolkningen. Så minus där.

Doomhamster

Swordsman
cogitare;n148584 said:
Att saker beskrivs utifrån vad någon författare ansåg vara någon form av historisk korrekthet [...] och att det får efterverkningar i spelet, dvs. det blir svårare att spela sagda kvinna eller färgade person från exemplen brukar snarare ses som icke-inkluderande och slås ned på.
Jag upplever att det här beror väldigt mycket på ett par olika faktorer.

1) Är det FAKTISKT historiskt korrekt, eller är det nån måttligt insatt rollspelsmakares uppfattning om historisk korrekthet? T ex utgår spelskaparen från att man inte kan spela kvinna/queer/färgad/transperson i ett rollspel om amerikanska frihetskriget därför att "det var så på den tiden" och ignorerar det faktum att man faktiskt känner till t ex att vissa av frontfigurerna inom upproret var gay?

2) HANDLAR spelet om historisk korrekthet? Är det historiskt drama som eftersträvas så kommer det ju förmodligen mest spelas av folk för vilka upplevelsen av förtryck tillför nåt. Är det däremot ett mer traditionellt rollspel där fokus är på äventyr, men man sen ändå har slängt in hinder för att spela annat än vit heterokille, så kommer det av förståeliga skäl att irritera så mycket fler.

Arfert

Facit
Tassar och Morrhår, och så Mouse Guard. Du är en gnagare

Toon. Om man ser historiskt. Du är en toon.

All flesh must be eaten. Du är mat.

cogitare

Swashbuckler
Doomhamster;n148619 said:
1) Är det FAKTISKT historiskt korrekt...
Jag pausar redan där faktiskt.

Eftersom inte ens historiker (och arkeologer) är 100% överens om sakers exakta beskaffenhet under världshistorien så skulle jag gissa att de som väljer att göra ett spel som siktar på historisk korrekthet gör det så noggrant de kan/vet. Sen kommer det alltid vara så att de bästa intentionerna kan slå slint och det kommer färgas av de som gör spelet och deras inställning om olika saker och vilka källor de väljer att sätta sin tillit till.

Sen är det nästa puck...
Doomhamster;n148619 said:
T ex utgår spelskaparen från att man inte kan spela kvinna/queer/färgad/transperson i ett rollspel om amerikanska frihetskriget därför att "det var så på den tiden" och ignorerar det faktum att man faktiskt känner till t ex att vissa av frontfigurerna inom upproret var gay?
... vilket mer handlar om hur denna (upplevda) historiska korrekthet påverkar spelet. Som du påpekar, gör det att det blir svårt att spela vissa sorters karaktärer (homosexuella, kvinnor, färgade, viss nationalitet, viss religion osv.). Detta upplever ju många som dåligt eller icke-inkluderande medan andra tycker att det är en korrekt representation av sakers tillstånd under den tid man i spelet försöker spegla. Jag är inte rätt person att avgöra detta på något sätt men kan se bådas sidors agenda och förstå dem. Vad jag tycker är jobbigt är när endera sidan ger sig på den andra och förklarar hur fel de har när de så uppenbart närmar sig de här grejorna från helt olika håll som i sig är ganska oförenliga.

Själv tycker jag det kan vara rimligt att man har med förklaringar och resonemang kring svårigheter att porträttera en färgad person under 1950-talets USA i ett spel. Men tycker nog man kan hålla det där så får spelare och grupp själva avgöra om de vill att det skall vara ett faktiskt hinder eller problem i spelet (ie. föremål för avdrag eller modifikationer på tärningsslag och så) eller exakt hur de vill hantera det. Jag tillhör de som inte förfasas över rasism eller orättvisor i en setting utan tycker snarare att det (inom rimlighetens gränser) är något att eftersträva för det är i konfliktytorna som jag hittar det mesta stoffet till äventyr och scenarion att spela.

För att inte gå mer OT så vet i faan vilket rollspel som jag tycker gör de här sakerna bra. Men jag kan nog också lägga min röst på nWoD/CofD för det är i varje fall uppenbart att de tänkt på de här sakerna och många av de som gör spelen tillhör minoritetsgrupper (David Hill, Rose Bailey och säkert fler).

Cog.

PAX

Jordisk Äventyrare
Eclipse Phase borde nog passa in. Har inte läst spelet själv men utav det jag läst om spelet så verkar det stämma.

Caligo

Swashbuckler
QuestCore... Inga klasser eller raser eller kön.... Gör din karaktär som du vill. :)

2097

deleta mitt konto tack
God45 said:
Rymdhamster said:
Black Crusade
Krille said:
Call of Cthulhu
Arfert said:
All flesh must be eaten

Njaej... spel där man bara är en anonym köttklump med ett chainsword eller en 30 poängs SAN-loss är inte inkluderande.

Anonymitet och likställande i ett normstyrt samhälle är i sig normerande.

Tycker jag.

Mundo

Myrmidon
Lite OT men... Fan vad snygg bild, God45. Är det official game art, eller?

God45

#PrayersForBahakan
Mundo;n240336 said:
Lite OT men... Fan vad snygg bild, God45. Är det official game art, eller?
Det är för länge sedan för att jag ska minnas... Men bilderna i Only War böckerna håller samma kvalitet :)