Nekromanti Mest inkluderande rollspelet

God45

#PrayersForBahakan
Vilket är det mest inkluderande rollspelet som finns idag?

Min nominering går till Only War. Har du mänskligt DNA? Bra! Här är din lasgun, sikta mot resten av universum och döda allt som försöker mörda oss.

.113

Swashbuckler
Jag har gjort mycket kul i only war. Och dött en hel del. Men det är ett visst nöjje med att ta ut en tank i ett bakhåll med en meltagun, pga att man vinner initiativet runda 2 med en kanonpipa i ansiktet.

Men det jag egentligen va ute efter att säga nu var bara ett tillägg på ditt: *TILLRÄCKLIGT mänsligt DNA borde det stå, de kör ju trots allt lite utrensningar då och då på före-detta människor som blivit lite mer.. omänskliga.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Black Crusade - är du varelse, biologisk eller ej; välkommen! Gud? Inga problem!

Krille

Super Moderator
God45;n148474 said:
Vilket är det mest inkluderande rollspelet som finns idag?
Call of Cthulhu.

Oavsett vem du är så hatar universum dig. Oavsett hur privilegierad du är så hatar universum dig. Faktum är att det hatar dig nog mer om du är priviligierad. Inte för att det spelar så stor roll, grader i helvetet och allt sånt där. För stjärnorna tar inte hänsyn till något när de står rätt.

Tsianphiel

Swordsman
Blue Rose. Kvittar vad du har för sexuell läggning eller könsidentitet, etnicitet eller kulturell bakgrund. Det är dessutom inte heller särskilt fokuserat på traditionellt manliga äventyr (läs krig) utan kan vara ganska relaxat och handla om allt möjligt. Det delar förstaplatsen imho med Eclipse Phase som egentligen inte bryr sig om något annat än ditt medvetande. Du kan vara en bläckfiskmorph. Eller vilken annan form du vill. Det är heller inte nödvändigtvis så kraftigt fokuserat på att slåss.

RasmusL

Champion
Krille;n148513 said:
Call of Cthulhu.

Oavsett vem du är så hatar universum dig. Oavsett hur privilegierad du är så hatar universum dig. Faktum är att det hatar dig nog mer om du är priviligierad. Inte för att det spelar så stor roll, grader i helvetet och allt sånt där. För stjärnorna tar inte hänsyn till något när de står rätt.
Nu håller jag förvisso med när det kommer till de utomvärldsliga hoten men det är ändå svårt att se CoC som inkluderande när det finns en massa officiellt material i vilket det är uttalat att den som spelar svart eller kvinna inte kommer att släppas in i alla sammanhang och måste hitta "kreativa lösningar" för att få vara med. Lägg därtill att extrem-misogyni och våldtäkt tycks vara någon form av standardformulär för att porträttera ondingar.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag tycker att det där är svårt, det finns väldigt många olika parametrar man måste ta hänsyn till om man skall tävla i inklusivitet.

Blue Rose brukar framhållas som bra, och jag nog det är det mest inklusiva spelet med stor spridning. Men jag vad jag förstått så är det dåligt med inklusiviteten där om man går längre än sexualitet och möjligen hudfärg.

Skall man tävla så finns det många grenar. Har spelet i text och bild exempel på "hjältar" som har ickebinärt kön eller är könslösa? Hur är det med kroppsformer, i text och bild? Hur är det med handikapp? Hur är det med hjältar av olika ålder? Hur är det med olika socioekonomisk bakgrund?

Annars finns det en trend nu att jobba med sådant, jag tror Krank ligger långt fram på den fronten i Sverige,

Kanske är det mest "inklusiva" spel som inte vare sig i text eller bild talar om vilka hjältarna skulle vara. Och då landar du nog i indieträsket.

Arazand

Veteran
World of Darkness och alla underligande spel?

Alltså det är ju svårt, alla spel kan vara precis lika inkluderande och exkluderande det är en fråga om tolkning och hur man som spelledare skapar saker. WoD är iallafall ett personligt bra exempel med sekter av alla möjliga slag, ifrån amazon-sekten som mörda rika män till monstret som hade en diet bestående av flickor. M.m. M.m. Det spelet blir vad man vill det ska handla om, utomjordningar ifrån mars, check, överlevads historier under andra världskriget där spelare tar roller som beskyddare av individer med etniska bakgrunder i Nazi-tyskland(nazisterna hade zombier cause thats a thing), check, alla förbannade vampyr och folksago-varelser, check. Ja, det mesta går att göra i WoD för den som är kreativ nog.

cogitare

Swashbuckler
Det spel som du, ja just du(!), tycker är mest inkluderande och inget annat.

Detta är föremål för så stor subjektivitet och så många parametrar (som andra varit inne på) så att försöka sig på ett VM i inkluderande är dömt att misslyckas då det betyder så oerhört olika saker för olika personer. Bara när jag läser igenom de få svaren som kommit så kliar det lite i fingrarna att ifrågasätta några av valen men jag struntar i det och håller mig till att det spel som du och din grupp tycker funkar bästa ur denna synvinkel är det spel som gör det bäst och skit sen i vad andra tycker, tänker och säger.

EDIT: Fel tempus

Cog.

God45

#PrayersForBahakan
Arazand;n148566 said:
World of Darkness och alla underligande spel?

Alltså det är ju svårt, alla spel kan vara precis lika inkluderande och exkluderande det är en fråga om tolkning och hur man som spelledare skapar saker. WoD är iallafall ett personligt bra exempel med sekter av alla möjliga slag, ifrån amazon-sekten som mörda rika män till monstret som hade en diet bestående av flickor. M.m. M.m. Det spelet blir vad man vill det ska handla om, utomjordningar ifrån mars, check, överlevads historier under andra världskriget där spelare tar roller som beskyddare av individer med etniska bakgrunder i Nazi-tyskland(nazisterna hade zombier cause thats a thing), check, alla förbannade vampyr och folksago-varelser, check. Ja, det mesta går att göra i WoD för den som är kreativ nog.
Öhh... Nej, du har fel. Det här är spelen där de släppte boken Gypsies som nog är den mest rasistiska rpg boken någonsin. Sedan har vi orientalismen i de fristående klanerna i Vampire (Ravnos kanske är det främsta exemplet). Vi har Werewolf som döpt missbildade varulvar efter ett riktigt folkslag och som använder extremt mycket etniska och genetiska stereotyper runt stammarna. För att inte prata om att det är ett spel där Kindred of the East, Wraith och Kindred of the Ebony kingdoms talar om för oss att Afrikaner och Asiater har annorlunda själar än Européer.

World of Darkness är anti-inklusivt och jag blir lite orolig över att du tror att det är inklusivt :(

obak

Hero
God45;n148568 said:
Öhh... Nej, du har fel. Det här är spelen där de släppte boken Gypsies som nog är den mest rasistiska rpg boken någonsin. Sedan har vi orientalismen i de fristående klanerna i Vampire (Ravnos kanske är det främsta exemplet). Vi har Werewolf som döpt missbildade varulvar efter ett riktigt folkslag och som använder extremt mycket etniska och genetiska stereotyper runt stammarna. För att inte prata om att det är ett spel där Kindred of the East, Wraith och Kindred of the Ebony kingdoms talar om för oss att Afrikaner och Asiater har annorlunda själar än Européer.

World of Darkness är anti-inklusivt och jag blir lite orolig över att du tror att det är inklusivt :(
http://youtu.be/jSe83qc8Ngg

God45

#PrayersForBahakan
Tsianphiel;n148558 said:
Blue Rose. Kvittar vad du har för sexuell läggning eller könsidentitet, etnicitet eller kulturell bakgrund. Det är dessutom inte heller särskilt fokuserat på traditionellt manliga äventyr (läs krig) utan kan vara ganska relaxat och handla om allt möjligt. Det delar förstaplatsen imho med Eclipse Phase som egentligen inte bryr sig om något annat än ditt medvetande. Du kan vara en bläckfiskmorph. Eller vilken annan form du vill. Det är heller inte nödvändigtvis så kraftigt fokuserat på att slåss.
Älskar Blue Rose :) Men vi har krigat såååå mycket i det. Kern är precis där liksom och så får man in Jarzon som motvilliga alierade och så har man maximal Romeo & Julia potential.

Arazand

Veteran
God45;n148568 said:
Listan av verk är ju tillräckligt för att fylla ett mindre bibliotek, givetvis kommer flera exempel på både för och emot dyka upp. Jag tycker det är inklusivt för att det vågar gör så som du säger, inte för att de gör så. Författarna vågar sätta ner fotten, peka rakt på problemen och säga titta. Medan andra spel mer visslar och går förbi och blundar för att de ska verkar så inklusiva som möjligt.

Jag ser det mer som Whitewolf varit kritiska och tagit fram sådant de vill folk ska diskutera snarare än försöka dölja det bakom fluff för att inte trampa någon på tårna. Några tår måste få lida för att problemen ska lyftas fram.

Lukas

Mannen i Gult
Arazand;n148575 said:
Listan av verk är ju tillräckligt för att fylla ett mindre bibliotek, givetvis kommer flera exempel på både för och emot dyka upp. Jag tycker det är inklusivt för att det vågar gör så som du säger, inte för att de gör så. Författarna vågar sätta ner fotten, peka rakt på problemen och säga titta. Medan andra spel mer visslar och går förbi och blundar för att de ska verkar så inklusiva som möjligt.

Jag ser det mer som Whitewolf varit kritiska och tagit fram sådant de vill folk ska diskutera snarare än försöka dölja det bakom fluff för att inte trampa någon på tårna. Några tår måste få lida för att problemen ska lyftas fram.

Jag skall erkänna, vi två har väldigt olika uppfattningar om vad inklusivitet innebär.

God45

#PrayersForBahakan
Arazand;n148575 said:

Det här stämmer tyvärr inte alls. De var inte medvetna om problemen och ville att de skulle diskuteras, de var bara rasistiska. Välmenande i många fall kanske, men ändå. Har du läst Ravnos grejerna? Eller att man har "Blood purity" som powerstat i Gypsie som beskriver ett på riktigt socialt utsatt folk som tjuvar och lögnare?

And it goes on, and on, and on i hela World of Darkness spellinjen. Nwod är mycket bättre och V20 försöker släta över det. Men orginal produkterna? Yikkes!

Eksem

Champion
För länge sedan jag faktiskt bläddrade i boken, men Nobilis skulle potentiellt kunna ligga bra till? Men minns det för dåligt för att våga vara säker på den saken. Kanske ska ta mig en kik ikväll och se.

Arazand

Veteran
God45;n148577 said:
Det här stämmer tyvärr inte alls. De var inte medvetna om problemen och ville att de skulle diskuteras, de var bara rasistiska. Välmenande i många fall kanske, men ändå. Har du läst Ravnos grejerna? Eller att man har "Blood purity" som powerstat i Gypsie som beskriver ett på riktigt socialt utsatt folk som tjuvar och lögnare?

And it goes on, and on, and on i hela World of Darkness spellinjen. Nwod är mycket bättre och V20 försöker släta över det. Men orginal produkterna? Yikkes!
Då är jag tillrättavisad. Jag är inte medveten om all historia kring det eller makarnas tankar. Jag tycker bara att om man exkluderar problemen så är spelet direkt mer exklusivt än ett spel som inkluderar allt utom problemen. Lite som att göra ett spel om andra världskriget men inte ta upp Nazisternas sida av historien... hur PK eller ej det än är.

cogitare

Swashbuckler
Arazand;n148582 said:
Då är jag tillrättavisad. Jag är inte medveten om all historia kring det eller makarnas tankar. Jag tycker bara att om man exkluderar problemen så är spelet direkt mer exklusivt än ett spel som inkluderar allt utom problemen. Lite som att göra ett spel om andra världskriget men inte ta upp Nazisternas sida av historien... hur PK eller ej det än är.
Jag tror jag förstår vad du menar men det är nog inte riktigt vad OP är ute efter.

Att saker beskrivs utifrån vad någon författare ansåg vara någon form av historisk korrekthet (jag är lite orolig för att komma med exempel här men säg att kvinnor sågs som andra klassens medborgare back in the day (vissa skulle säga fortfarande men det är en annan diskussion) eller att färgade diskriminerades (hårdare än idag) i USA tidigare eller vad det än må vara) och att det får efterverkningar i spelet, dvs. det blir svårare att spela sagda kvinna eller färgade person från exemplen brukar snarare ses som icke-inkluderande och slås ned på. Man kan hålla med eller inte men detta är min erfarenhet efter att ha hängt på rpg-forum alldeles för länge.

Det finns ingen i förväg överenskommen mall för vad som är inkluderande så den här typen av diskussioner brukar alltid ha en mängd av 'det du ser som inkluderande tycker jag är o-inkluderande' och vice versa. Så se till min första post här i tråden. Det spel som är mest inkluderande är det spel som du och din grupp tycker är det. Man väljer själv hur mycket av den här problematiken man vill lägga in i sitt spelande, från 'inget alls' till 'hela mitt spelande går ut på det'. Och hela det spektrat är ok emm.

Cog.

Lupus Maximus

Tekniker
God45;n148568 said:
White Wolf har gjort misstag i sina dagar. Med tanke på antalet som är öppna med att tillhöra minoritetsgrupper på Onyx Path forumet får mig att misstänka att WW/OPP har gjort mycket för att förbättra sin medvetenhet och gjort bra mycket mer rätt än fel.

Så, här är en till röst på WoD/CoD för bredden av vad man kan använda settingen till.