Mest regler = viktigaste aktivitet?

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
261
I bägge fallen handlar det också om vad som definierar rollpersonen (ur reglernas perspektiv, i alla fall, och hur du använder reglerna för att interagera med världen) - i D&D är det på vilket sätt du är bra på att slåss, i Vampire är det vad för vampyrkrafter du har.
Jo, men att det ser ut så är en konsekvens av designval. I fallet med D&D har det ju inte heller alltid sett ut så. Ny level? Varsågod och ta 1 ThAC0 och lite hit points. Enligt tabellen.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,296
Location
Stockholm
Crunch kan vara väldigt roligt, och World of Darkness-spelen är helt klart bland de mest crunchiga jag spelat. Även där tycker jag det sidantalet med krafter matchar spelupplevelsen, i varje fall i mina grupper har vi ofta varit på helspänn efter intressanta tillfällen att få använda de förmågor man köpt till rollpersonen.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,344
Location
Enköping
Jag skulle säga att om man går efter sidantalet i grundböckerna i de flesta versioner av D&D så skulle monster vara det viktigaste, följt av magiska formler och sen magiska skatter. Sen börjar det skilja sig åt en del mellan versionerna. Men jag tror inte att mängden regler står för den viktigaste aktiviteten i spel som någon slags regel utan mer att det som behöver mest plats tar mest plats. Man ordbajsar ju inte extra för att läsaren ska fatta att nåt är viktigt, utan det brukar framkomma i kontexten.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,296
Location
Stockholm
Jag skulle säga att om man går efter sidantalet i grundböckerna i de flesta versioner av D&D så skulle monster vara det viktigaste, följt av magiska formler och sen magiska skatter. Sen börjar det skilja sig åt en del mellan versionerna. Men jag tror inte att mängden regler står för den viktigaste aktiviteten i spel som någon slags regel utan mer att det som behöver mest plats tar mest plats. Man ordbajsar ju inte extra för att läsaren ska fatta att nåt är viktigt, utan det brukar framkomma i kontexten.
Baserat på folks spelupplevelser jag läser om på internet verkar dock möta monster vara en ganska stor del av mångas spel?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,437
Location
Göteborg
Jag känner att det går tillbaka lite till frågan vad en rollspelsbok är, är det en kulturupplevelse i sig eller en instruktionsmanual? För i alla andra kulturupplevelser fungerar det väl ändå lite så, att om 70% av en bok är romantik så kallar vi det nog för en romantisk bok, och om 70% av en film är actionscener så kallar vi det för en actionfilm, och om en hel låt bara har kör fram till sista slaget som har en triangel så hade vi nog tänkt oss att det är ett körstycke, oavsett hur viktigt kompositörerna menar att triangeln är så blir det inte ett triangelstycke med kör.

Men om det är en instruktionsmanual så tänker jag mig manualen för säg en bil idag knappt nämner något om att köra bilen utan ägnar oändligt med sidor om vilka delar som finns i bilen och vad det betyder om olika lampor lyser även fast det är helt uppenbart att det viktigaste med en bil är att köra den.
 

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
261
Men om det är en instruktionsmanual så tänker jag mig manualen för säg en bil idag knappt nämner något om att köra bilen utan ägnar oändligt med sidor om vilka delar som finns i bilen och vad det betyder om olika lampor lyser även fast det är helt uppenbart att det viktigaste med en bil är att köra den.
Bra exempel. I handboken till en bil finns det sidor som nästan alla som öppnar den tittar på men det är nog ytterst få som tittar på alla sidor. De flesta slår bara upp vad de behöver kolla på just då antar jag. Men samtliga sidor blir säkerligen lästa av någon.

Lite så blir det ju med en monsterbok. Om det finns det finns säg 100 monster i den är det väl knappast någon som uppfattar som sin uppgift att använda alla. Om spelledaren lämnar 90% av dem oanvända så är det helt i sin ordning. Men en annan spelledare använder kanske helt andra monster än den första så de behöver ändå finnas där.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
325
Men om det är en instruktionsmanual så tänker jag mig manualen för säg en bil idag knappt nämner något om att köra bilen utan ägnar oändligt med sidor om vilka delar som finns i bilen och vad det betyder om olika lampor lyser även fast det är helt uppenbart att det viktigaste med en bil är att köra den.
Jag tycker denna liknelsen haltar lite. Du läser inte manualen för att lära dig köra bilen, det går du i körskola för. Du behöver ingen rollspelsbok om någon annan berättar för dig hur du ska spela. Ska man jämföra mot något tycker jag brädspelsmanualer ligger närmare i hur de används.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,848
Location
Eskilstuna
Du behöver ingen rollspelsbok om någon annan berättar för dig hur du ska spela.
Fast likt en bilmanual behöver du ofta slå upp saker när det dyker upp frågor som inte är grundläggande för hur man spelar, men som ändå kan bli relevanta ibland. "Hur kommer man åt att byta framlyktor...?" och "Vad får det för mekaniska effekter när man bär mer än sin bärförmåga?"
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
325
Fast likt en bilmanual behöver du ofta slå upp saker när det dyker upp frågor som inte är grundläggande för hur man spelar, men som ändå kan bli relevanta ibland. "Hur kommer man åt att byta framlyktor...?" och "Vad får det för mekaniska effekter när man bär mer än sin bärförmåga?"
Du har helt rätt, jag var lite slarvig i svaret. Jag menade att behövs då på samma sätt, som referensmaterial och inte för att lära ut huvudfunktionen (köra/spela). Jag har tyvärr inga riktigt bra exempel (försökte skriva något om körkortsbok och spelarbok i rollspel men fick inte ihop det riktigt), men jag tyckte att det exemplet jag kommenterade haltade.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
536
Men om det är en instruktionsmanual så tänker jag mig manualen för säg en bil idag knappt nämner något om att köra bilen
Instruktionsmanualer i bilkörning handlar till största delen om hur du kör bil.
Manualen du får med när du köper en bil är en teknisk manual vars syfte är att visa hur bilen skall underhållas.
 

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,556
Jag tycker denna liknelsen haltar lite. Du läser inte manualen för att lära dig köra bilen, det går du i körskola för. Du behöver ingen rollspelsbok om någon annan berättar för dig hur du ska spela. Ska man jämföra mot något tycker jag brädspelsmanualer ligger närmare i hur de används.
Du har helt rätt, jag var lite slarvig i svaret. Jag menade att behövs då på samma sätt, som referensmaterial och inte för att lära ut huvudfunktionen (köra/spela). Jag har tyvärr inga riktigt bra exempel (försökte skriva något om körkortsbok och spelarbok i rollspel men fick inte ihop det riktigt), men jag tyckte att det exemplet jag kommenterade haltade.
Jag läser inte rollspelsböcker för att lära mig spela rollspel heller. Att spela rollspel kan jag ju sen innan. Regelböckerna läser jag för att förstå hur enskilda delar fungerar i just det här spelet. Dvs snarlikt som en bilmanual. Ofta spelar jag rollspel "fel" enligt reglerna (och ser många andra göra det med), för att spelsättet en håller med fungerar annorlunda än spelet en för tillfället lirar. Och med "fel" innefattar ju det då att inte alltid nyttja de regler som är skrivna i boken, eftersom reglerna som finns i mitt huvud fungerar typ lika bra. Sätter heller aldrig på dimljusen när jag kör bil, även om jag borde.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,848
Location
Eskilstuna
Du har helt rätt, jag var lite slarvig i svaret. Jag menade att behövs då på samma sätt, som referensmaterial och inte för att lära ut huvudfunktionen (köra/spela). Jag har tyvärr inga riktigt bra exempel (försökte skriva något om körkortsbok och spelarbok i rollspel men fick inte ihop det riktigt), men jag tyckte att det exemplet jag kommenterade haltade.
Det är klurigt. Skrev mitt examensarbete om rollspelstexter och just att det är en ganska egen form av text. Den ska dels lära ut aktiviteten, gärna kunna läsas pärm till pärm, gärna vara en angenäm och inspirerande läsning, och dels fungera som effektivt uppslagsverk vid behov. Dessutom är aktiviteten mestadels abstrakt och sker i huvudet, så det skiljer sig väldigt mycket från en instruktionsbok för en fysisk grej.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,389
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Om man vill ha en manual (för hur rollspel) så bör det vara om hållpunkter i berättande, strukturer för rollgestalning och en diskussion om olika synsätt för så att något nytt kan uppstå. Man vill skapa möjligheter utan att styra och påverka för mycket, inte berätta hur man gör.

"Spelgruppen ska vara kreativ med det jag ger dem, inte att de är kreativ som jag säger åt dem att vara!"
 
Last edited:

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,136
Location
Umeå
Nu är väl en rollspelsprodukt sällan så enhetlig heller.

  • Det kan vara att det finns en utlärande del som förklarar hur spelet går till.
  • Det kan finnas en instruerande del om hur man skapar rollpersonen där tanken är att man sitter med boken framför sig, följer instruktionerna och väljer bland alternativ.
  • Det kan finnas inspirerande texter som ska ge läsaren en känsla för hur spelvärlden kan upplevas.
  • Det kan finnas faktatexter som beskriver hur olika företeelser i spelvärlden fungerar.
  • Det kan finnas referensverk med listor över utrrustning, vapen, monster, skatter etc. som kan användas inför eller under spelmöten.
  • Det kan finnas delar som både instruerar hur t.ex. en strid går till, samtidigt som tanken är att den agerar referensverk under spelmötet.
Jag kan tycka att jämförelse med t.ex. brädspelsregler haltar lite ibland, framför allt när man jämför omfattning, eftersom många rollspel har med så mycket mer material, för andra syften.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,510
Location
Örebro
Jag tror inte att man tjänar något på att se hur rollspel ser ut idag, utan istället funderar på hur de kan göras effektivare i framtiden.

Sedan behöver inte all information i rollspel vara informationsbärande, förvisso.
Undrar hur rollspel kommer se ut om 10, 20 år. Kommer formen förändrats? Kommer det blivit mer digitala verktyg? Kommer det blivit vanligare med rollspel som frikopplade moduler som gör det enklare för spelgruppen att själva välja vilka delar som ska användas vid deras spelbord?
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,757
Om det finns det finns säg 100 monster i den är det väl knappast någon som uppfattar som sin uppgift att använda alla.
För att göra Fear the Boots skämt - jo, och i bokstavsordning, från Aarakocra till Zombie!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,594
Location
Göteborg
Undrar hur rollspel kommer se ut om 10, 20 år. Kommer formen förändrats? Kommer det blivit mer digitala verktyg? Kommer det blivit vanligare med rollspel som frikopplade moduler som gör det enklare för spelgruppen att själva välja vilka delar som ska användas vid deras spelbord?
Jag tänker att tradspel är en ganska välslipad produkt. De har funnits i flera decennier nu, och hade något annat sätt att utforma dem varit bättre så hade man nog hittat det vid det här laget. Det är i så fall teknisk utveckling, AI-integration och liknande som skulle kunna förändra saker, men försök med att integrera olika former av digitala verktyg i till exempel brädspelen har ju aldrig riktigt slagit igenom på bred front, så även där är jag tveksam. Jag tror att tradspelen idag ser ut som folk vill att tradspel ska se ut, och de är väl utformade för sitt syfte.

Sedan kan det ju komma andra typer av spel som gör andra saker, utanför allfarvägarna. Där finns det nog fortfarande mycket spännande att upptäcka. Men dessa spel är ju för en liten minoritet av rollspelare. De flesta vill ha precis den sortens spel som ges ut idag, fast med ständigt nya spelvärldar och kampanjer, och jag tror att det kommer att vara samma sak om 10-20 år. Men lite trender går väl också, som att mer strömlinjeformade spel är mer inne idag än för 20 år sedan, till exempel.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,848
Location
Eskilstuna
Jag tänker att tradspel är en ganska välslipad produkt. De har funnits i flera decennier nu, och hade något annat sätt att utforma dem varit bättre så hade man nog hittat det vid det här laget. Det är i så fall teknisk utveckling, AI-integration och liknande som skulle kunna förändra saker, men försök med att integrera olika former av digitala verktyg i till exempel brädspelen har ju aldrig riktigt slagit igenom på bred front, så även där är jag tveksam. Jag tror att tradspelen idag ser ut som folk vill att tradspel ska se ut, och de är väl utformade för sitt syfte.
Tror inte heller att man ska ignorera värdet i tradition heller. Det blir smidigare om liknande produkter påminner om varandra, så att man känner igen sig och vet vad man har att göra med. Förändringens kostnader, och så vidare.
 
Top