Nekromanti Mest sålda rollspel hösten 2018

Khan

Kondottiär
Hupp! Att L5R var så långt upp i topplistorna hade jag inte väntat mig.

Bolongo

Herr Doktor
Det beror på att ingen köper Pathfinder nu när en ny upplaga är på ingång.

clarence redd

FrostByte Books
Bra sammanställning. Rollspelsmarknaden ökar alltså med mer än 20% per år fortfarande. Visserligen är trenden sjunkande, men ändå riktigt bra.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
clarence redd;n312494 said:
Bra sammanställning. Rollspelsmarknaden ökar alltså med mer än 20% per år fortfarande. Visserligen är trenden sjunkande, men ändå riktigt bra.
Den stora frågan är om det blir fler spelare eller bara dyrare rollspel som samma gamla gäng köper.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag var nog mest förvånad över att se Dragon Age/Fantasy Age på listan. Det förstnämnda är förvisso ett stort IP, och det andra fick en värld (och screen time) med/av Wil Wheaton, men ändå.

Mogger

Hipsteranka
WFRP var större än jag trodde! Om någon bara kunde hålla det vid liv ett tag!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nässe;n312539 said:
Jag trodde faktiskt Call of Cthulhu var större...
Så har det alltid varit. CoC har varit det bästa spelet, det som alla gillar, men som inte spelas alls så mycket som man kan tro. Eller i alla fall inte köps så mycket som man kan tro.

Visserligen tror jag att om man skulle ha kategorin "Cthulhu" och slå ihop alla rollspel som har med Cthulhu att göra på nått sätt så skulle den kategorin slå sig in bland topp 5. En gissning baserat på bara magkänsla.

/M

Nässe

Myrmidon
Måns;n312545 said:
WFRP var större än jag trodde! Om någon bara kunde hålla det vid liv ett tag!
Det är ju inte med på listan, eller...?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nässe;n312626 said:
Det är ju inte med på listan, eller...?
Det var med 4 gånger under 2010.

Det jag tycker är mest intressant med att Star Wars går så bra är att det är i stort sett samma grundsystem som WFRPv3.

Det finns ju en teori om att WFRPv3 inte gick bra på grund av systemet och kraven på specialtärningar och sånt, men i och med att Star Wars rullar på så verkar det inte stämma helt fullt ut. Visst är Star Wars ett oändligt starkare varumärken än WFRP, men det finns något intressant att fundera på där.

/Magnus

Bifur

Veteran
Magnus Seter;n312627 said:
Det jag tycker är mest intressant med att Star Wars går så bra är att det är i stort sett samma grundsystem som WFRPv3.
Vad är likheterna/skillnaderna? Mitt personliga åsikt om WFRP 3 var att det var alla tokens och kort som krånglade till det och fick mig att tappa sugen för det, inte grundmekaniken med specialtärningar etc. (även om de möjligen skulle förlora sin poäng om man reducerade valen...).

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Bifur;n312630 said:
Vad är likheterna/skillnaderna? Mitt personliga åsikt om WFRP 3 var att det var alla tokens och kort som krånglade till det och fick mig att tappa sugen för det, inte grundmekaniken med specialtärningar etc. (även om de möjligen skulle förlora sin poäng om man reducerade valen...).
Jag äger inte SW-böckerna, men det jag tror är att just tokens och kort inte har lika framträdande roll i spelet. Så de tog lärdom av det, men det gjorde de å andra sidan med WFRP också, i och med att de släppte spelet i hardbacks.

Staffan

Myrmidon
Bifur;n312630 said:
Jag skulle säga att det var två saker som sänkte WH3:

1. Det var ett enormt stort avsteg från WH1 och WH2. Fullständigt annorlunda. Skillnaden mellan WH1/2 och WH3 får D&D4 att verka lika klassisk som en OSR-klon i jämförelse. Det får fans av det gamla att säga "vafan är det här?"

2. Det var ett väldigt fysiskt rollspel. Det fanns mängder av tokens och kort och konstiga tärningar och fan och hans moster. Det kändes som något mellanting mellan brädspel och rollspel. Man hade alla sina specialförmågor på kort, vilket fick effekten att man bara kunde ha 1-2 instanser av många specialförmågor i gruppen samtidigt.

Star Wars har skurit bort alla tokens och sånt - de enda fysiska markörer man har är Force Points. Man har också dragit ner lite grann på tärningarna och de underliga symbolerna. Star Wars har tre olika sorters bra tärningar och tre olika sorters dåliga tärningar, och tre bra symboler och tre dåliga symboler, och dessa är sinsemellan symmetriska. WH3 hade fem bra och två dåliga tärningar, och fyra bra och fem dåliga resultat.