Bifur;n312630 said:
Vad är likheterna/skillnaderna? Mitt personliga åsikt om WFRP 3 var att det var alla tokens och kort som krånglade till det och fick mig att tappa sugen för det, inte grundmekaniken med specialtärningar etc. (även om de möjligen skulle förlora sin poäng om man reducerade valen...).
Jag skulle säga att det var två saker som sänkte WH3:
1. Det var ett
enormt stort avsteg från WH1 och WH2. Fullständigt annorlunda. Skillnaden mellan WH1/2 och WH3 får D&D4 att verka lika klassisk som en OSR-klon i jämförelse. Det får fans av det gamla att säga "vafan är det här?"
2. Det var ett väldigt fysiskt rollspel. Det fanns mängder av tokens och kort och konstiga tärningar och fan och hans moster. Det kändes som något mellanting mellan brädspel och rollspel. Man hade alla sina specialförmågor på kort, vilket fick effekten att man bara kunde ha 1-2 instanser av många specialförmågor i gruppen samtidigt.
Star Wars har skurit bort alla tokens och sånt - de enda fysiska markörer man har är Force Points. Man har också dragit ner lite grann på tärningarna och de underliga symbolerna. Star Wars har tre olika sorters bra tärningar och tre olika sorters dåliga tärningar, och tre bra symboler och tre dåliga symboler, och dessa är sinsemellan symmetriska. WH3 hade fem bra och två dåliga tärningar, och fyra bra och fem dåliga resultat.