Niklas73 said:
Jag kan se charmen i meta också rent speligt sett men jag gillar hybriden: Meta och karaktärsinlevelsen. Funkar hybriden i era ögon?
Absolut, jag ser ingen motsättning alls mellan meta och karaktärsinlevelse (även om jag förstått att det är så för många). För att ta ett helt annat exempel på en meta-teknik som jag tycker ökar karaktärsinlevelsen så var det ett scenario där att ställa sig upp som spelare innebar att allt man sa var en del av en inre monolog (som inte fick avbrytas). Det gjorde att man fick sätta ord på och delge tankar, vilket är vanligt i mycket skönlitteratur men svårt i film/rollspel, och jag tyckte det helt klart ökade inlevelsen.
För att lösa Första hjälpen problem tex?
här vet jag dock inte riktigt, jag kan tycka att det är rimligt att det är resursförbrukande men om det är helt orelaterade saker så skulle jag nog kunna känna att inlevelsen tog stryk (jag är i öknen och har ett infekterat sår, jag offrar min dubbelyxa och så börjar jag läka, eller jag ligger skjuten i en gränd och offrar min vänskap med en jurist och blir då magiskt hjälpt).
Antingen så låter man det man offrar vara direkt relaterat till att läka (vilket kan vara mer eller mindre abstrakt beroende på vilket slags spel det är, allt ifrån att det specifikt är förband och desinfektionsmedel till 2 poäng läkegrejer (ungefär som i AW), eller så bygger hela spelvärlden på starka gudar/demoner eller så som faktiskt konsumerar offer av lite olika slag, en lösning jag skulle kunna tycka vore ganska trevlig men som förstås antagligen inte lämpar sig för det flesta spel.