Måhända har vi nu bytt ämne, men det var först nu jag verkligen läste igenom beskrivningen av "rollspelsmakande"-forumet.
Jaghar alltid utgått från och trott att det forumet är till för dem som tar på sig en alldeles särskild hatt som skiljer ut dem från spelledare och spelare.
Alltså rollspelskonstruktörer. De som skriver nya rollspel, dvs det som oftast kallas "grundböcker" eller "regelboken".
Nu ser jag att tanken är att samla ALLA konstruktörer i ett forum. Vilket jag inte tror funkar.
Det är jättestor skillnad mellan att skapa en karaktär (som spelare) eller ett äventyr (som spelledare) å ena sidan, och att skapa ett rollspel å den andra sidan.
Att skapa en kampanjvärld för en existerande regeluppsättning hamnar väl i den första gruppen; men personligen är min åsikt att varje kampanjvärld bör paras ihop med speciellt anpassade eller helt nya regler, som alltså ger ett stöd till just de specifika företeelser och temata som kampanjvärlden visar upp och fokuserar på. (Senaste exemplet: Svavelvinter är inte bara en snabb Fate-klon, utan sitt eget spel med väldigt Svavelvintriga regler).
Med andra ord: kampanjvärldsskapande bör nog sorteras under rollspelsmakande, snarare än spelande/spellederi.
Med detta sagt upplever jag det som att, för mina behov, vore följande uppdelning optimal:
* Nyheter och pressrelease
* Konstruktion och teori
* Rollspel
I det allmänna Rollspelsforumet skulle både recensioner och äventyrskonstruktion ingå, men inte diskussioner kring (helt) nya rollspel eller de närmast psykologiska eller sociologiska diskussioner kring alltifrån maktteori, gruppteori, könsteori etc etc som fick mig att starta denna tråd.
Dvs en uppdelning gjord utifrån de olika grupperna av besökare jag inbillar mig frekventerar rollspelsforum (givetvis kan jag utgöra alla tre sorterna själv):
* Nyheter och pressrelease: de som vill köpa något nytt, de som vill sälja något nytt
* Konstruktion och teori: de som vill diskutera ett rollspels grundvalar och (kanske) sedan sätta dessa rön till praktisk nytta genom att skapa nya rollspel
* Rollspel: de som inte bekymrar sig om något av ovanstående utan bara älskar att spela/spelleda sina favoritrollspel
Jag måste säga att jag föreslår inte (bara) detta utifrån ett själviskt perspektiv, utan för att jag är rädd för att Rollspelsforumet nu upplevs som väldigt elitistiskt, teoretiserande och avskärmat från den enkla glädjen av att helt enkelt spela lite rollspel...
Att de flesta av oss blivit äldre och möjligen mer härdade, cyniska eller helt enkelt fått pragmatisk insikt om vår sinande tid för hobbyn syns extremt tydligt. Jag ber att få jämföra med exempelvis rpg.net, Strike to Stun, eller t.o.m. Green Ronins forum som en tydlig kontrast: där hittar man sällan eller aldrig dessa övertydligt "vuxna" diskussioner, dessa diskussioner som kan kännas så fjärmade från verkligt rollspelande, dessa diskussioner som för mig nästan känns mer som arbete än renodlat nöje.
Att uppmuntra ett huvudforum där alla dylika diskussioner tas någon annanstans vore, tror jag, ett helt nödvändigt steg för att få in det ev. nya blod som ändå sipprar till.
Det innebär inte att jag ser ner på diskussionerna ifråga. Jag har full förståelse för att de finns; de är ju en manifestation av våra ändrade livsbetingelser. Och de har vid ett flertal tillfällen gett mig intressanta aha-upplevelser.
Men jag tror inte de lockar nybörjaren. Tvärtom, så tror jag de skrämmer bort honom eller henne.
De gör rollspel svårt.
Tack för mig