Nekromanti Metadiskussioner i Rollspelsforumet

Ram

Skev
krank said:
Men mina teorifunderingar är ju alltid inspirerande av eller knutna till mitt rollspelsmakande och mina projekt där? Jag har jättesvårt att se att det där skulle kunna vara en tydlig och intuitiv uppdelning.
Om du vill involvera ditt spels namn i din tråd så är makarforumet rätt plats känns som en ganska vettig tumregel.

RasmusL

Champion
Ram said:
krank said:
Men mina teorifunderingar är ju alltid inspirerande av eller knutna till mitt rollspelsmakande och mina projekt där? Jag har jättesvårt att se att det där skulle kunna vara en tydlig och intuitiv uppdelning.
Om du vill involvera ditt spels namn i din tråd så är makarforumet rätt plats känns som en ganska vettig tumregel.
Men då har innehållet i forumen ingen skillnad förutom att trådstartaren är den som skrivit spelet i ett av forumen och i det andra inte?

Ram

Skev
Elmrig said:
Men då har innehållet i forumen ingen skillnad förutom att trådstartaren är den som skrivit spelet i ett av forumen och i det andra inte?
Tycker du? Jag tycker det är ganska stor skilnad.

I makarforumet så vill man för sitt spel berätta hur man löst saker och få feedback på det eller fråga efter en lösning på ett problem som man har för sitt spel. Man pratar om spelet.

I teoriforumet så pratar man om teorin, fenomenet som sådant.

Sedan kan de landa i samma saker såklart.

Eksem

Champion
Samma här, jag har fortfarande en bild av "Makande" som att bara vara folks egna spel, men det är visst även typ att man gör egna SL-skärmar eller om man ska skriva äventyr och sånt; så det är nästan redan nu så att uppdelningen i någon mån är i "Teori" (Rollspel) och "Praktik" (Makande), fast ändå inte på riktigt (var diskuterar man röstövningar för SLP-gestaltning?).

Grundfrågan är förstås huruvida man tror att nya forum skapar diskussioner som inte tidigare fanns eller inte. Mitt mantra "Färre spel!" skall nu utökas med det nya mantrat "Och färre forum!".

CapnZapp

Myrmidon
Måhända har vi nu bytt ämne, men det var först nu jag verkligen läste igenom beskrivningen av "rollspelsmakande"-forumet.

Jaghar alltid utgått från och trott att det forumet är till för dem som tar på sig en alldeles särskild hatt som skiljer ut dem från spelledare och spelare.

Alltså rollspelskonstruktörer. De som skriver nya rollspel, dvs det som oftast kallas "grundböcker" eller "regelboken".

Nu ser jag att tanken är att samla ALLA konstruktörer i ett forum. Vilket jag inte tror funkar.

Det är jättestor skillnad mellan att skapa en karaktär (som spelare) eller ett äventyr (som spelledare) å ena sidan, och att skapa ett rollspel å den andra sidan.

Att skapa en kampanjvärld för en existerande regeluppsättning hamnar väl i den första gruppen; men personligen är min åsikt att varje kampanjvärld bör paras ihop med speciellt anpassade eller helt nya regler, som alltså ger ett stöd till just de specifika företeelser och temata som kampanjvärlden visar upp och fokuserar på. (Senaste exemplet: Svavelvinter är inte bara en snabb Fate-klon, utan sitt eget spel med väldigt Svavelvintriga regler).

Med andra ord: kampanjvärldsskapande bör nog sorteras under rollspelsmakande, snarare än spelande/spellederi.

Med detta sagt upplever jag det som att, för mina behov, vore följande uppdelning optimal:

* Nyheter och pressrelease
* Konstruktion och teori
* Rollspel

I det allmänna Rollspelsforumet skulle både recensioner och äventyrskonstruktion ingå, men inte diskussioner kring (helt) nya rollspel eller de närmast psykologiska eller sociologiska diskussioner kring alltifrån maktteori, gruppteori, könsteori etc etc som fick mig att starta denna tråd.

Dvs en uppdelning gjord utifrån de olika grupperna av besökare jag inbillar mig frekventerar rollspelsforum (givetvis kan jag utgöra alla tre sorterna själv):

* Nyheter och pressrelease: de som vill köpa något nytt, de som vill sälja något nytt
* Konstruktion och teori: de som vill diskutera ett rollspels grundvalar och (kanske) sedan sätta dessa rön till praktisk nytta genom att skapa nya rollspel
* Rollspel: de som inte bekymrar sig om något av ovanstående utan bara älskar att spela/spelleda sina favoritrollspel

Jag måste säga att jag föreslår inte (bara) detta utifrån ett själviskt perspektiv, utan för att jag är rädd för att Rollspelsforumet nu upplevs som väldigt elitistiskt, teoretiserande och avskärmat från den enkla glädjen av att helt enkelt spela lite rollspel...

Att de flesta av oss blivit äldre och möjligen mer härdade, cyniska eller helt enkelt fått pragmatisk insikt om vår sinande tid för hobbyn syns extremt tydligt. Jag ber att få jämföra med exempelvis rpg.net, Strike to Stun, eller t.o.m. Green Ronins forum som en tydlig kontrast: där hittar man sällan eller aldrig dessa övertydligt "vuxna" diskussioner, dessa diskussioner som kan kännas så fjärmade från verkligt rollspelande, dessa diskussioner som för mig nästan känns mer som arbete än renodlat nöje.

Att uppmuntra ett huvudforum där alla dylika diskussioner tas någon annanstans vore, tror jag, ett helt nödvändigt steg för att få in det ev. nya blod som ändå sipprar till.

Det innebär inte att jag ser ner på diskussionerna ifråga. Jag har full förståelse för att de finns; de är ju en manifestation av våra ändrade livsbetingelser. Och de har vid ett flertal tillfällen gett mig intressanta aha-upplevelser.

Men jag tror inte de lockar nybörjaren. Tvärtom, så tror jag de skrämmer bort honom eller henne.

De gör rollspel svårt.

Tack för mig

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eksem said:
Samma här, jag har fortfarande en bild av "Makande" som att bara vara folks egna spel, men det är visst även typ att man gör egna SL-skärmar eller om man ska skriva äventyr och sånt
Ja, jag blev jätteförvånad när jag fick reda på det. Jag har alltid tänkt att makandeforumet är där man lägger 1) konkreta spel man vill bygga och 2) funderingar kring hur man bygger spel. Och att "rollspel" var forumet för allt konkret rollspelande, typ hur man ska göra i sin kampanj, hur man får spelare att göra ditten eller datten (belöningar, bestraffningar, xp för gott rollspelande), och så. Och även typ "gör din egen SL-skärm".

Jag som spelmakare kan ju inte direkt hålla med om "färre spel", men i "färre forum" möts vi som allierade.

Ond bråd död

Swashbuckler
Forumet borde faktiskt ha färre delforum. Forum med t ex färre inlägg 10000 borde kanske skippas helt eller slås ihop. Lite beroende på hur länge den funnits och om det finns goda skäl att behålla. Galleriet och föreningsforumet tycker jag faller under det senare.

Främst är det "specifika rollspelsforum" som ser onödiga ut. Megaton games till exempel...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
krank said:
Jag har alltid tänkt att makandeforumet är där man lägger 1) konkreta spel man vill bygga och 2) funderingar kring hur man bygger spel. Och att "rollspel" var forumet för allt konkret rollspelande, typ hur man ska göra i sin kampanj, hur man får spelare att göra ditten eller datten (belöningar, bestraffningar, xp för gott rollspelande), och så. Och även typ "gör din egen SL-skärm".
Öööh, ja?

SL-skärmen kanske är ett gränsfall, men hindrar det verkligen folk från att posta trådar? Sitter användare och tänker "hmm jag vill diskutera hur jag skapar en SL-skärm, men jag vet inte om den ska i makarforumet eller rollspelsforumet, så jag startar ingen tråd om det"?

Om så är fallet, bör jag nog starta en tråd om varför det finns sådan stor skräck kring att posta i "fel" forum. Och vad vi kan göra för att avdramatisera det.

För det enda som händer om man postar i "fel" forum är att en moderator kanske flyttar tråden.

Jag hajar verkligen inte det stora, oöverstigliga problemet i den här frågan, så ni måste hjälpa mig att förstå.

Tackar på förhand

/Magnus

Eksem

Champion
Inte så, snarare en fråga om huruvida det ens behövs två forum alls, men jag och krank brukar ju vara "Färre forum!!!"-ivrare så fort chansen ges :gremsmile:

Möller

Hubert Hortlax
  • Finna dolda ting (vara eller icke vara)
  • Player mapping eller DM mapping?
  • Att gestalta SLP (eller andra bifigurer)
  • Savage Worlds vs. DoD:Expert
  • Tatters of the king
  • Crash course-info för ett gäng nybörjare
  • Tonys sadistiska fällor - utmaning
  • Make youre own county. I drakar och demoner
  • Fri distribution av karaktärer
  • Vettiga bilder på kvinnliga SLPs
  • Drakar och Demoner 6:e utgåvan rollformulär.
  • Vem vill bli RPG Millionaire
  • Nytt Star Wars rollspel från FFG
  • Coriolis- och allmän sci-fi musik
  • Händelser när man reser
  • Det här är det StarWars som jag vill spela.
  • Renässansstadskampanj
  • Vampiremusik?

krank

Magnus Seter said:
Jag hajar verkligen inte det stora, oöverstigliga problemet i den här frågan, så ni måste hjälpa mig att förstå.
Det var inte riktigt så jag menade. Jag beskrev (tänkte jag mig) inte ett oöverstigligt problem, jag gav uttryck för förvåning. Det är naturligtvis inget problem. Nu när jag vet hur det är tänkt så är det jättelätt.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
krank said:
Jag beskrev (tänkte jag mig) inte ett oöverstigligt problem, jag gav uttryck för förvåning.
(också ett svar till Eksem)

Ja, okej. Det har ju både du och Eksem rätt i, att ni inte sa att det var ett oöverstigligt problem. Blev lite polemisk där. Sorry.

Anledningen till att jag tänkte så, är att den här frågan dyker upp med en viss regelbundenhet. Därför anar jag att den ligger och skaver i folks medvetande, och någonstans i min "jag ska fixa allt bara jag vet vad jag ska fixa"-själ vill jag veta vad det egentligen är som skaver.

Lessen att jag tillskrev dig och Eksem ett ställningstagande ni inte gjort.

MVH

/Magnus

krank

Magnus Seter said:
någonstans i min "jag ska fixa allt bara jag vet vad jag ska fixa"-själ vill jag veta vad det egentligen är som skaver.
Det enda som egentligen skaver för mig är det jag redan skrivit: Att jag (liksom Eksem) vill ha färre forum.

Däremot inser jag också att det blir svårlöst, framför allt eftersom de "extra" forumen dels är välanvända forum för specifika spel (D&D, Neogames) och dels är forum för spelmakare etc som aktivt bett om egna forum...

solvebring

Superhero
Jag är också för färre forum och tja, om man bara vill så finns det flera forum som kan slås samman, tycker jag, utan att det gör någon större skillnad. Fast den saken har vi redan diskuterat utan och innan i de andra trådarna som behandlat ämnet – därav struntar jag i att dra förslagen en gång till.

Vimes

Sillkung
Egentligen behövs väl bara två diskussionsforum:
1. Rollspel
2. Annat

Eventuellt också:
3. Meta (Rollspel-nu och Föreningen WRNU)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vimes said:
Egentligen behövs väl bara två diskussionsforum:
1. Rollspel
2. Annat

Eventuellt också:
3. Meta (Rollspel-nu och Föreningen WRNU)
Jag tror på följande, baserat på vad folk verkar vilja diskutera:

1. Rollspel
2. Forumet för diskussioner om reglerna för hur man postar och uppträder på rollspel.nu och varför moderatorerna/användarna är dumma i huvudet.

:gremgrin:

Så känns det ibland i alla fall. Fast jag vill poängtera att detta är ett skämt med glimten i ögat, inte ett gnäll.

Kanske ett tredje också, förresten.

3. Varför sitter jag kvar på jobbet fortfarande?

/Magnus

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Jag är en relativt ny användare men jag har hållit på med rollspel i väldigt många år. Av och till visserligen men ändå.

Jag blev medlem för att få feedback på ett friformsoneshot-äventyr jag höll på med för min spelgrupp. Fick ganska snabbt svar med idéer och synpunkter och är oerhört tacksam för detta.

Jag håller med CapnZapp i det att jag ganska snart började uppleva forumet som mer riktat åt problematiserande kring rollspel, istället för utövande av rollspel. Jag upplever också forumet en smula elitistiskt, även om jag egentligen hade velat ha ett ord för snäppet under elitistiskt.

Jag upplever dock inte detta som något problem överhuvudtaget eftersom jag själv väljer vilka trådar jag ska läsa och posta i. To each, his own så att säga. Tvärtom öppnade det mina ögon för rollspel och tänkande därikring på ett nytt sätt och för det är jag tacksam och glad.

Folk har väl olika perspektiv och ingångar helt enkelt och det har jag full förståelse för.

Forum är kanske enda undantaget på uttrycket "Ju fler kockar...".

Avslutningsvis vill jag bara säga att jag som ny användare inte skrämdes av metadiskussionerna, men att jag ibland kan klia mig i huvudet och undra över hur folk orkar.

Fast så tänker nog många av mina vänner om mig när jag börjar jiddra om filmskapande eller kameravinklar istället för att bara njuta av filmen.