Arvidos MC said:
Om man som jag (som startat två av de trådar du listar) spelar impro/forge/story now så tänker man aldrig på hur man väver intrig eller designar SLPs mellan mötena (det sker ju under mötet), och kanske ganska sällan på hur reglerna ska tolkas. Istället blir det andra saker som flyter upp i huvudet efter mötet, såsom hur samspelet mellan spelarna funkade. Men för mig är det lika "köttsligt", riktigt och nära spel som att planera spel.
Intressant.
För mig som utomstående framstår ju sådant som ren meta, åtskiljd från ett visst äventyr. Alltså att eftersom jag inte får veta något om just din situation, dina spelare, dina SLPs så framstår diskussionen som "gräsligt" allmän hållen.
w176 said:
Du vill alltså ha ett "Actual play" forum för konkret spekprat?
En bra fråga men nej.
Actual Play känns alldeles för begränsat (iallafall på de rollspelshäng som har dem).
De brukar nämligen inte räkna in hälften av vad jag listat ovan. Att skriva en krönika över vad som hänt i just min kampanj ser jag bara som en mycket liten del av mitt rollspelsintresse, och det skulle ju inte inkludera rollspelsnyheter (iofs eget forum just här på wrnu), regelfrågor, frågor kring publicerade kampanjer etc etc etc
Möller said:
Jag förstår inte riktigt.
Hur är tråden »hur balanserar man stridigheter?« mer nära faktiskt rollspel än »vad kan man ställa på spel utöver rollpersonernas liv?«.
Mja, just "hur balanserar man stridigheter?" är ju på samma metanivå, och säkert något många finner fruktansvärt ointressant (utanför D&D forumen ;-)
Jag menar specifikt: jag spelar Spel X, och nu ska hjältarna A, B och C möta sjömonster. Vilka monster och i vilket antal är lämpligt för min grupp?
Pro-Tip: Ställ följande fråga när du läser en tråd: "får jag reda på något specifikt om trådstartarens kampanj?" eller "Ger den här tråden känslan av att ingen egentligen spelar rollspelet ifråga, utan bara diskuterar kring fenomenet?" (som exempelvis denna tråd
Zapp