Nu talar jag från egen erfarenhet, under den värmande Kalmarsolen nu i somras. På med gambecon över tunikan, knyta åt, på med en plåt bak och fram. Så långt allt lungt. Lite varmt kanske, men så har man ju två lager kläder på sig där det yttre motsvarar en vinterjacka ungefär. På med plåtar på ben och armar, och en saftig bacinet. Sen greppar man ett enochetthalvhandssvärd. Gör ett par schyssta poser. Vandrar iväg ett par hundra meter och känner att det börjar rinna svett längs med ryggen. Inte värre än när man råkat få på sig för mycket kläder en varm sommarkväll. Hämtar min motståndare och vandrar tillbaka till platsen för slagsmålet. Står och väntar i solen och rustar på honom. Svett börjar pärlas i pannan, som när man sitter i en bastu ungefär.
Sen börjar vi slåss, hallelujah. Får ett ordentligt slag i huvudet av en träningspåk efter att motståndaren gått in tajt på min kropp och blockerat bort mitt svärd med sin sköld. Oavsett hur smidig rustning man har är en orustad eller lättare rustad motståndare alltid snabbare. I detta fallet hade han på sig ett Visbyharnesk (plåt fastnitat på baksidan av ett läderharnesk, antagligen härifrån den populära nitläderrustningen med RV 4 kommer ifrån) och en hjälm.
Efter ett tag bestämmer han sig för att vräka omkull mig. Yeehaw. Jag lyckas hjälpligt stiga ur vägen (det såg ut som ett vanligt anfall till en början) men han får tag i min arm och lyckas sparka mig på benet, och då jag la balansen helt fel inför ett försvarsförsök ligger jag så på marken. Rullar bort från honom, gör en symbolisk avrättning för att visa att jag vann iallafall och reser mig upp. Nu snurrar det rejält. Vräker av mig bacineten och ser hur Kalmar Slott liksom sviktar. Tar stöd mot en mur och sansar mig innan jag börjar att rusta av mig själv. När personen som hjälper mig lyfter av gambeconen börjar han vrålgarva. Inte en torr fläck på tunikan, och stora svettfläckar även på hosorna. Särskilt runt knäna(!). Hursomhelst fanns det två små torra områden i sidan på mig, och lite på armarna.
Needless to say, att slåssas i rustning i solsken är ingen lätt match. Och detta var bara mild övning där vi kollade av med varandra vad som gällde (anfall, försvar) i korta pauser. Inget stridslarm, inget kaos av människor runt omkring oss som slogs. Ett gäng ungar som hejade på mig i och för sig, men i övrigt lugnt.
Jag tror i och för sig att snurrigheten berodde på blodtrycksfall för att jag reste mig för häftigt snarare än värmeslag eller påkslag.
I korta ordalag, du blir trött och svettig ganska omgående, utmattad tar lite längre tid.