Jo, men det är ett hinder, inte en avsaknad av stöd. Eons regler motarbetar direkt alla försök att spela med dolda spelmekanismer.Måns said:Så du menar att Eon inte hindrar dig från att effektivt spela med dolda spelmekanismer?
Däremot finns det inte mycket i Eon som hindrar mig från att djupdyka i min karaktär eller som hindrar SL från att lägga uut bomber/utmaningar som belyser min karaktär.
Nä, inte egentligen. Det beror väl på hur mycket brädspel man spelar D&D som?Måns said:Att D&Ds fokus på taktiska val inte hindrar dig från att fokusera på karaktärens inre kval?
Jo, för där finns det konkreta hinder. I form av regler, som aktivt motarbetar.Måns said:Att My Life With Master inte hindrar dig från simulationistiskt spel?
Närå, för en ganska god portion av att spela med BRP i mina ögon har alltid varit att köra med husregoler - och kör man med BRP dolt så kan SL alltid köra med realism som ledstjärna genom att skita i resultat som inte funkar och så.Måns said:Att BRP inte hindrar dig från att spela med realism som ledstjärna?
Du blandar ihop frånvaron av stöd och närvaron av hinder.Måns said:Jag kan inte på något sätt se hur ni menar här. Ge gärna exempel på hur man framgångsrikt löser frånvaron av stöd friktionsfritt.
BRP har till exempel inte särdeles mycket mekanik för att styra karaktärens inre. Det skulle vara de spel som har en skräcktabell, då, men annars är det ganska fritt. Det är neutralt, liksom. Frånvaron av hjälp, men också frånvaron av hinder. BRP hjälper mig inte att t.ex utforska min karaktärs inre - faktum är att jag gjort just det ganska framgångsrikt i olika brp-liknande varianter sedan nångång '98 eller så - men det hindrar mig inte heller. Det är upp till mig, och regelsystemet sitter helt enkelt still och håller käft.