Re: Till alla
Ram said:
Nej, det har du inte. Du har sagt:
Jag delar inte alls din uppfattning att Story Now kan uppstå ur sig självt i spel där fokus ligger på helt andra saker'.
Story Now kan inte uppstå ur sig självt i spel där fokus ligger på helt andra saker
Om du hade sagt det du sa i din sista post med en gång så hade vi varit klara för länge sedan!
Nononononono. Story Now kan inte uppstå ur sig självt när du spelar Eon (och andra tradspel) eftersom spelet i sig inte behandlar mänskliga problem. Däremot kan du
lägga in det själv. I Grey Ranks behöver du inte lägga in det själv för spelet behandlar redan ett mänskligt problem.
Eon (och andra tradspel) saknar alltså incitament för Story Now men det betyder inte att det är omöjligt att spela Story Now med Eon. Det är bara det att det inte är ett optimalt redskap.
Se här:
1. Spelet behandla någon sorts mänskliga problem.
Nej, Eon nämner aldrig sådant som drivkrafter o.dyl. Du kan slå typ Alkoholism på en slumptabell, men det innebär bara att du är bra på att Supa.
2. Vidare måste de här problemen ta sig uttryck i konkreta fiktiva situationer.
Eon säger inget alls om hur man skapar sådana situationer. Eon nämner klassiska äventyrsupplägg. Varför är det intressant med en karaktär som är alkoholist? Det säger Eon inget alls om.
(Jmfr gärna med Keys i TSOY)
3. Problemen måste leda till kontinuerliga konflikter mellan de olika karaktärerna i fiktionen.
Eon har inga regler för konflikter av annan typ än strid. Kan jag välja mellan min alkoholism eller mina vänner? Hur hanterar Eon en sådan konflikt?
4. Slutligen måste problemet lösas genom det som händer när spelarna själva fattar beslut åt de karaktärer de kontrollerar.
Alla äventyr till Eon förutsätter att SL fattar de besluten.
Så, som du ser svarar Eon (och alla andra spel med sim-grund) nej på de här frågorna. Som du själv obeserverat betyder inte det att sånt inte kan uppstå. Men om du nu vill uppnå det här, tror du inte att det är lämpligare att välja ett spel som svarar Ja på de fyra punkterna?