Okej då:
Olika världar
Vad som "är" ett spels spelvärld är ingalunda singulärt.
Först har vi den värld som skapas i huvudet på spelets författare i mötet med olika inspirationskällor och medskapare.
Sedan har vi den värld som skapas när spelets författare skriver ned tankarna.
Sedan har vi den värld som skapas när spelare/spelledare läser texten.
Sedan, slutligen, har vi den värld som faktiskt spelar roll, nämligen den som faktiskt skapas i mötet mellan spelledare och spelare.
* Saker och ting kan förändras mellan världsskapelserna. Ofta skriver författaren ner världen precis som han tänkt sig den. Ofta läser spelledare och spelare texten så som den är tänkt att läsas och får samma associationer som författaren. Ofta försöker sedan spelare och spelledare spela världen som den är skriven. MEN: det finns inget som säger att det måste vara så. Beroende på hur spelskaparen väljer att teckna ned sina tankar så kommer slutresultatet att vara mer eller mindre likt originaltanken - och dessutom passa olika bra ihop med spelgruppens agenda.
* Alltså behövs ett tänkande kring målgruppens agenda från spelförfattarens sida, där man då utgår från målgruppens preferenser vad gäller horisont, knurg, detaljism, och annat. Observera att i tradspel så är horisonten nästan alltid väldigt bred (vilket resulterar i att en del inte förstår vad man "ska göra" i världen) och knurget rätt litet (eftersom horisonten brukar ligga kring omkretsen), medan många nyare spel med snävare horisont ("ni ska spela japanska skolflickor som...", "ni ska spela space marines som...") varierar mer i knurg, lite beroende på hur spelets omkrets ser ut (där omkrets då är typ "saker som inom ramarna för den tänkta/beskriva världsbeskrivningen går att göra i spelvärlden av någon" - för rollpersonerna går det inte, men det finns mer eller mindre underförstått folk i spelvärlden som kan göra det).
* Det där "annat" kan kanske vara saker som form (skönlitteratur/facklitteratur/lexikon/bildbok), längd (antal sidor), och... vad? Vilka andra hyfsat kvantifierbara grejer kan vi prata om här?
Så, gentlemen, please start your gnälling.
Olika världar
Vad som "är" ett spels spelvärld är ingalunda singulärt.
Först har vi den värld som skapas i huvudet på spelets författare i mötet med olika inspirationskällor och medskapare.
Sedan har vi den värld som skapas när spelets författare skriver ned tankarna.
Sedan har vi den värld som skapas när spelare/spelledare läser texten.
Sedan, slutligen, har vi den värld som faktiskt spelar roll, nämligen den som faktiskt skapas i mötet mellan spelledare och spelare.
* Saker och ting kan förändras mellan världsskapelserna. Ofta skriver författaren ner världen precis som han tänkt sig den. Ofta läser spelledare och spelare texten så som den är tänkt att läsas och får samma associationer som författaren. Ofta försöker sedan spelare och spelledare spela världen som den är skriven. MEN: det finns inget som säger att det måste vara så. Beroende på hur spelskaparen väljer att teckna ned sina tankar så kommer slutresultatet att vara mer eller mindre likt originaltanken - och dessutom passa olika bra ihop med spelgruppens agenda.
* Alltså behövs ett tänkande kring målgruppens agenda från spelförfattarens sida, där man då utgår från målgruppens preferenser vad gäller horisont, knurg, detaljism, och annat. Observera att i tradspel så är horisonten nästan alltid väldigt bred (vilket resulterar i att en del inte förstår vad man "ska göra" i världen) och knurget rätt litet (eftersom horisonten brukar ligga kring omkretsen), medan många nyare spel med snävare horisont ("ni ska spela japanska skolflickor som...", "ni ska spela space marines som...") varierar mer i knurg, lite beroende på hur spelets omkrets ser ut (där omkrets då är typ "saker som inom ramarna för den tänkta/beskriva världsbeskrivningen går att göra i spelvärlden av någon" - för rollpersonerna går det inte, men det finns mer eller mindre underförstått folk i spelvärlden som kan göra det).
* Det där "annat" kan kanske vara saker som form (skönlitteratur/facklitteratur/lexikon/bildbok), längd (antal sidor), och... vad? Vilka andra hyfsat kvantifierbara grejer kan vi prata om här?
Så, gentlemen, please start your gnälling.