Ram said:
Asså, om man ser på min kategorisering:
1. Du kommer att slåss mot monster för det är det spelet går ut på och reglerna är skrivna med fokus på det (horisont) .
Mja, spelskaparen har tänkt sig att du ska slåss mot monster. Vad du tänker göra och vad din spelgrupp kommer att göra är inte riktigt samma sak som vad spelskaparen tänkt dig. "Kommer att" är alldeles för rigidt.
Spelskaparens horisont och spelgruppens horisont kan skilja sig rätt rejält; spelgruppen
skapar ju i och med sin tolkning av det spelskaparen skrivit ner en
ny värld, som har större eller mindre likheter med den nedskrivna världen, vilken i sin tur kan ha större eller mindre likheter med den värld spelskaparen tänkt sig. Exempel: En kamrat till mig har skapat världen Umu. När han tänker sig Umu är den ganska specifik, och har vuxit fram under en hel del år av kampanjande. När han skriver ner Umu-världen väljer han däremot att strunta i det mesta han etablerat och istället skriva ner vad som i princip är ett recept för att bygga egna Umuvarianter; ett antal centrala stödpelare, världens grundläggande idéer. När sedan denna text läses av en spelgrupp skapas ytterligare en värld, eftersom den nya spelgruppen fyller världen med sina egna skapelser... Horisonten flyttas.
Ram said:
2. Du kan eventuellt om du vill bli länsherre för det finns regler för det (knurg).
Eventuellt om du vill kan du bli precis vadsomhelst som spelledaren låter dig bli. Spelskaparen kan inte bestämma vad du kan/inte kan bli. Om spelskaparen inkluderar regler för att bli länsherre så är varandet av länsherre innanför horisonten. Om spelskaparen däremot bara noterar att det finns länsherrar, utan att ge vare sig regler eller information om hur man kan spela länsherrar (dvs, alla länsherrar i boken är SLP:er eller statister eller bara bakgrund, spelskaparen har inte tänkt sig att sperlarna ska spela länsherrar) så är varandet av länsherre knurg.
Däremot kan en spelgrupp välja att göra länsherrandet till inom
sin horisont, eftersom de ju sätter sin egen horisont i stort sett oberoende av spelskaparen.
Ram said:
3. Du kan inte gå över level 10 för blir du för mäktig och rubbar ballansen i världen (etni).
Det här är teorier kring skapande och överförande av världar, inte regler. Regler ingår inte i teorierna.
Ram said:
(4. Även fast det är en klassisk fantasyvärd så används inte hästar som riddjur (*gnittes*).)
Det där är information som givetvis hamnar innanför horisonten (spelarna förväntas antagligen förr eller senare rida), men är mer nåt man kan mäta med detaljrikedomsmåttet än med horisont etc.
Ram said:
Jag tycker inte att ovanstående är lika subjektivt som det knurg du förordar som från fall till fall kan fluffa runt fritt över 2-4.
Jag menar ju att distinktionen du gör mellan 2-4 är såpass flytande beroende på hur spelgruppen konstruerar sin värld att den blir meningslös.
Ram said:
MEN: Den viktigaste distinktionen oberoende av namn är 'Vad KOMMER man att göra' kontra 'Vad BESKRIVS hur man gör men är inte obligatoriskt'. Typ.
Fast ingenting är ju obligatoriskt... Och "kommer man att göra" är fortfarande kopplat till den subjektiva spelgruppen, och därför högst osäkert.