Genesis said:
Jag fattar inte vad termen är bra för. Vem har nytta av att tala om mellanskillnaden mellan horisont och omkrets? Folk som vill ha stor omkrets i sina världar vill ju generellt också ha stor horisont, ja? Och folk som gillar spel med liten horisont bryr sig ofta inte så mycket om omkretsen, eller? Att ha en term för att beskriva skillnaden mellan stor horisont, liten omkrets och liten horisont, stor omkrets tycker jag bara verkar vara terminologionanism.
Så, vad skall ni ha termen till?
Det har utvecklats till en ordklyveridiskussion men den är ändå lite intressant då man genom definitionsdiskussionen även gräver lite i de intressanta rum som de försöker definiera. Så jag kladdar vidare.
Min syn på saken:
Jag fattar inte definitionen omkrets egentligen. Jag antar att det är den information som definierar
ytterkanten på begreppssfären (definitionsmängden) i spelet, inte sant? Jag har två små invändningar mot termen, en bra och en mindre bra. Den bra är att den är ointuitiv . Den ger mig inte alls den känsla som jag är ute efter i beskrivningen. Den andra är att det är en
gräns då jag för min del försöker definiera ett
rum. Då jag med tillhörande efter-maten-koma har ytterligare besvärligt att över huvud taget uttrycka mig vettigt så försöker jag exemplifiera lite.
Generell Sci-fi-värld. Spelet dikterar att man i huvudsak slaktar rymdmutanter och djävlas med andra megacorps på ett megacorms uppdrag. Spelet beskriver i detalj per företag tre personer, en coordinator som ger en uppdrag, en kapten som utfärdar direkt militära order och respektive företags VD. Regelerna talar också om att man färdas i raketdrivna farkoster, att Light speed travel inte är "påkommen", att den medicinska forskningen har kommit långt men att man inte kan återuppväcka döda.
Om vi då ser var respektive information hamnar:
Horisont (skulle föredra fokus eller primär) - Slakta rymdmutanter, djävlas med megacorp, träffa coordinator och kapten, raketdrivna farkoster, bra medicin.
Perifiär - Detaljerade beskrivningar av VD:arna som spelarna sällan eller aldrig kommer att träffa.
Bortom omkrets(kan vara bra att ha en term för vad man explicit
inte gör. Och då menar jag bara det som kan tillhöra en genre men som inte gör det i detta specifika fall) - Kan inte åka i ljushastighet, kan inte återuppväcka döda.
Rörande terminoligionanism; Jag tycker att det är bakvänt att skapa ord för irrelevanta faktorer (oanvändbara gränser utan egen volym) och sedan härleda de relevanta faktorerna som mellan *nonsensord 1* och *nonsensord 2* i stället för att välja ett bra namn på det man vill beskriva i stället.
Föresten, jag är bara delvis allvarlig i mitt orerande. Det är hundra procent terminologionanism. Men det är kul terminologionanism.