krank said:
Och alltså, om man ser på exemplet de sju samurajerna, som ju gjorts om som både western och en massa annat, så finner vi samma grundläggande konflikter, som alltså upplevs eller antas vara "universella" eller åtminstone möjliga att stoppa in i nästan vilken värld som helst...
...i vilken
setting (miljö) som helst. Inte i vilken
värld som helst. De sju samurajerna skulle inte funka i Smurfbyn om inte spelledaren ändrade om rätt mycket i världen, typ hur smurfarna fungerar eller slänga in ytterligare moment i världen som kunde påverka den.
Däremot kan en spelledare alltid säga "Ni kommer spela smurfar i en alternativ smurfby" och sedan spela sin historia. Då behåller spelledaren
miljön men ändrar om i världen. Jag hoppas att du nu inser skillnaden i setting och värld.
Min tolkning förvisso, men tills den håller tills någon säger emot det. Är setting (miljö) något mer än kulisser, så stämmer inte "setting doesn't matter"-påståendet. Värld är något mer
för mig; det är utifrån världen som man skapar scenario, inte reglerna... och det finns ju bara två delar i rollspel - värld och regler. Någonting måste ju scenariot komma ut ur.
Nu när jag pratar om 'et, vad består en värld av? Är det relevant att prata om det? Kan man dela upp det i kulisser/färg/annat? Är det intressant att försöka göra en sådan uppdelning?
För ditt syfte är det nog det, åtminstone ur mitt perspektiv.
Fast då handlar det ju egentligen mer om spelvärldspresentation, och det vill jag ju fortfarande skilja från världen i sig...
Varför det? Säg att vi har en komplett fantasyvärld. Jag skulle kunna använda den världen och framställa den på olika sätt för att locka...
...personen som vill ha med drakar eller andra häftiga saker.
...personen som vill ha inspiration till plotter.
...personen som vill ha bakgrundsinformation och konsekvens - ett dockskåp att leka med.
...personen som vill ha skönlitterära verk att drömma sig bort i.
The Big Model utgår, från vad jag har (felaktigt?) tolkat den, från att man ska anpassa sitt material till rätt målgrupp. Det man ska ställa upp här, och det gjorde du i trådstarten, just de målgrupper som kan finnas när det kommer till att ta del av en värld. Vad vill de få ut av att läsa om just
din världsbeskrivning.
/
Han som inte tänker upprepa "setting" igen