Tony.Meijer
Ärketeknomantiker
Hej,
jag har vid ett flertal tillfällen hamnat i diskussioner om vad som är bra metoder för att lära sig rita i småpraten och jag tänkte ge mina egna åsikter i frågan.
MEN, och det här är ett stort men, vad/vilken man bör göra beror på vad man tror kommer att lära en bäst. Men, låt oss diskutera metoder.
Ingen metod: Det här är vad dom flesta gör, det handlar om att man ritar såväl som man kan. Fördelarna med det är att det är du, helt och hållet och det kan vara bra för egot. Nackdelarna är att det tar stop. Säg att du är superbra på att rita träd, så snart någon ber dig rita en människa så kommer du inte att kunna göra det.
Steg för steg: Helt enkelt följa en tutorial. Fördelen är att du får ett riktigt snyggt resultat men återigen, så snart någon ber dig rita något du inte har en tutorial för så kommer du att få problem.
Rita vad du ser: En klassisk grej jag har hört nu och då är att "riktiga konstnärer" inte använder referenser, vilket är ljug. Alla konstnärer jag känner använder referenser (inte alltid så man ser dock). Det finns två fördelar, dels så behöver du bara träning, det krävs ingen inneboende förmåga eller något annat magiskt, du behöver bara investera tiden. Dels så ser det helt underbart ut när du blir skicklig, då kan man få till de där fotorealistiska bilderna. Den största nackdelen är att du inte tränar på att bygga bilder från fantasin.
Förstå vad du ser: Det man gör är att man bryter sönder ett objekt i dess primitiver (kub, sfär, cylinder, osv). Fördelen är att man dels kan skapa bilder utifrån sin fantasi och man kan vrida objektet i bilden (en kub är inte så svår att vrida liksom). Nackdelen är att det tar riktigt lång tid, ett par år åtminstone.
Min åsikt...
jag har vid ett flertal tillfällen hamnat i diskussioner om vad som är bra metoder för att lära sig rita i småpraten och jag tänkte ge mina egna åsikter i frågan.
MEN, och det här är ett stort men, vad/vilken man bör göra beror på vad man tror kommer att lära en bäst. Men, låt oss diskutera metoder.
Ingen metod: Det här är vad dom flesta gör, det handlar om att man ritar såväl som man kan. Fördelarna med det är att det är du, helt och hållet och det kan vara bra för egot. Nackdelarna är att det tar stop. Säg att du är superbra på att rita träd, så snart någon ber dig rita en människa så kommer du inte att kunna göra det.
Steg för steg: Helt enkelt följa en tutorial. Fördelen är att du får ett riktigt snyggt resultat men återigen, så snart någon ber dig rita något du inte har en tutorial för så kommer du att få problem.
Rita vad du ser: En klassisk grej jag har hört nu och då är att "riktiga konstnärer" inte använder referenser, vilket är ljug. Alla konstnärer jag känner använder referenser (inte alltid så man ser dock). Det finns två fördelar, dels så behöver du bara träning, det krävs ingen inneboende förmåga eller något annat magiskt, du behöver bara investera tiden. Dels så ser det helt underbart ut när du blir skicklig, då kan man få till de där fotorealistiska bilderna. Den största nackdelen är att du inte tränar på att bygga bilder från fantasin.
Förstå vad du ser: Det man gör är att man bryter sönder ett objekt i dess primitiver (kub, sfär, cylinder, osv). Fördelen är att man dels kan skapa bilder utifrån sin fantasi och man kan vrida objektet i bilden (en kub är inte så svår att vrida liksom). Nackdelen är att det tar riktigt lång tid, ett par år åtminstone.
Min åsikt...