Nekromanti Metoder för att lära sig rita

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hej,
jag har vid ett flertal tillfällen hamnat i diskussioner om vad som är bra metoder för att lära sig rita i småpraten och jag tänkte ge mina egna åsikter i frågan.

MEN, och det här är ett stort men, vad/vilken man bör göra beror på vad man tror kommer att lära en bäst. Men, låt oss diskutera metoder.

Ingen metod: Det här är vad dom flesta gör, det handlar om att man ritar såväl som man kan. Fördelarna med det är att det är du, helt och hållet och det kan vara bra för egot. Nackdelarna är att det tar stop. Säg att du är superbra på att rita träd, så snart någon ber dig rita en människa så kommer du inte att kunna göra det.

Steg för steg: Helt enkelt följa en tutorial. Fördelen är att du får ett riktigt snyggt resultat men återigen, så snart någon ber dig rita något du inte har en tutorial för så kommer du att få problem.

Rita vad du ser: En klassisk grej jag har hört nu och då är att "riktiga konstnärer" inte använder referenser, vilket är ljug. Alla konstnärer jag känner använder referenser (inte alltid så man ser dock). Det finns två fördelar, dels så behöver du bara träning, det krävs ingen inneboende förmåga eller något annat magiskt, du behöver bara investera tiden. Dels så ser det helt underbart ut när du blir skicklig, då kan man få till de där fotorealistiska bilderna. Den största nackdelen är att du inte tränar på att bygga bilder från fantasin.

Förstå vad du ser: Det man gör är att man bryter sönder ett objekt i dess primitiver (kub, sfär, cylinder, osv). Fördelen är att man dels kan skapa bilder utifrån sin fantasi och man kan vrida objektet i bilden (en kub är inte så svår att vrida liksom). Nackdelen är att det tar riktigt lång tid, ett par år åtminstone.

Min åsikt...

w176

Förlorad dotter
Fast "normalt" sett så rör man sig mellan olika typer av studier ständigt och lockar frisk i olika faser av olika typer av inlärning.

Liksom. Nämn en konstnör som inte gjort studier av alla de typer du räknar upp under sin inlärning.

Vad som är värt att diksutera är vad man ska gör just nu utifrån de förutsättningar man har just nu.

solvebring

Superhero
Jag tror att jag gjort allt det där, förutom tutorials. Det funkar inte, jag känner mig låst, blir rastlös och uttråkad av att följa exakta instruktioner steg för steg. När jag läser Fantasy Drawing Workshop av John Howe, tillexempel, gör jag inte uppgifterna och följer något steg för steg. Jag läser, plockar upp det som intresserar mig och använder boken som råd och inspiration. No less, no more.

Fast tja, jag håller med w176, det handlar väl om vart man är nu, vilka förutsättningar som finns nu och vad som intresserar en nu. Detta varierar ständigt och man rör sig mellan flera olika tekniker och nivåer, under vilket inlärning sker. Jag tror förövrigt på detta, jag tror på experiment och variation, inta att bara välja en bana - jag tror man låser sig oftast ju mindre variation man har.

/solvebring som inte har tecknat sedan han lade upp de där blyertsprylarna i galleriet. Att skapa innebär nästan alltid ångest.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
w176 said:
Liksom. Nämn en konstnör som inte gjort studier av alla de typer du räknar upp under sin inlärning.
Syftet var inte att pådyvla något annat, tanken var snarare att det kan vara smart att, beroende på situation, förmåga och önskad förmåga, rikta in sig på en av dem :gremwink:

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
solvebring said:
Fast tja, jag håller med w176, det handlar väl om vart man är nu, vilka förutsättningar som finns nu och vad som intresserar en nu. Detta varierar ständigt och man rör sig mellan flera olika tekniker och nivåer, under vilket inlärning sker. Jag tror förövrigt på detta, jag tror på experiment och variation, inta att bara välja en bana - jag tror man låser sig oftast ju mindre variation man har.
Se mitt svar till w176.

solvebring said:
/solvebring som inte har tecknat sedan han lade upp de där blyertsprylarna i galleriet. Att skapa innebär nästan alltid ångest.
Huh, inte för mig. Varför ger det dig ångest?

solvebring

Superhero
Tony.M.Meijer said:
solvebring said:
Huh, inte för mig. Varför ger det dig ångest?
Jag är dålig. Att vara dålig är frustrerande och ger ångest. Förövrigt har jag varken framförhållning eller tålamod.

/solvebring som ändrade inlägget för att inte framstå riktigt patetisk.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
solvebring said:
Jag är dålig. Att vara dålig är frustrerande och ger ångest. Förövrigt har jag varken framförhållning eller tålamod.
Det som det låter är egentligen inte att du är dålig utan att du vill ta för stora steg. Det kanske vore på sin plats att lägga upp lite mindre ambitiösa mål? :gremwink:

Istället för att rita som Howe & co, så kanske det räcker att komma en bit på vägen liksom :gremwink:

solvebring

Superhero
Tony.M.Meijer said:
solvebring said:
Det som det låter är egentligen inte att du är dålig utan att du vill ta för stora steg. Det kanske vore på sin plats att lägga upp lite mindre ambitiösa mål? :gremwink:

Istället för att rita som Howe & co, så kanske det räcker att komma en bit på vägen liksom :gremwink:
Du har nog väldigt, väldigt rätt. Och vad gäller ambitioner kommer ett annat problem in. Jag vet aldrig vad jag vill. Ena dagen nöjer jag mig med att kludda dåliga försök till Mignola-bilder, andra dagar vill jag kunna måla just det som formats i huvudet.

Om någon kunde säga mig hur man helt enkelt blir tillfreds en en nivå och en bana skulle jag kanske komma någon vart. Som det är nu känner jag sällan för att teckna. Att teckna nu är mest bara en grym påminnelse om allt man inte fixar.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
solvebring said:
Om någon kunde säga mig hur man helt enkelt blir tillfreds en en nivå och en bana skulle jag kanske komma någon vart. Som det är nu känner jag sällan för att teckna. Att teckna nu är mest bara en grym påminnelse om allt man inte fixar.
Tja, det finns ett del olika övningar som är vetenskapligt belagda, jag kan maila dig ett par om du är intresserad?

w176

Förlorad dotter
solvebring said:
ur man helt enkelt blir tillfreds en en nivå och en bana skulle jag kanske komma någon vart. Som det är nu känner jag sällan för att teckna. Att teckna nu är mest bara en grym påminnelse om allt man inte fixar.
Man försösker se sin konst genom andras ögon. Mitt tips är att ge konst i presenter till släktigar, det är ett bra sätt att känna att man är bra.

Inte för att ens släktingar alltid tycker det man gör är fint. Utan för att om man get mormor en bild som gör att hon blir alldeles tårögd av lycka så kan man känna:

"Tja. Jag kanske inte är ett proffs, men jag är nog bra för att göra folk glada med åt mina bilder. Och det räcker långt."

solvebring

Superhero
Tony.M.Meijer said:
solvebring said:
Tja, det finns ett del olika övningar som är vetenskapligt belagda, jag kan maila dig ett par om du är intresserad?
Tja, man kan ju alltid titta. =)

KamiFisk

Hero
Alla konstnärer är väl sin egen värsta kritiker.

När det gäller att lära sig tror jag på att rita ofta, personligen brukar mina förbättringar komma i form av plötsliga insikter när saker man tränat på under en lång tid plötsligt klickar.