Åkej, nu har jag haft sista lektionen för dagen och kan utveckla mig en smula.
I Midnatt fastställer man alltid en Mytologi för sin kampanj; dvs vilka monster finns/finns inte ("everything goes" räknas som en mytologi...), vilka monster som "ligger bakom alltihop", etc. Jämför Supernatural, där de börjar med att slåss mot spöken och sånt och demoner är sällsynta och så, och sen uppas mängden demoner tills
de är standardfienden. Idén är att det ska finnas en
stegring, som dessutom går hand i hand med att otäcka handlingar a' "gräva upp gravar och bränna ben" blir
normaliserade i spelarnas och rollpersonernas ögon. Tanken med allt detta är att man ska få fram farligare och mer intelligenta fiender samtidigt som de moraliska färgerna dras mer mot det gråa; jägarna blir själva monster, som speglas i de allt mer mänskliga fienderna.
Nå; detta om Mytologin. Den finns mest på kampanjnivå, och är inte ämnet för den här tråden.
När man skapar ett äventyr till Midnatt, så är grundtanken (som man gärna från avvika från) att man ska följa ungefär det här "schemat":
1. Upptäcka (det är nåt som händer därborta!)
2. Undersöka (vad är det för nåt? Hur slår man ihjäl det?)
3. Vändpunkt/första konfrontation
4. Revidering/fler efterforskningar
5. Slutlig konfrontation
Detta är ett koncept som funkat skitlänge, så varför ändra på det? det blir en smula linjärt, men undersöknings- och konfrontationsscener kan göras ganska flexibla - hur man undersöker, i vilken ordning man undersöker, hur väl rustad man är inför konfrontationen, om man själv styr eller låter monstret styra, etc.
Här tänker jag mig att man börjar ganska enkelt: Hitta på ett monster, och sätt det i en modern kontext. Vampyr på blodbank. Banshee på abortklinik. Såna saker. Man funderar sedan kring vad monstret kan tänkas ha för egenskaper, hur det interagerar med sin kontext och varför. Såhär har jag skrivit på wikin, om jag fokuserar på just monsterdelen:
Monster: Hitta en vandringssägen, en klassisk religiös eller annan myt, eller ett filmmonster, eller någon annan monstergrund att stå på. Läs på om varelsen ifråga.
Svagheter: Kom på några olika sätt man skulle kunna tänkas besegra eller neutralisera monstret. Silver, bränna lik, vissa örter etc.
Sammanhang: Hitta en nutida plats eller ett nutida sammanhang där varelsen kan fungera. Undvik korvtårtor och over-the-top, om inte en sådan stämning eftersöks. Läs gärna på här också. Exempel: Biografer, gamla bilkyrkogårdar, ett collegecampus etc.
Handling: Avgör hur monstret agerar om rollpersonerna inte agerar. vad gör monstret? Agerar det instinktivt eller intelligent? Hur agerar varelsen i etablerad myt - och hur överförs detta till sammanhanget?
Reaktion: Hur agerar monstret när rollpersonerna börjar lägga sig i? Relatera till dess Handling…
Ledtrådar: Med ledning av dessa fyra element, hitta på ledtrådar. Vad är det som visar att en [monster] varit i [sammanhang] och gjort [handling]? Och på vilket sätt kan man tänkas få reda på [svagheter]?
Vad jag letar efter nu är mer detaljerade tips och idéer på metoder och arbetssätt: Hur hittar man monstret, till exempel? Letar man på wikipedia, köper man böcker om grekiska myter? Hur hittar man ett kul sammanhang? Finns det mer än ovanstående det kan vara bra att tänka på?
(Vi kan väl också låtsas som om texten jag citerade var så tydlig den kan bli; den är ett tidigt utkast)