Jo, jag började fundera, nu när Null State läses av korrpersoner, på projektet Midnatt.
Midnatt, för er som glömt, är mitt spel om "jägare" - hunters, eller vad man vill kalla dem. Hyfsat vanliga människor som löser problem och spöar monster. Humoristiskt exempel: Schooby Doo. Mindre humoristiskt: TV-serien Supernatural.
Det som fick mig att trappa ner intresset för att jobba på Midnatt senast var att rollspelet Supernatural kom, och visade sig vara riktigt bra. Ruskigt kompetent spelledarkapitel. Men, jag tror ändå att Midnatt har något att erbjuda, för medan Supernaturalrollspelet verkar fokusera på TV-seriens actionhumoristiska ton, så vill jag bygga något lite mörkare; Midnatt ska ju handla om hur jägarna förvrids av det de håller på med, att de steg för steg blir mer och mer omänskliga tills de själva blivit monstren, och de monster de jagar är offer...
En av de centrala delarna av Midnatt är eskaleringen. Jag skulle vilja höra vad ni har att föreslå.
Tanken är alltså att spelarna ska börja spela förhållandevis intet ont anande, och steg för steg ska deras rollpersoner normaliseras in i ett onormalt beteende. Tanken är att få dem att utföra otroliga grymheter som vardagsmat man inte ens reflekterar över. Helst ska spelarna inte heller vara helt medvetna om vad som händer, så ja - detta är ett "SL vet mer än spelarna"-spel. Och ja, jag vet att det är hopplöst ute med spelledarhemligheter, men jag gillar dem.
Mina tankar...
Det finns en hierarki av "ondingar". De monster man stöter på först är förhållandevis uppenbara hemskheter. Det ska inte finnas några tvivel eller gråskalor. Det här är monster, plain and simple. Man kan samvetslöst hugga ner dem. Sedan visar det sig att de ondingarna egentligen inte är så farliga, att det finns en nivå högre - och när den nya nivån presenteras, så jobbar man paralellt med att förmänskliga delar av den första gruppen. Normalisera dem. Kanske finns det de bland dem man kan snacka med, ha som kontakt? Och så fortsätter man så. Och ju mäktigare de blir, desto mänskligare är de. Först kanske det mest är djurlika varelser, mot slutet civiliserade demoner som är lika komplexa som vi människor. Ju högre upp man kommer i hierarkin, desto mer abstrakta blir ondingarnas planer. Från att döda och våldta och lämlästa till att ta kontroll, eller subtilt påverka världen... Fler gråskalor.
Det finns också en tänkt hierarki av Dåliga Saker att Göra. Man börjar med förhållandevis enkla handlingar; skjuta spöken med salt eller whatever. Sedan vid något tillfälle tvingas man gräva upp nåns ben och elda upp dem. Gravskändning; inte helt OK in ordinary society. Sedan sker det igen. Och igen. Genom loppet av några spelmöten har gravskändning normaliserats. Något nytt, värre, introduceras... och normaliseras.
Haken: Jag vill göra det här snyggt och framför allt inte med öppen regelmekanik. Jag tycker att det är helt värdelöst med SAN-tabeller och Humanity och grejer egentligen. Jag vill inte bara påverka rollpersonerna; jag vill påverka spelarna.
Vilka knep finns? Vad har ni använt? Finns det grejer från gamla friformkonventsäventyr man kan låna? Hur skulle ni göra? Idéer?
Midnatt, för er som glömt, är mitt spel om "jägare" - hunters, eller vad man vill kalla dem. Hyfsat vanliga människor som löser problem och spöar monster. Humoristiskt exempel: Schooby Doo. Mindre humoristiskt: TV-serien Supernatural.
Det som fick mig att trappa ner intresset för att jobba på Midnatt senast var att rollspelet Supernatural kom, och visade sig vara riktigt bra. Ruskigt kompetent spelledarkapitel. Men, jag tror ändå att Midnatt har något att erbjuda, för medan Supernaturalrollspelet verkar fokusera på TV-seriens actionhumoristiska ton, så vill jag bygga något lite mörkare; Midnatt ska ju handla om hur jägarna förvrids av det de håller på med, att de steg för steg blir mer och mer omänskliga tills de själva blivit monstren, och de monster de jagar är offer...
En av de centrala delarna av Midnatt är eskaleringen. Jag skulle vilja höra vad ni har att föreslå.
Tanken är alltså att spelarna ska börja spela förhållandevis intet ont anande, och steg för steg ska deras rollpersoner normaliseras in i ett onormalt beteende. Tanken är att få dem att utföra otroliga grymheter som vardagsmat man inte ens reflekterar över. Helst ska spelarna inte heller vara helt medvetna om vad som händer, så ja - detta är ett "SL vet mer än spelarna"-spel. Och ja, jag vet att det är hopplöst ute med spelledarhemligheter, men jag gillar dem.
Mina tankar...
Det finns en hierarki av "ondingar". De monster man stöter på först är förhållandevis uppenbara hemskheter. Det ska inte finnas några tvivel eller gråskalor. Det här är monster, plain and simple. Man kan samvetslöst hugga ner dem. Sedan visar det sig att de ondingarna egentligen inte är så farliga, att det finns en nivå högre - och när den nya nivån presenteras, så jobbar man paralellt med att förmänskliga delar av den första gruppen. Normalisera dem. Kanske finns det de bland dem man kan snacka med, ha som kontakt? Och så fortsätter man så. Och ju mäktigare de blir, desto mänskligare är de. Först kanske det mest är djurlika varelser, mot slutet civiliserade demoner som är lika komplexa som vi människor. Ju högre upp man kommer i hierarkin, desto mer abstrakta blir ondingarnas planer. Från att döda och våldta och lämlästa till att ta kontroll, eller subtilt påverka världen... Fler gråskalor.
Det finns också en tänkt hierarki av Dåliga Saker att Göra. Man börjar med förhållandevis enkla handlingar; skjuta spöken med salt eller whatever. Sedan vid något tillfälle tvingas man gräva upp nåns ben och elda upp dem. Gravskändning; inte helt OK in ordinary society. Sedan sker det igen. Och igen. Genom loppet av några spelmöten har gravskändning normaliserats. Något nytt, värre, introduceras... och normaliseras.
Haken: Jag vill göra det här snyggt och framför allt inte med öppen regelmekanik. Jag tycker att det är helt värdelöst med SAN-tabeller och Humanity och grejer egentligen. Jag vill inte bara påverka rollpersonerna; jag vill påverka spelarna.
Vilka knep finns? Vad har ni använt? Finns det grejer från gamla friformkonventsäventyr man kan låna? Hur skulle ni göra? Idéer?