Nekromanti [Midnatt system] - Skalbarhet?

Ram

Skev
krank said:
Slår båda över sina tiotal så lyckas ingen skaffa övertaget. Är det verkligen så svårt? Ental slås som sagt bara om man slår LIKA på tiotalen. Det är inte trunkerade t100:or vi slår, utan separata slag.
Ja. Det är så svårt. När två erfarna kämpar med 8 och 9 slåss så kommer någon med stor sannorlikhet att skaffa sig övertag men om de blir bättre och går upp till 10 och 11 så kommer de att stå i evigheter och inte komma någonvart.

krank said:
Själv har jag skrotat alla modeller utom Pendragon eftersom det är den enda modell som ens närmar sig den enkelhet jag vill ha i system. Min tolerans är fjantigt låg. En endaste subtraktion och jag kastar systemet på soptippen, liksom. Jag vet hur jag är som SL, jag är kass på huvudräkning och har inget tålamod med system som gör väsen av sig. Jag vill ha något som jag, SL, kan använda liksom vid sidan av och i bakgrunden helst utan att det märks överhuvudtaget, eller syns, eller hörs. Hör väl samman med just att jag inte är så snabb som huvudräknare, just att så snart jag måste räkna så distraheras jag från det jag vill fokusera på som SL.
Well, man får ta det goda med det onda. Jag tycker mycket om systemet när man har en rejäl slumpmängd (1T100) och ligger under den magiska punkten på ungefär 75% (FV), men jag upplever att det blir alltför "dicey" när man går upp högt i FV och att det blir direkt dåligt när man lämnar slumpskalan även om det finns enkla metoder att expandera det (lägg till 100 om du kan). Då blir det för mycket stök för mig.

Men det är bara min smak och jag vet även att jag inte ens har stöd i matematiken...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Craygh said:
Min modell är skitbra men ingen lyssnar på mig :gremfrown:
Din modell kräver att spelarna gör aktiva speliga val, och det funkar inte med min vision om att hela systemet ska kunna döljas av SL.

Sorry.

Craygh

Swordsman
krank said:
Craygh said:
Min modell är skitbra men ingen lyssnar på mig :gremfrown:
Din modell kräver att spelarna gör aktiva speliga val, och det funkar inte med min vision om att hela systemet ska kunna döljas av SL.

Sorry.
Oh, right. That's totally true. hade dock ingen aning om att du ville åt det, jag brukar gilla att få göra lite speliga val själv som spelare.

krank

Rising said:
Hur funkar svårighetsgrader?
Det finns inga fasta; man höftar genom att höja och sänka folks färdighetsvärde. Hade jag tänkt.

krank

Craygh said:
Oh, right. That's totally true. hade dock ingen aning om att du ville åt det, jag brukar gilla att få göra lite speliga val själv som spelare.
Så går det när jag försöker begränsa längden på mina inlägg; viktig information faller bort... =)

krank

Ram said:
Ja. Det är så svårt. När två erfarna kämpar med 8 och 9 slåss så kommer någon med stor sannorlikhet att skaffa sig övertag men om de blir bättre och går upp till 10 och 11 så kommer de att stå i evigheter och inte komma någonvart.
Poäng.

Det är skittråkigt, men just nu börjar jag luta allt mer mot att köra variant 1. Skit också, jag som tyckte att jag kommit på en skitsmart lösning... =/

Ram said:
Well, man får ta det goda med det onda.
Gäller alla system. Frågan är egentligen bara hur man själv viktar de relativa för- och nackdelarna.

Ram said:
Jag tycker mycket om systemet när man har en rejäl slumpmängd (1T100) och ligger under den magiska punkten på ungefär 75% (FV), men jag upplever att det blir alltför "dicey" när man går upp högt i FV och att det blir direkt dåligt när man lämnar slumpskalan även om det finns enkla metoder att expandera det (lägg till 100 om du kan). Då blir det för mycket stök för mig.
Tja, jag har som kontrast då oerhört svårt för såpass detaljerade skalor; jag tycker inte att det känns meningsfullt att göra skillnad på att ha 56 och 57 liksom... Plus att all matte blir jobbig, alldeles för jobbig för mig.

Rickard

Urverk speldesign
Din variant 1 påminner om Hero Wars system, där man förkortar tiotalet till L. Så om man har 35 så har man 3L5. Siffran innan L:et anger antalet lyckade slag och siffran efter rullar man mot. Lyckas slaget får man ett extra lyckat resultat. Skulle man få lika många lyckade slag så jämför man istället talet man slog, om slaget lyckades.

Det ger ungefär samma sak som du skrivit men är lite enklare då det inte kräver någon direkt avancerad matematik.

---

Alternativt ger varje tio-tal +1 på resultatet, så har man 35 och slår 8 får man (8+3=) 11 i resultat. Någon med mellan 30-39 i värde får alltså ett spann mellan 4-13 och vinnar alltid över någon med värde 4 eller mindre. Har man över 9 är alla slag lyckade men resultatet varierar. Personligen tycker jag skalan är helknasig och är huvudanledningen till hela problematiken men det här sista jag skrev känns vettigast. Det känns också som om 0 på T10:an verkligen ÄR noll är den vettigaste tillämpningen.

/Han som inte direkt tog Hero Wars-systemet rakt av

Genesis

Ni dés ni maître
Lika eller under FV med 1T10. 0 är alltid misslyckat, oavsett FV. Pendragonmodellen.

Vid FV högre än 9 så börjar man med addition. Jag vet att du inte gillar det, men det följer principen för "krångligt sällan, enkelt oftast". Och i vilket fall som helst så hade du addition i din sugiga variant 2. :gremsmile:

FV över 9 heter alltså saker i stil med 9+1, 9+3 och så vidare. Kalla plussiffrorna "Epic Levels" eller något annat coolt. Dessa är tal som läggs på tärningen efter att man kollat huruvida det är lyckat eller ej. Så om du har FV 9+2 och slår 4 så blir ditt resultat 6. Slår du 9 blir ditt resultat 11, men fortfarande lyckat. Folk på låga nivåer kan fortfarande vinna över folk på höga nivåer om de senare slår 0, men det är ju inte jätteofta det händer. Som det skall vara.

Som extra bonus kan du ha övernaturligheter med FV i stil med 5+4. Alltså, den lyckas bara i 60% av fallen, men när den lyckas slår den hårt. Om du nu skulle vilja ha sådant. Additionen görs bara om man lyckas. OCh konflikter mellan vanliga människor är ju fortfarande utan addition, som sagt.

krank

Han said:
Din variant 1 påminner om Hero Wars system, där man förkortar tiotalet till L. Så om man har 35 så har man 3L5. Siffran innan L:et anger antalet lyckade slag och siffran efter rullar man mot. Lyckas slaget får man ett extra lyckat resultat. Skulle man få lika många lyckade slag så jämför man istället talet man slog, om slaget lyckades.

Det ger ungefär samma sak som du skrivit men är lite enklare då det inte kräver någon direkt avancerad matematik.
Är jag hemskt korkad om jag inte fattar hur det där liknar min variant 1, alltså addera så många tior som möjligt?

Han said:
Alternativt ger varje tio-tal +1 på resultatet, så har man 35 och slår 8 får man (8+3=) 11 i resultat. Någon med mellan 30-39 i värde får alltså ett spann mellan 4-13 och vinnar alltid över någon med värde 4 eller mindre. Har man över 9 är alla slag lyckade men resultatet varierar. Personligen tycker jag skalan är helknasig och är huvudanledningen till hela problematiken men det här sista jag skrev känns vettigast.
Hero Wars-skalan eller min skala? Vilken skala är knasig?

//Krank, förvirrad

krank

Genesis said:
Lika eller under FV med 1T10. 0 är alltid misslyckat, oavsett FV. Pendragonmodellen.

Vid FV högre än 9 så börjar man med addition. Jag vet att du inte gillar det, men det följer principen för "krångligt sällan, enkelt oftast". Och i vilket fall som helst så hade du addition i din sugiga variant 2. :gremsmile:

FV över 9 heter alltså saker i stil med 9+1, 9+3 och så vidare. Kalla plussiffrorna "Epic Levels" eller något annat coolt. Dessa är tal som läggs på tärningen efter att man kollat huruvida det är lyckat eller ej. Så om du har FV 9+2 och slår 4 så blir ditt resultat 6. Slår du 9 blir ditt resultat 11, men fortfarande lyckat. Folk på låga nivåer kan fortfarande vinna över folk på höga nivåer om de senare slår 0, men det är ju inte jätteofta det händer. Som det skall vara.

Som extra bonus kan du ha övernaturligheter med FV i stil med 5+4. Alltså, den lyckas bara i 60% av fallen, men när den lyckas slår den hårt. Om du nu skulle vilja ha sådant. Additionen görs bara om man lyckas. OCh konflikter mellan vanliga människor är ju fortfarande utan addition, som sagt.

Fan, det där gillar jag! En extra addition kan jag definitivt köpa, blir dessutom egentligen enklare än båda mina varianter.

Om ingen kommer och klagar på den där, så snor jag den.

Rickard

Urverk speldesign
krank said:
Han said:

Är jag hemskt korkad om jag inte fattar hur det där liknar min variant 1, alltså addera så många tior som möjligt?
Värde 35. Personen slår 4 och får 34. Hade personen slagit 6 antar jag att du menade att personen skulle få 30, för något annat skulle vara rätt knäppt (jämför värde 9 och 10 i ett slag).

Värde 35 ger 3L5. Personen slår 4 och får (3+1=) 4. Hade personen slagit 6 hade personen istället fått 3. Jag har tagit bort nollan bakom tiotalet som ska adderas, vilket ger en enklare matematik (3+0 eller 3+1).

Han said:
Alternativt ger varje tio-tal +1 på resultatet, så har man 35 och slår 8 får man (8+3=) 11 i resultat. Någon med mellan 30-39 i värde får alltså ett spann mellan 4-13 och vinnar alltid över någon med värde 4 eller mindre. Har man över 9 är alla slag lyckade men resultatet varierar. Personligen tycker jag skalan är helknasig och är huvudanledningen till hela problematiken men det här sista jag skrev känns vettigast.
Hero Wars-skalan eller min skala? Vilken skala är knasig?[/quote]
Din skala - ett ens ta i beräkning värden som ligger 4-5 gånger mer än tärningen känns knasigt. Notera dock att det alternativa tillämpningssättet ovan inte har något med Hero Wars att göra utan är ett eget förslag med utgångspunkt från Pendragonmodellen.

/Han som inte gillar att skriva +3 istället för 13 för det blir en ansträngning när det blir modifikationer på -4 eller mer

Rickard

Urverk speldesign
krank said:
Genesis said:

Fan, det där gillar jag! En extra addition kan jag definitivt köpa, blir dessutom egentligen enklare än båda mina varianter.

Om ingen kommer och klagar på den där, så snor jag den.
Alltså, det där ÄR ju Pendragonmodellen. Eftersom du skriver att du utgått från den trodde jag att du visste om den lösningen som är helt klart bäst av alla lösningar i denna tråd. ARGH!

/Han som ångrar än en gång att han skrev något

krank

Han said:
Alltså, det där ÄR ju Pendragonmodellen. Eftersom du skriver att du utgått från den trodde jag att du visste om den lösningen som är helt klart bäst av alla lösningar i denna tråd. ARGH!

/Han som ångrar än en gång att han skrev något

Nä, det är bara så att jag suger unken röv, och inte ser till att läsa in mig på termer och saker innan jag använder dem. Jag skrev "pendargonmodellen" eftersom jag hört att andra kallat "slå högt under FV" för just Pendragonmodellen, och jag, som en dåre, apade efter i tron att jag greppat det viktiga och utökat min begreppsapparat, och skaffat ett nytt fint sätt att kommunicera vad jag menade.

I suck.