Nekromanti MILF-vampyrer

Cybot

Mest spelbar
Recca said:
På tal om MILF-vampyrer. Har ni tänkt på filmen Queen of the Damned? Nu var det jättelänge sedan jag läste boken och såg filmen och så, men framförallt i bokserien minns jag att kvinnorollerna är bra. Anne Rice' vampyrers skapelsehistoria bygger ju på två systrar som är häxor eller liknande, har jag för mig.
Nja. Häxsystrana är bara sekundärt involverade i myten. Det är en egyptisk kung och drottning (akasha och Enkil) som terroriserar två häxsystrar (som kan se och tala med andar). Det slutar med att systrarna blir våldtagna som straff och sedan hemskickade, men blir strax hämtade igen av drottningens rådsman. En ande hade blivit uppretad av deras behandling (det kopplas till den egyptiska tron på att myggor var onda ökenandar) och beslutar sig för att hämnas. Han terroriserar akasha och enkil, och i processen så upptäcker han lust efter blod. Efter lite omvändningar så flyger anden in i Akasha och från deras symbios skapas den första vampyren. Akasha dricker sen sin makes blod, och ger honom av hennes och de två blir de första vampyrerna. Vampyrerna dricker sen sin rådsherres blod (och en bunt andra adelsmän vid hovet) och rådsmannen dricker i sin tur häxsystrarnas blod.
Rådsmannen och häxsystrarna tar sedan och skapar en armé av vampyrer, besegrar Enkil och Akasha och försätter dem i Torpor. Rådsmannen vakar sedan över de första vampyrerna och de övriga (häxsystrarna och de övriga rebellerna) blir vampyrernas stamfäder. Alla är dock länkade till Akasha som är den första vampyren, Queen of the damned alltså.

Anarchclown

Swashbuckler
Gillar denna bakgrund helt ok. Gillar iofs verkligen storyn med Lillith ifrån WOD också. Där hon är den första rebellen och kanske inte nödvändigtvis en vampyr men i alla fall med kunskaper som hon lär Kain enligt Eryciyes Fragmenten. Men i rollspel är det ju inte så svårt att bryta mot klichéer man inte gillar. Det är ju bara att göra det själv. Denna tråd handlar väl mest om i litteraturen.

Har inte läst dem men jag såg några framsidor till en bokserie till Warhammer som heter Ulrika the Vampire. Det såg lovande ut. Hon hade ju kläder på sig och allt.

http://www.amazon.com/gp/product/images/1844168255/ref=dp_image_z_0?ie=UTF8&n=283155&s=books

http://www.amazon.com/gp/product/images/1849700141/ref=dp_image_z_0?ie=UTF8&n=283155&s=books

http://www.amazon.com/gp/product/images/1849701717/ref=dp_image_z_0?ie=UTF8&n=283155&s=books

Vet inte om hon tar sig mänskliga älskare dock. Min fördom säger mig att hon mest slåss mot saker. Det är ju Warhammer. En "hård" värld.

Om man vidgar det lite från vampyrer så finns ju Xander och Anya i Buffy - nördig kille, tusen år gammal ex-demontjej (som visserligen ser ung ut). (Xander har väl en historia av att dra till sig övernaturliga förförerskor men Anya är väl den enda som inte vill äta upp honom eller på annat sätt är rent predatorisk).

Jag tror det finns en del liknande i några av Robert Rankins böcker också, där everymankillen (även om han oftast är rätt nördig och lite loseraktig) får ihop det med en ascool och ibland övernaturlig brutta som oftast är åtminstone något äldre och definitivt mer erfaren. Rex Mundi och Christine från Armageddon-böckerna tror jag är en sådan kombo. Nu är det väl svårt att klassificera hans böcker som romantiska, men de är å andra sidan svåra att klassificera alls. (Äventyrskomedi kanske?)

I The Wise Man's Fear finns ju Kvothe och Felurian (ung magikerlärling och uråldrig alvbrutta), och även om den delvis platsar i "mänsklig man erövrar perfekt övernaturligt väsen-kvinna" så är det ändå aldrig någon tvekan om att det är hon som har övertaget. Inte heller renodlad romantik, förstås.

Anarchclown

Swashbuckler
När jag tänker på det så är ju en av de mänskliga karaktärerna i Reaper ihop med en demon också.