Ja, det hade varit coolare om jag drivit med de som driver med twilight. varför tänkte inte jag på det?solvebring said:Nej, nej, sluta be om ursäkt för böveln! Så menade jag inte. Jag var bara lite konfunderad över om du syftade till att göra narr av Twilight eller göra narr av dem som gör narr av Twilight. Dvs. jag fattade inte riktigt vartåt ironin pekade. Inget annat. Därav: "Nu förstår jag iof inte vad du ville göra för poäng med ditt inlägg, men i alla fall."Recca said:...Jag driver lite med twilight-filmerna som jag upplever rikta in sig som mot en ung publik, främst yngre tonåren. Har inte läst böckerna men misstänker att de är lite så.solvebring said:Hm? Nog för att Twilight inte är de bästa böckerna man kan läsa (jag har läst dem allihop, ja), men de har sin grej och jag ser inte varför inte män skulle kunna läsa dem likaväl som kvinnor?Recca said:Jag tänker att är man 12 år gammal så kan nog Twilight va' okay även för pojkar.
Nu förstår jag iof inte vad du ville göra för poäng med ditt inlägg, men i alla fall.
Dåligt inlägg av mig eftersom diskussionen är intressant. Förlåt för det. :/
Temat är att välförtjänta män vinner perfekta kvinnor, helt enkelt, vilket säkerligen är centralti just alv-människa-grejen. Vad andra liknande relationer beträffar kan det vara mer av samma element, men också nån slags Magical Girl/Manic Pixie Dreamgirl-grej som somehow tjänar till att göra tjejen ännu mer åtråvärd (och kanske svåråtkomlig, eller, till dramats försvar, helt enkelt mer komplicerad).Qur'anic description: The houri have variously been described as being "restraining their glances (chaste)",[7][8] "modest gaze",[4] "wide and beautiful/lovely eyes",[3][7][9][10] "like pearls",[11] "spouse",[12] "companions of equal age",[2][13] "splendid"[1] and much more besides. Qur'an does not specify a gender which means it could be a male or a female.
Shia Scholar description: Still all in accordance with Qur'an, the basic fact of the description of this beauty is how good deeds take the ideal order and proportion to physical forms, how they won't fade away over time, and how they accompany their performers.[14] This description is widely used in Sufism and Mysticism.[15]
Other descriptions: Some descriptions are more superficial rather than scholarly. For example, "non-menstruating/urinating/defecating and childfree[16][17] or being able to have a short pregnancy lasting an hour[18]", "with bodies not affected by pregnancy or breast-feeding",[16] "60 cubits [27.5 meters] tall",[17][19][20] "7 cubits [3.2 meters] in width",[17] "transparent to the marrow of their bones",[16][21] "eternally young",[22] "hairless except the eyebrows and the head",[22] "pure",[21] "beautiful",[21]
I wheel of time är ju männen starkare på magi än kvinnorna... För att liksom understryka naturlagen.Ymir said:Man kan också notera att, eller nej, jag vet inte om det är en tendens, men jag reagerade på att, i den rätt balla tyska vampyrfilmen "We are the night", existerade inte manliga vampyrer överhuvudtaget, för de var galna och vampyrkvinnsen hade gjort sig av med dem för länge sedan. Jag får lite vibbar av typ den här magikergrejen i Wheel of Time, att manliga magiker alltid blir galna/onda/nåt sånt - jämför också med hur vampyrerna i Eon är en matriarkal kult, och även om det finns manliga vampyrer, har typ alla beskrivna vampyr-slp:er någonsin varit kvinnor. Det är typ som att, om de mystiska/magiska kvinnorna ska kunna vara starka, måste man först se till att det i settingen inte existerar några män av deras sort, eller reducera dessa män till en ren antagonistroll.
Och även om det vore så så är det ju bara tråkigt och ett fult sätt att visa att även inom magi är männen fysiskt mäktigare än gemene kvinna. Speciellt med tanke på att "urkällan" inte alltid gjort männen galna.I wheel of time är ju männen starkare på magi än kvinnorna... För att liksom understryka naturlagen.
Jag kom på ett undantag. Drizzt har ihop det med en människa.Ymir said:Notera hur i alla -andra- genrer och settings där det rör sig om en parbildning mellan en människa och <insert "X" here> mystisk varelse, det alltid är människan som är mannen. Exempel: Alla alv-människa-romanser någonsin (Beren-Luthién, Aragorn-Arwen, Tuor och Idril, för att bara nämna Tolkiens). Alla manga/anime-romanser någonsin, vampyrer undantaget, nästan alla människa-cyborg/robot-romanser någonsin, nästan alla människa-alien-romanser någonsin.
Vänta nu, säger du att fantasin med äldre män som förför unga flickor inte är manlig???anth said:Det beror helt enkelt på att den moderna vampyrmyten (från 1800-talet och framåt) har just med kvinnliga sexfantasier att göra: äldre män som förför unga oskyldiga flickor.
Manliga sexfantasier ser helt enkelt annorlunda ut, därför är det inte så vanligt med gamla kvinnliga vampyrer.
Ja.McFisk said:Får man ens reda på Elis igentliga kön.
Å andra sidan kan jag uppleva det som sjukt irriterande när det är tvärtom, kvinnan har alla förutsättningar för att var tuffast och coolast, hon är född med någon form av superkraft, är den hårdaste vampyren av alla etc. Men hon överträffas ändå alltid av någon man som blir nån räddare i nöden vid rätt tillfälle för att etablera att principen om "man over woman".Recca said:I wheel of time är ju männen starkare på magi än kvinnorna... För att liksom understryka naturlagen.Ymir said:Man kan också notera att, eller nej, jag vet inte om det är en tendens, men jag reagerade på att, i den rätt balla tyska vampyrfilmen "We are the night", existerade inte manliga vampyrer överhuvudtaget, för de var galna och vampyrkvinnsen hade gjort sig av med dem för länge sedan. Jag får lite vibbar av typ den här magikergrejen i Wheel of Time, att manliga magiker alltid blir galna/onda/nåt sånt - jämför också med hur vampyrerna i Eon är en matriarkal kult, och även om det finns manliga vampyrer, har typ alla beskrivna vampyr-slp:er någonsin varit kvinnor. Det är typ som att, om de mystiska/magiska kvinnorna ska kunna vara starka, måste man först se till att det i settingen inte existerar några män av deras sort, eller reducera dessa män till en ren antagonistroll.
Din teori stämmer också på Underworldfilmerna t.ex. där tjejen har huvudrollen och är typ bäst men hennes pojkvän är ändå "the perfekt being", vamp-varulv-hybrid som finns med för att upprätthålla någon form av naturlags-balans. Hon är fortfarande bättre men inte för att hon som varelse är bättre utan för att hon är smidigare och mer skillad med svärd och pistoler.
Men drizzt är ju en ugly drow. De är jätteotäcka och obehagliga. Romansen lider alltså av Skönheten och Odjuret-syndromet som är det enda som skiljer sig från "Ymirs lag"; det handlar om kvinnan som ger monstret en chans, faller för hans personlighet och hjältedåd och andra goda helst manligt omhändertagande egenskaper och övernaturliga förutsättningar att besegra fiender.Pendragon said:Jag kom på ett undantag. Drizzt har ihop det med en människa.Ymir said:Notera hur i alla -andra- genrer och settings där det rör sig om en parbildning mellan en människa och <insert "X" here> mystisk varelse, det alltid är människan som är mannen. Exempel: Alla alv-människa-romanser någonsin (Beren-Luthién, Aragorn-Arwen, Tuor och Idril, för att bara nämna Tolkiens). Alla manga/anime-romanser någonsin, vampyrer undantaget, nästan alla människa-cyborg/robot-romanser någonsin, nästan alla människa-alien-romanser någonsin.
Och ja, jag skäms lite över att veta det.
Ja, jag tänkte ju på tv-serien. Jag läste Dexter som bok. Den var jättedålig. Fast serien är jättebra. Så jag ger inte serier the benefit of the doubt längre.Ankans Clown said:Enligt vad jag förstått är hon mycket dummare och våpigare i böckerna än i TV-serien. I det fallet misstänker jag dock att det har att göra med att böckerna är skrivna av en kvinna från Amerikanska södern och TV-serien är skriven av... vänta nu... Allan Ball är ju förfan en öppet homosexuell man ifrån södern. Jaha. Där dog mina fördomar om att det skulle vara folk från Kalifornien och Nordstaterna som skrivit serien.
Om du menar Cersei Lannister så är hon är relativt korkad. Men med för mycket makt. Hon tänker inte igenom saker. Nästan alla andra viktiga kvinnliga karaktärer är smartare än henne, med ett par undantag. Det är därför det mesta Cersei hittar på går åt skogen på något sätt. Men jag gillar henne ändå, fast hon är en ”skurk” (det är ju de flesta i GoT).Recca said:Å andra sidan kan jag uppleva det som sjukt irriterande när det är tvärtom, kvinnan har alla förutsättningar för att var tuffast och coolast, hon är född med någon form av superkraft, är den hårdaste vampyren av alla etc. Men hon överträffas ändå alltid av någon man som blir nån räddare i nöden vid rätt tillfälle för att etablera att principen om "man over woman".Recca said:I wheel of time är ju männen starkare på magi än kvinnorna... För att liksom understryka naturlagen.Ymir said:Man kan också notera att, eller nej, jag vet inte om det är en tendens, men jag reagerade på att, i den rätt balla tyska vampyrfilmen "We are the night", existerade inte manliga vampyrer överhuvudtaget, för de var galna och vampyrkvinnsen hade gjort sig av med dem för länge sedan. Jag får lite vibbar av typ den här magikergrejen i Wheel of Time, att manliga magiker alltid blir galna/onda/nåt sånt - jämför också med hur vampyrerna i Eon är en matriarkal kult, och även om det finns manliga vampyrer, har typ alla beskrivna vampyr-slp:er någonsin varit kvinnor. Det är typ som att, om de mystiska/magiska kvinnorna ska kunna vara starka, måste man först se till att det i settingen inte existerar några män av deras sort, eller reducera dessa män till en ren antagonistroll.
Din teori stämmer också på Underworldfilmerna t.ex. där tjejen har huvudrollen och är typ bäst men hennes pojkvän är ändå "the perfekt being", vamp-varulv-hybrid som finns med för att upprätthålla någon form av naturlags-balans. Hon är fortfarande bättre men inte för att hon som varelse är bättre utan för att hon är smidigare och mer skillad med svärd och pistoler.
Det här kan göras bra och det kan göras dåligt. Motparten måste ju också få bidra till filmens story, vare sig det är kvinnan eller mannen. Men det kan göras dåligt... Som drottningen i Game of Thrones som ständigt överträffas av sina bröder trots att de egentligen inte har hennes förutsättningar för intrigmakeri. Hon faller alltid offer för sina egna kvinnliga svagheter medan de för länge sen har lärt sig separera sina manliga från politiken.*
*Har bara sett serien säsong 1-2.
Den här diskussionen kanske inte ska handla om Game of Thrones, den diskussionen finns ju redan och där så har det framkommit långt bättre kritik än vad jag kan plocka fram. Märker dock att du inte tagit intryck av den diskussionen så jag fattar mig bara lite kort nu.Arfert said:Om du menar Cersei Lannister så är hon är relativt korkad. Men med för mycket makt. Hon tänker inte igenom saker. Nästan alla andra viktiga kvinnliga karaktärer är smartare än henne, med ett par undantag. Det är därför det mesta Cersei hittar på går åt skogen på något sätt. Men jag gillar henne ändå, fast hon är en ”skurk” (det är ju de flesta i GoT).
Det är inte alls korkat (om man inte har facit i hand) A Lannister always pays his debts.Recca said:Catelyn var jättekorkad i säsong två av tv-serien. Hon gick från intelligent, drivkraftig, respektingivande och vis till fullständigt imbicill genom att hon på grund av sina modersinstinkter befriar Jamie Lannister. Grejen är att det är ganska osmart av henne även om man inte har facit i handen som vi har.