Jag lägger det här på Rollspelsmakande istället för på Kaleidoskop eftersom det rör regelmakande. Det är tydligen det här forumet till för.
Nu är Lincon avklarat, vilket innebär att det är dags att skriva nya rollspel. Mitt aktivaste projekt för tillfället är den nya versionen av Millennium. Jag har tidigare startat trådar om världen och om utseendet. Nu är det dags för reglerna.
Reglerna till tidigare versioner av Millennium har varit ganska traditionellt simulationistiska, vilket väl fungerat hyggligt, men det är verkligen inte det optimala sättet att beskriva den typ av varelser som förekommer i spelet. När jag har försökt ändra reglerna har jag haft svårt att slita mig från de simulationistiska rötterna. Jag har velat göra ett system som begränsar hur man får använda sina övernaturliga egenskaper -- inte för att rollerna övernaturliga egenskaper ska vara begränsade, utan för att det skapar en intressantare berättelse med mer variation -- men har inte riktigt vågat ta det steget fullt ut. Dimfrost har (nästan) övertygat mig om att jag ändå ska göra det, och det är hans förslag som ligger bakom egenskapsdelen av den här regelversionen. Men mer om det senare. Vi börjar i fel ände. Jag tänkte ta upp tre saker här: Position, Egenskaper och Särdrag, och det är mest opedagogiskt att börja med Position, så det gör jag. Jag tänkte ta upp konflikter också, men det här blir så jävla långt ändå att jag gör det i en annan tråd senare. Jag ska bara förklara skillnaden mellan motståndsslag och konflikt: Ett motståndsslag är ett enda slag där den som slår högst vinner, en konflikt är ett eller flera motståndsslag där det inte räcker med att slå högst -- man måste vinna med en viss summa. Ett motståndsslag kan eskalera till en konflikt om förloraren så vill. (Men det är inte intressant just nu.)
Position
"I know your true name, Baba Yaga. Would you like me to shout it now so that all the animals of the forest, all the birds of the air, every passing nixie and boggart will know it too?
Your name would be as common as crab-grass."
Would you like that, Baba Yaga?"
-Rose i Books of Magic #2 av Neil Gaiman och Charles Vess (och citatet är taget fritt ur minnet eftersom jag skriver det här på jobbet, så bry er inte om att påpeka eventuella fel i det)
Magi handlar mycket om att ha kunskap om andra magikers svagheter. Den som vet mest är hårdast. John Constantine är fruktad av andra magiker, inte för att han är den skickligaste magikern, utan för att han har handen runt pungen på oräkneliga övernaturliga varelser och inte är rädd att klämma åt om det är nödvändigt.
Regelmässigt representeras sådan kunskap av något som kallas position. Den kan vara antingen positiv (övertag) eller negativ (underläge). Man får position på någon eller något annat som resultat av en konflikt eller ett motståndsslag. Om man vinner får man ett övertag, om man förlorar får man ett underläge. Rent formellt får båda inblandade i konflikten detta, men eftersom det är spelarnas roller som är intressanta är det på deras rollformulär som positionen antecknas. Det går naturligtvis att ha flera positioner på samma person. Man kan även få position på andra sätt, tror jag.
Det spelar ingen roll hur man fått position, den går att använda i alla typer av konflikter mot personen. Om man får ett övertag på en person genom att vinna ett parti schack kan man använda det för att slå honom på käften bättre.
Position används framför allt i konflikter eller vid motståndsslag. Man kan då stryka ett övertag för att få +2 på sitt slag mot den person man har övertag på. Om man har ett underläge kan motståndaren välja att stryka det för +2. Man kan göra detta antingen innan eller efter att man slagit tärningarna. Skillnaden är att om man gör det innan och vinner får man ett nytt övertag (eller så kan man säga att man behåller det gamla). Gör man det efter att man slagit blir man av med det. Det är alltså säkrare att vänta till efter slaget med att använda sitt övertag, men då får man ingen belöning för det (mer än att man förhoppningsvis vinner slaget, förstås).
Position ska även kunna användas på andra sätt, till exempel genom att kräva en tjänst av den man har position på. (Återigen tänker jag på John Constantine som obesvärat klampar in hos någon annan magiker som hatar honom och kräver dennes hjälp.)
Position ska bara ges relaterat till personer som är intressanta. Om man spöar upp en slumpmässig vakt är det meningslöst att skriva att man har övertag på honom. Istället får man anteckna ett övertag på något vakten är relaterad till som är intressant. Det kan vara något abstrakt, som ett generellt övertag på troll eller på staden San Fransisco.
Exempel: Rollen möter och besegrar Draculas goons. Dessa är ointressanta dussinfigurer, medan Dracula själv är intressant. Rollen antecknar ett övertag på Dracula. När rollen sedan möter Dracula kan han använda det övertaget i en eventuell konflikt, oavsett om den är relaterad till vakterna eller ej och oavsett om de är relaterad till våld eller ej.
Egenskaper
Varje roll har sju Egenskaper som beskriver honom eller henne. Egenskaperna är saker man slår för. Det kan vara saker man gjort, saker man är eller saker man kan, både magiska och icke-magiska.
Exempel: Riddare i det tredje korståget, Alvprins, Förstenande blick, Eldmagi, Bibliotekarie i Alexandria, Lärjunge till Wu Li, Kerub av den femte lejonlegionen, Slav i Texas, Tankeläsning, Byta skepnad.
Några av de ovan uppräknade Egenskaperna kan tyckas vara lite abstrakta. Spelaren uppmuntras att beskriva närmare vad Egenskapen egentligen innebär och vad den ger möjlighet för rollen att göra.
Rollen har sju Egenskaper. Dessa är graderade från 1-7 där 7 är den bästa och kraftfullaste. Egenskapsslag slås med 2T6+Egenskapsvärde och det gäller att slå så högt som möjligt, eller i alla fall högre än motståndaren gör. Till varje Egenskap hör två kryssrutor. Hur detta ser ur på rollformuläret visas lite senare.
När man använder en Egenskap för att slå ett slag kryssas en av rutorna. Om båda rutorna är kryssade kan man inte använda Egenskapen. Detta kan synas märkligt om man är van vid traditionella rollspel, men syftet här är inte att simulera verkligheten, utan att simulera en berättelse. Ibland använder helt huvudpersonerna helt enkelt inte din skicklighet på bästa tänkbara sätt. När det rör sig om den typ av varelser som kan förekomma i Millennium kan man dessutom hitta på bra ursäkter: "stjärnorna står fel", "jag har svurit vid den femte cirkeln att inte använda magi mot getter", "reglerna tillåter inte att..." eller något annat. När man har minst ett kryss i sex av sina sju Egenskaper får man stryka alla kryss.
Man måste naturligtvis motivera varför man kan använda Egenskapen för att lösa den aktuella situationen. Om man inte kan hitta en egenskap som är användbar får man slå ett slag utan Egenskapsvärde, alltså 2T6+0.
Särdrag
Jag ska försöka vara kort om Särdrag. Det är saker som är vitkiga för rollen, men som man inte slår för. Istället används de för att ge bonus på Egenskapsslag i form av omslag om man är besviken med sitt ursprungsslag. Särdragen kan användas både positivt och negativt, och inte bara just när man slår slag. De kan bland annat användas för att plocka fram gamla kontakter eller för att ställa till problem för rollerna.
Särdragen har också kryssrutor. Både positiva och negativa. Här är jag ännu inte säker på antalet rutor eller under exakt vilka omständigheter kryssen ska raderas. Jag återkommer angående det.
Och just ja: alla Egenskaper har även Särdragskaraktär. Man kan alltså använda dem som Särdrag. På ett rollformulär skulle det se ut ungefär såhär, med de positiva och negativa Särdragsrutorna till vänster och Egenskapsrutorna till höger:
Jacob -- fallen korsriddare
Egenskaper
+ -
OO OO Riddare i det tredje korståget 7 OO
OO OO Omöjlig att skada 6 OO
OO OO Helande magi 5 OO
OO OO Antikhandlare i Paris 4 OO
OO OO Vagabond i Asien 3 OO
OO OO Snabb som en panter 2 OO
OO OO Tiggare i Konstantinopel 1 OO
Särdrag
+ -
OO OO Söker den heliga graal
OO OO Ensamvarg
OO OO Plågas av sina illdåd
OO OO Bitter mot kristendomen
Lite om när man slår slag
Man ska bara slå slag när det finns ett motstånd värt att ta på allvar. Människor utgör sällan sådant motstånd. Om en roll vill förvandla en förbipasserande människa till en groda och har en Egenskap som tillåter det är det bara att göra det. Om man försöker förvandla Dracula till en groda kommer han att göra motstånd.
Sådär, en osammanhängande sammanfattning av ett halvt regelsystem. Förhoppningsvis är det någon annan än de närmast sörjande som har några kommentarer. Är det något ni inte begriper? Fråga mig!
/tobias
Nu är Lincon avklarat, vilket innebär att det är dags att skriva nya rollspel. Mitt aktivaste projekt för tillfället är den nya versionen av Millennium. Jag har tidigare startat trådar om världen och om utseendet. Nu är det dags för reglerna.
Reglerna till tidigare versioner av Millennium har varit ganska traditionellt simulationistiska, vilket väl fungerat hyggligt, men det är verkligen inte det optimala sättet att beskriva den typ av varelser som förekommer i spelet. När jag har försökt ändra reglerna har jag haft svårt att slita mig från de simulationistiska rötterna. Jag har velat göra ett system som begränsar hur man får använda sina övernaturliga egenskaper -- inte för att rollerna övernaturliga egenskaper ska vara begränsade, utan för att det skapar en intressantare berättelse med mer variation -- men har inte riktigt vågat ta det steget fullt ut. Dimfrost har (nästan) övertygat mig om att jag ändå ska göra det, och det är hans förslag som ligger bakom egenskapsdelen av den här regelversionen. Men mer om det senare. Vi börjar i fel ände. Jag tänkte ta upp tre saker här: Position, Egenskaper och Särdrag, och det är mest opedagogiskt att börja med Position, så det gör jag. Jag tänkte ta upp konflikter också, men det här blir så jävla långt ändå att jag gör det i en annan tråd senare. Jag ska bara förklara skillnaden mellan motståndsslag och konflikt: Ett motståndsslag är ett enda slag där den som slår högst vinner, en konflikt är ett eller flera motståndsslag där det inte räcker med att slå högst -- man måste vinna med en viss summa. Ett motståndsslag kan eskalera till en konflikt om förloraren så vill. (Men det är inte intressant just nu.)
Position
"I know your true name, Baba Yaga. Would you like me to shout it now so that all the animals of the forest, all the birds of the air, every passing nixie and boggart will know it too?
Your name would be as common as crab-grass."
Would you like that, Baba Yaga?"
-Rose i Books of Magic #2 av Neil Gaiman och Charles Vess (och citatet är taget fritt ur minnet eftersom jag skriver det här på jobbet, så bry er inte om att påpeka eventuella fel i det)
Magi handlar mycket om att ha kunskap om andra magikers svagheter. Den som vet mest är hårdast. John Constantine är fruktad av andra magiker, inte för att han är den skickligaste magikern, utan för att han har handen runt pungen på oräkneliga övernaturliga varelser och inte är rädd att klämma åt om det är nödvändigt.
Regelmässigt representeras sådan kunskap av något som kallas position. Den kan vara antingen positiv (övertag) eller negativ (underläge). Man får position på någon eller något annat som resultat av en konflikt eller ett motståndsslag. Om man vinner får man ett övertag, om man förlorar får man ett underläge. Rent formellt får båda inblandade i konflikten detta, men eftersom det är spelarnas roller som är intressanta är det på deras rollformulär som positionen antecknas. Det går naturligtvis att ha flera positioner på samma person. Man kan även få position på andra sätt, tror jag.
Det spelar ingen roll hur man fått position, den går att använda i alla typer av konflikter mot personen. Om man får ett övertag på en person genom att vinna ett parti schack kan man använda det för att slå honom på käften bättre.
Position används framför allt i konflikter eller vid motståndsslag. Man kan då stryka ett övertag för att få +2 på sitt slag mot den person man har övertag på. Om man har ett underläge kan motståndaren välja att stryka det för +2. Man kan göra detta antingen innan eller efter att man slagit tärningarna. Skillnaden är att om man gör det innan och vinner får man ett nytt övertag (eller så kan man säga att man behåller det gamla). Gör man det efter att man slagit blir man av med det. Det är alltså säkrare att vänta till efter slaget med att använda sitt övertag, men då får man ingen belöning för det (mer än att man förhoppningsvis vinner slaget, förstås).
Position ska även kunna användas på andra sätt, till exempel genom att kräva en tjänst av den man har position på. (Återigen tänker jag på John Constantine som obesvärat klampar in hos någon annan magiker som hatar honom och kräver dennes hjälp.)
Position ska bara ges relaterat till personer som är intressanta. Om man spöar upp en slumpmässig vakt är det meningslöst att skriva att man har övertag på honom. Istället får man anteckna ett övertag på något vakten är relaterad till som är intressant. Det kan vara något abstrakt, som ett generellt övertag på troll eller på staden San Fransisco.
Exempel: Rollen möter och besegrar Draculas goons. Dessa är ointressanta dussinfigurer, medan Dracula själv är intressant. Rollen antecknar ett övertag på Dracula. När rollen sedan möter Dracula kan han använda det övertaget i en eventuell konflikt, oavsett om den är relaterad till vakterna eller ej och oavsett om de är relaterad till våld eller ej.
Egenskaper
Varje roll har sju Egenskaper som beskriver honom eller henne. Egenskaperna är saker man slår för. Det kan vara saker man gjort, saker man är eller saker man kan, både magiska och icke-magiska.
Exempel: Riddare i det tredje korståget, Alvprins, Förstenande blick, Eldmagi, Bibliotekarie i Alexandria, Lärjunge till Wu Li, Kerub av den femte lejonlegionen, Slav i Texas, Tankeläsning, Byta skepnad.
Några av de ovan uppräknade Egenskaperna kan tyckas vara lite abstrakta. Spelaren uppmuntras att beskriva närmare vad Egenskapen egentligen innebär och vad den ger möjlighet för rollen att göra.
Rollen har sju Egenskaper. Dessa är graderade från 1-7 där 7 är den bästa och kraftfullaste. Egenskapsslag slås med 2T6+Egenskapsvärde och det gäller att slå så högt som möjligt, eller i alla fall högre än motståndaren gör. Till varje Egenskap hör två kryssrutor. Hur detta ser ur på rollformuläret visas lite senare.
När man använder en Egenskap för att slå ett slag kryssas en av rutorna. Om båda rutorna är kryssade kan man inte använda Egenskapen. Detta kan synas märkligt om man är van vid traditionella rollspel, men syftet här är inte att simulera verkligheten, utan att simulera en berättelse. Ibland använder helt huvudpersonerna helt enkelt inte din skicklighet på bästa tänkbara sätt. När det rör sig om den typ av varelser som kan förekomma i Millennium kan man dessutom hitta på bra ursäkter: "stjärnorna står fel", "jag har svurit vid den femte cirkeln att inte använda magi mot getter", "reglerna tillåter inte att..." eller något annat. När man har minst ett kryss i sex av sina sju Egenskaper får man stryka alla kryss.
Man måste naturligtvis motivera varför man kan använda Egenskapen för att lösa den aktuella situationen. Om man inte kan hitta en egenskap som är användbar får man slå ett slag utan Egenskapsvärde, alltså 2T6+0.
Särdrag
Jag ska försöka vara kort om Särdrag. Det är saker som är vitkiga för rollen, men som man inte slår för. Istället används de för att ge bonus på Egenskapsslag i form av omslag om man är besviken med sitt ursprungsslag. Särdragen kan användas både positivt och negativt, och inte bara just när man slår slag. De kan bland annat användas för att plocka fram gamla kontakter eller för att ställa till problem för rollerna.
Särdragen har också kryssrutor. Både positiva och negativa. Här är jag ännu inte säker på antalet rutor eller under exakt vilka omständigheter kryssen ska raderas. Jag återkommer angående det.
Och just ja: alla Egenskaper har även Särdragskaraktär. Man kan alltså använda dem som Särdrag. På ett rollformulär skulle det se ut ungefär såhär, med de positiva och negativa Särdragsrutorna till vänster och Egenskapsrutorna till höger:
Jacob -- fallen korsriddare
Egenskaper
+ -
OO OO Riddare i det tredje korståget 7 OO
OO OO Omöjlig att skada 6 OO
OO OO Helande magi 5 OO
OO OO Antikhandlare i Paris 4 OO
OO OO Vagabond i Asien 3 OO
OO OO Snabb som en panter 2 OO
OO OO Tiggare i Konstantinopel 1 OO
Särdrag
+ -
OO OO Söker den heliga graal
OO OO Ensamvarg
OO OO Plågas av sina illdåd
OO OO Bitter mot kristendomen
Lite om när man slår slag
Man ska bara slå slag när det finns ett motstånd värt att ta på allvar. Människor utgör sällan sådant motstånd. Om en roll vill förvandla en förbipasserande människa till en groda och har en Egenskap som tillåter det är det bara att göra det. Om man försöker förvandla Dracula till en groda kommer han att göra motstånd.
Sådär, en osammanhängande sammanfattning av ett halvt regelsystem. Förhoppningsvis är det någon annan än de närmast sörjande som har några kommentarer. Är det något ni inte begriper? Fråga mig!
/tobias