Nekromanti Min åsikt

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Svårt att hålla isär folk och folk?

Dante är Dante. Dimfrost är Dimfrost.

Det blir väldigt förvirrande när du länkar till Dimfrosts inlägg, i ett svar till Dante, och påstår att Dante modererar en tråd som han skapat när det är Dimfrost som skapat tråden, och som modererar tråden.

/M

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Dantes åsikt ...

Alldeles bortsett från namnförvirrningen anser jag att det är så uppenbart oproblematiskt att slå ned på hobbymoderering att jag inte kan se hur det kan spela någon roll om jag har skapat tråden eller inte. (Dessutom är det i min mening aldrig något problem att man modererar i egna trådar. I det aktuella fallet vet jag liksom själv vilka trådar som hör hemma på rollspelsforumet och vilka som inte gör det.)

/Dimfrost

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

cogitare said:
Att modererar i en tråd som du själv har skapat (som du gör här) känns väldigt jävartat och jag tycker personligen att det ser ganska illa ut.
Kritisera mig gärna, men då för något jag faktiskt gjort. Annars är det lätt att jag blir purken.

Troberg

Sinister eater

Alldeles bortsett från namnförvirrningen anser jag att det är så uppenbart oproblematiskt att slå ned på hobbymoderering att jag inte kan se hur det kan spela någon roll om jag har skapat tråden eller inte.
Sedan när är det moderering att ställa en fråga?

Dimfrost

Special Circumstances

"Är det bara jag som tycker att detta är en OT-tråd svagt kamouflerad till en rollspelstråd?" låter väldigt mycket som en retorisk fråga i mina öron.

/Dimfrost

Troberg

Sinister eater
Re: Välj rätt metod

Grejen är att du gör på fel sätt. När jag ledsnat på att några helt lämnat ämnet i en tråd, så använder jag knappen meddela moderator
Grejen är att jag fått signaler om att den dels är något man kan hamna i trubbel om man använder, dels att den skickar mail till alla moderatorer för direkt åtgärd. Så akut tyckte jag inte att det var att man behövde störa alla moderatorer, det var ju liksom inte en diskussion som gått överstyr, bara något som var felplacerat.

Personligen så tycker jag fortfarande att det är en OT-tråd som handlar mer om apor än om rollspel. Vill vi verkligen spamma rollspelsforumet med listor över vilka spel som innehåller olika företeelser, som tex gnomer, kvinnliga bröstvårtor, automatvapen, halvalver osv? Gynnar det på något sätt rollspelandet?

Troberg

Sinister eater

"Är det bara jag som tycker att detta är en OT-tråd svagt kamouflerad till en rollspelstråd?" låter väldigt mycket som en retorisk fråga i mina öron.
Självklart, men en retorisk fråga är ett kamouflerat påstående, inte en uppmaning. Modereringar är uppmaningar.

Olle Linge

Snigel

Grejen är att jag fått signaler om att den dels är något man kan hamna i trubbel om man använder...
Vilka signaler då? Det här påstendet är ju rent absurdt om du inte har några belägg för det. Om du inte känner för att hänga ut någon (eller vad du nu brukar säga) kan du väl skicka ett PM, för jag är ärligt väldigt nyfiken på vilka signaler det skulle vara.

...dels att den skickar mail till alla moderatorer för direkt åtgärd. Så akut tyckte jag inte att det var att man behövde störa alla moderatorer, det var ju liksom inte en diskussion som gått överstyr, bara något som var felplacerat.
Knappens enda syfte är att meddella moderatorer och det finns ingen klausul om att det ska vara brådskande. Om vi hade tyckt att det var dåligt med folk som tipsade oss om trådar som inte vara akuta hade vi väl sagt det? Knappen är till för att användas, gör det. Om aktuella moderatorer har mycket att göra kommer de nog inte att kika på det pronto i vilket fall.

Krille

Super Moderator
Stör oss, för sjutton gubbar!

Grejen är att jag fått signaler om att den dels är något man kan hamna i trubbel om man använder, dels att den skickar mail till alla moderatorer för direkt åtgärd.
Visst blir det trubbel om man använder knappen Meddela moderatorer. Men såvida du inte använder den till excess* eller själv har busat i tråden**, så lär inte trubblet drabba dig. Rent statisktiskt är risken faktiskt mycket större*** att du hamnar i trubbel om du hobbymodererar än om du trycker på knappen.

Mailet drabbar enbart admins och de moderatorer som är tilldelade det forumet, inte alla moderatorer. Dessutom är det ju inte ditt problem. Mail stör oss inte heller. De hamnar normalt i min inkorg och ropar "tjohoo! titta på det här! ...jaså, du hade redan tittat på det för tre timmar sedan? aja, men nu har du en påminnelse i alla fall, om du skulle glömma bort det".

Så var inte rädd för att trycka på knappen. Tvärtom så blir vi faen så mycket gladare om du trycker på knappen och skräpar ner vår mailbox, än om du hobbymodererar och skräpar ner forumet.

* Det har hänt en gång, mig veterligen. Det blev en tillsägelse.
** Det är du å andra sidan rätt bra på, fast å andra sidan så brukar vi märka det långt innan knappen blir tryckt på.
*** Ett fall av excess av Meddela moderator-knappen, kontra miljoooooner**** tillsägelser och varningar för hobbymodereringar. Sadistiken talar för sig själv.
**** Ett annat sätt att säga "fruktansvärt många, men definitivt fler än en".

Rising

Vila i frid

Självklart, men en retorisk fråga är ett kamouflerat påstående, inte en uppmaning. Modereringar är uppmaningar.
Öh, nej. Modereringar är inte ett sätt att formulera sig, utan ett ämne.

Det spelar ingen roll om man skriver "Jag kräver att Användare:XXX skall bannas nu!", "Användare:XXX borde bannas" eller "Är det bara jag som tycker att Användare: XXX skall bannas?"

De är alla tre fall av hobbymodereringar. Sådana ämnen skall inte diskuteras av användare på de vanliga avdelningarna. Så hela grejen med uppmaningar, frågor, retoriska frågor och påståenden är fullkomligt irrelevant.

Troberg

Sinister eater

Så istället för att påpeka till de som kan åtgärda, valde du att störa alla andra användare, förklara för mig på vilket sätt det är bättre?
Mail kommer när de kommer och är svårare att ignorera, inlägg kan man läsa när det passar eller ignorera.

Troberg

Sinister eater

Vilka signaler då? Det här påstendet är ju rent absurdt om du inte har några belägg för det. Om du inte känner för att hänga ut någon (eller vad du nu brukar säga) kan du väl skicka ett PM, för jag är ärligt väldigt nyfiken på vilka signaler det skulle vara.

(snip)

Knappens enda syfte är att meddella moderatorer och det finns ingen klausul om att det ska vara brådskande. Om vi hade tyckt att det var dåligt med folk som tipsade oss om trådar som inte vara akuta hade vi väl sagt det? Knappen är till för att användas, gör det. Om aktuella moderatorer har mycket att göra kommer de nog inte att kika på det pronto i vilket fall.
Från Dimfrost:

"Just "meddela moderator"-funktionen är avsedd att användas i trådar som behöver åtgärdas snarast, eftersom det innebär att mail skickas till berörda moderatorer och till alla redaktörer."

Från Dimfrost:

"Du kan meddela moderator hur mycket du vill. Om du gör det på många inlägg som jag inte håller med om lär du dock få åtminstone en varning för det." (skaplig chans att han inte håller med eftersom han startade tråden)

Jag har något exempel till, men jag orkar inte plöja genom mina gamla PM en gång till, har gjort det tillräckligt mycket de senaste dagarna. En sökfunktion hade inte varit dum.

Ta inte det här som att jag klagar på Dimfrost i frågan, det var bara så att det var hans kommentarer jag råkade hitta.

Svarte Faraonen

ром и смерть

Åthutningar för missbruk av meddelandeknappen sker endast när någon riktigt spammar oss med mail om irrelevanta saker (typ, rapporterar alla med avvikande åsikter från en själv). Om du rapporterar ett inlägg vi inte anser bör modereras så modereras det inte, men något mer händer inte.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Precis

Det ankommer inte på forumiterna att själva bestämma vad som är det "bästa" sättet att få moderatorernas uppmärksamhet. Vill ni oss något så är det "Meddela moderator" som gäller eller att ni tar kontakt med oss via Pm. Hobbymodereringar är inte önskvärda och bidrar sällan till forumets stämning på något särskilt positivt sätt. Eftersom moderatorerna inte kan förväntas läsa eller följa varenda diskussion, särskilt inte på aktiva forum, så är det också det säkraste sättet att nå oss.

Dimfrost

Special Circumstances

"Som behöver åtgärdas snarast" ska läsas i kontext: det handlade ju om waliums flera år gamla synder som du skulle rapportera. Det känner jag inte passar så bra med meddela moderator-knappen.

Upprepade meddelanden som vi inte håller med om är motiverade är spamaktigt, precis som Krille skriver. Enstaka inlägg är det inte. Det är alltså alltid okej att meddela moderator om ett enstaka inlägg, då ska man inte vara rädd att "göra fel". Bara om man gör det systematiskt.

I övrigt håller jag med Krille.

/Dimfrost

Troberg

Sinister eater

OK, tack för informationen.

Hade det funnits en nedtecknad och offentlig policy så hade vi sluppit såna här missförstånd. :gremgrin:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Troberg said:
Hade det funnits en nedtecknad och offentlig policy så hade vi sluppit såna här missförstånd.
Information om detta forum said:
– Den här knappen ska man använda för att skicka ett meddelande till forumets moderatorer om att det är något fel på inlägget, till exempel att det bryter mot reglerna. Det är mycket viktigt att man använder knappen istället för att försöka ta hand om syndaren själv.

Troberg

Sinister eater

Hade det funnits en nedtecknad och offentlig policy så hade vi sluppit såna här missförstånd.
OK, jag kompleterar ovanstående med:

"...och om den följts i informationen från moderatorerna"

Den här knappen ska man använda för att skicka ett meddelande till forumets moderatorer om att det är något fel på inlägget, till exempel att det bryter mot reglerna. Det är mycket viktigt att man använder knappen istället för att försöka ta hand om syndaren själv.
Värt att beakta är också att det inte var något fel på inlägget, bara dess relativa omgivning. I rätt forum hade det varit helt OK.