Re: Vad du är ute efter?
Det handlar om att man får motstridiga signaler från moderatorer och regler.
För att man ska kunna göra det enkelt för besökare att lära sig forumets regler måste de vara någorlunda lätt hållna - detta för överskådlighetens och läsbarhetens skull. Det medför förstås en teoretisk risk att vissa forumiter tolkar vissa regler fel.
Om du gjorde tolkningen "jag borde inte ha använt Meddela Moderator; ty det var ju inget fel på inlägget - bara på vilken forumsavdelning den hade postats i" så har denna feltolkningen lett till en motstridig signal, precis som du säger.
Eftersom forumsledningen är medvetna om att feltolkningar kan ske, så har vissa åtgärder inrättats för att ta itu med dessa problem: Dels försöker moderatorerna motivera och förklara sina modereringar när de gör dem om de misstänker att ett missförstånd föreligger, dels kan man PM:a moderatorer för att få klarhet i regelfrågor, och dels har vi
denna forumsavdelning, där man kan diskutera sådana saker direkt med såväl moderatorer som andra användare.
Vad som har hänt här är alltså:
1. Du tolkade reglerna fel. Inget ont i det.
2. Du tog upp frågan här, på rätt forumsavdelning. Bra gjort.
3. Moderatorer har visat hur du tolkat fel och bringat mer klarhet i saken just för din skull
4. Samtidigt har förstås forumsledningen noterat din kommentar och tänkt "är det här ett vanligt problem som delas av andra besökare? Och vore det i så fall klokt att göra reglerna lite tydligare för dem i sådana fall?" De måste göra en avvägning om det är värt att göra reglerna mer tungrodda för alla andra besökare för att åstadkomma detta, och givetvis är valet (vad de än väljer) till syvende och sist upp till dem. Vad vi som besökare kan göra är bara att meddela hur vi känner och ge dem ett statistiskt underlag att fatta sitt beslut efter.
Nu har du gjort ditt bidrag i frågan genom att berätta hur du resonerat och hur du tolkat reglerna. Tills forumsledningen gör sitt stora beslut så har moderatorerna kommit med förklaringar för att förtydliga reglerna för just dig, i hopp om att kunna korrigera just det missförstånd som du har gjort.
Då är frågan: Nu - efter dessa förklaringar - får du
fortfarande motstridiga signaler? De saker du nämnde tidigare är ju som sagt lösta och förklarade vid det här laget. Kanske har det lett till
nya motstridiga signaler? Det är ju inte omöjligt. Nämn dem då, så att moderatorerna ska kunna fortsätta hjälpa dig, tills du förstår reglerna (obs! inte tills du
håller med om dem - det kan du nämligen inte begära).
Om/när du förstår reglerna och inte längre har några motstridiga signaler, så är diskussionen avklarad. Då tackar moderatorerna dig för din medverkan, och sedan någon gång i framtiden kan forumsledningen göra sitt beslut om huruvida de skall ändra reglerna eller inte.
---
Medan jag skriver detta så kan jag passa på att bidra med mina egna åsikter om saken:
- Jag personligen har inga problem alls att förstå att "Meddela moderator"-knappen används för alla regelbrott som hör till ett visst inlägg; inte bara vad som står i inlägget utan också huruvida det postats i rätt forumsavdelning eller inte. Där tycker jag personligen att reglerna ihop med sunt förnuft är fullt tillräckliga i nuläget.
- Inte heller har jag något problem att förstå att man enbart skall använda "Meddela moderator"-knappen till regelöverträdelser som hör ihop med det aktuella inlägget, och inte till försyndelser som har med helt andra inlägg eller helt andra saker att göra. I de senare fallen tycker jag det framgår klart av reglerna att man meddelar moderator via PM (om det är en personlig fråga) eller startar en tråd på denna forumsavdelning (om det är en generell fråga). Om jag skulle tvivla på vilket, så skulle jag PM:a en moderator för att fråga om råd. Återigen så anser jag att reglerna ihop med sunt förnuft är fullt tillräckliga för att jag skall förstå vad som gäller.
- Jag tycker det är självklart vad som menas med hobbymodereringar; och anser både att reglerna ihop med sunt förnuft räcker för att jag skall veta vad som gäller, såväl som att forumiter i stort verkar förstå det. Inte heller här ser jag någon anledning till något förtydligande av reglerna.
Sådär, nu har även jag givit forumsledningen lite mer statistik att göra sitt beslut efter.