Nekromanti Min ide om min skadesystem

Cybot

Mest spelbar
Parera och Parera...

Alltså "parering" är ett dåligt ord för det(Notering till sig själv: Använd inte ordet parering). Det är så mycket som går in i det hela. Undvika, störnings angrepp, få bättre position, deflektera och parera.

Defensiv är ett bättre ord.

Dåligt på Defensiven.
Men i det här fallet får jag nog erkänna att det är en personlig smakfråga.
Jag har nämligen det så också att man kan offra poäng på sitt färdighetsvärde för att öka på ens momentum för att simulera en mer aggresiv teknik. Alltså man väljer i Momentumronden(där kämparna försöker få ett övertag) att offra färdighetsvärde för att få bonus på momentum. Man får högre chans att få momentum men det blir svårare att slå anfalls slag.

Jag vill att tvåhandssvärd ska vara ett vapen som du använder aggressivt och är endast ett vapen som de skickliga(eller dumdristiga) använder medans spjutet är ett vapen som är mer riktat mot nybörjare.

Alltså. Jag ville att Tvåhandssvärdet skulle vara ohyggligt effektivt men inte särkilt snällt mot misstag. Om han är skicklig så är Försvar mot ett Svårt slag inget större problem och momentumbonusen och de ohyggliga skadorna kommer göra att han kan mangla på ganska väl.
Men om han är en oskicklig newbie(*host*conansving*host*) så kommer lede fi att spetsa honom snabbare än en prinskorv på julafton.

Zadrith

Hero
Bland det bästa jag läst!!

Och även jag lägger nog in en ansökan om att eventuellt sno systemet eller åtminstone delar av det så småningom.

Sting

Veteran
Re: Knytnäve och marken

Problemet med knytnävar är att dom kräver ganska rena träffar för att ha någon större effekt. En träff som snudda eller inte har kraften i slaget helt bakom sig blir oftast väldigt klen och gör inte mycket skada. Det är ju en av anledningarna till att boxning går att genomföra alls. Om det vore så jävla lätt att få in en ren träff på en som försvarar sig eller om det vore så att träffar som "tar snett" slog ut nån speciellt ofta så skulle boxning inte finnas. Nu är det ju så att detta gäller alla vapen i viss mån men det är helt avgörande för hurvida en knytnäve gör någon skada alls. Fulla personer (och de som slåss i krogkön är oftas mycket överförfriskade) har inte bara problem med att ta imot sig om de faller utan också extremt svårt att få in rena träffar då ett slag ju kräver bra balans.

Krille

Super Moderator

"Om det vore så jävla lätt att få in en ren träff på en som försvarar sig eller om det vore så att träffar som "tar snett" slog ut nån speciellt ofta så skulle boxning inte finnas."

Nyckelfrasen här är "en som försvarar sig". Fulla personer tenderar att försvara sig sämre och tar därmed också mer stryk. Det krävs två för en tango, och försvararen är också en del av ekvationen.

Sting

Veteran

Fulla personer tenderar att försvara sig sämre och tar därmed också mer stryk. Det krävs två för en tango, och försvararen är också en del av ekvationen.

Problemet är ju att fulla personer (och det är Fulla jag prtar om , inte salongsberusade) sköter försvaret åt den andre också så att säga. De är oftast bara lyckoträffar som resulterar i skador i fylleslagsmål. Mellan två nyktra så spelar slumpen mindre roll eftersom man oftare är i balans när men slår och därmed får betydligt mer kraft i slaget. Då är försvaret det som hindrar den andre från att slå ner dig. I ett fylleslagsmål så är det lika mycket alkoholen som försvarar pugelisterna som de själva.

Sting

Veteran
Re: Arrrg!

När jag just trott mig fixa reglerna bra till mitt stridssytem så kommer det någon med en lysande ide, och så är det bara börja om....*suck*. Nja börja om är kanske lite överdrivet men jag tänker sno idén om än inte utförande och anpassa den till mitt eget system, om du inte har några större invändningar mot det? Det är en synnerligen kul variant som dessutom borde vara lätt att anpassa till nästan alla rollspel (eon och dylika möjligen undantaget). Man tackar för att du har delat med dig av din visdom!

w176

Förlorad dotter
Intelligent

Ursh, vilket überintellegent system du kommit på. *ger ifrån sig en liten janteapplåd*

Började undra lite på om systemet fortsätter på samma sätt för avståndsvapen och andra typer av skade vållande också?

Evil Peter

Hero
Åsikt om obeväpnad strid.

Kan först och främst stämma in i lovsången och säga att ditt system verkligen har god potential. Lite tweaking behövs ännu och en sak jag tänkte på är obeväpnad strid..

Jag tycker inte att det ska ha både "svårt att parera" och "kött och blod". Den sistnämnda är mycket bra och bör vara kvar medan den första inte är rätt. Det är faktiskt mycket lätt att parera med obeväpnad strid då du kan röra dina armar och ben fritt utan tyngd eller liknande från vapen. Det finns heller inte nackdelen som en dolk har, dvs att ytan man kan parera med är mycket liten. Ytan är heller inte glatt så anfallet har inte lika stor chans att glida av det parerande vapnet och träffa ändå. Man har dessutom händerna att greppa med vilket gör det lättare att avstyra vissa mindre anfall och tom få motståndaren ur balans.

Sedan ska man komma ihåg att tunga anfall (sparkar osv) som man inte kan undvika eller styra undan parerar man inte med armarna t ex. Det är bland det första man lär sig om man tränar en kampsport med lite hårdare kontakt eftersom risken att man bryter armen är mycket stor utan armpareringar av sparkar är mer förekommande i semikontakt. Man tar istället emot smällen med muskulaturen (t ex en spark från sidan mot bålen tas emot med arm- och ryggmuskulatur) och försöker få så bred träffyta som möjligt. Detta kräver dock starka muskler för att fungera.

Poängen är alltså att jag inte tycker att man kan se obeväpnad strid som svårt att parera med, tvärtom isf. Nackdelen med det är ju att man tar skada av vapen, speciellt vassa sådana, och den nackdelen räcker. Att parera obeväpnad strid med ett vapen innebär också fördelen att man samtidigt kan göra skada på motståndaren. Det andra stycket är mest något att tänka på om man vill göra obeväpnad strid mer realistiskt. Det är ju valfritt om man vill gå den vägen eller inte. :gremsmile:

Troberg

Sinister eater

Fulla personer (och de som slåss i krogkön är oftas mycket överförfriskade) har inte bara problem med att ta imot sig om de faller utan också extremt svårt att få in rena träffar då ett slag ju kräver bra balans.
Det räcker med en halvdan knuff...

entomophobiac

Low Prep High Play

Jag replikerar och säger att det ÄR omöjligt, eller i alla fall radikalt ovanligt, att ett knytnävsslag dödar någon. Själv tog jag en armbåge rakt på käken utan att så mycket som tappa balansen. En kompis till mig fick en spark i ansiktet som gled av sparksköldarna och skakade lite på huvudet, torkade bort blodet och fortsatte träna.

Så jag påstår att för ödet att inträffa på ett sådant sätt som du beskriver krävs följande:

1) Personerna ifråga har ingen erfarenhet av strid.
2) Personerna ifråga är alkoholpåverkade, bundna eller på liknande sätt inkapabla att stoppa fallet.
3) Personerna ifråga är små och nätta samt har ingen resistans alls mot fysiskt våld.
4) Den som slår tar sats från andra sidan planeten.
5) Den som slår har lånat en Power Fist från en Terminator i WH40k.
6) Den som slår vet precis var nerver och annat sitter för att bedöva personen ifråga så att fallet blir mer allvarligt.
7) Någon annan smärre omöjlig anledning.

Som referens är ju ett normalt människokranium kapabelt att ta emot ungefär ett ton tryck i tre sekunders tid. Om så inte vore fallet hade proffsboxning varit en sport med ofta dödlig utgång, oavsett handskar eller inte.

Så... o nej - ett knytnävsslag är ingen dödsmaskin.

Insignia

Swashbuckler
Ingenting är omöjligt

"det ÄR omöjligt, eller i alla fall radikalt ovanligt, att ett knytnävsslag dödar någon"

Ett knytnävsslag någonstans bakom örat (tror jag det var) kan sabba helt fel blodkärl så att du dör på fläcken. Vi fick avskräckande föreläsningar i gymnasiet, ser du ^_^

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Ingenting är omöjligt

Vilken del av "radikalt ovanligt" är oklar?

Jag fick också höra föreläsningar i skolan, men jag har också flertalet kompisar som hamnat i bråk. Ingen av dessa har dött, eller för den delen de som de bråkade med. Inte heller brukar det dö särskilt många i varken UFC eller Muay Thai tävlingar - trots att det senare till och med tillåter knän mot huvudet.

Så det ÄR omöjligt, eller i alla fall radikalt ovanligt...

w176

Förlorad dotter

Nä, nu lilla gubben det är relativt lätt att dö av ett enkel slag mot huvudet (hur annars tror du attman överhuvudtaget någonsin skulle få några dötsolyckor bland den lättare trafik som moped eller cyckel).

Det är sant att själva kraniet klarar ordentligt med stryk och att man oftast kan ta regäla slag eller sparkar mot huvudet utan att de orsakar någon värre skada än bulor och blåmärken om en
ns det (jag själv varit med om att åka på ordentliga sparkar och slag mot huvudet jag med på träningen och har varit med om folk fått fara å sy igen pannan på akuten bara för att vara tillbaka på mattan 30 min senare (en fyrtiårig tant var det dessutom)).
Sjäva grejen handlar om vart på huvudet slaget träffar (sidorna på huvudet klara mer eller mindre hur mycket stryk som helst och slag mot orsakar sällan något egentlig skada) och hur myket otur man har.

Ett slag mot näsan orsakar 99 av 100 bara näsblod men med lite otur eller skicklighet och rätt vinkel kan trycket från slaget fortpanta sig till näsroten och blodkärlbrister i pannloden och även om ett ordentlig spark mot huvudet lämmnar kranet orört så kan själva rörelsen den orsakar att något litet blodkärl i hjärnan brister (villket brukar vara fallet med cyckel olyckor) villket man gör att man ett par timmar/dagar senare faller ihop död.
Och sen ska vi inte tala om hur det finns folk som är skickla på att rent praktiskt ta och slå ihäl folk.

Relativt lätta slag mot huvudet vara regält dödliga och inte alls speciellt otroligt som dödsorsak, och extremt dödliga om de utförs av en kunnig person.
gela den här inställningen till att man normalt sett behöver mala ner folk till köttfärs för att sker och ting ska vara dödliga är inget annat än actionsfilms fantasier.

/Elin utbildad våldsfantast (eller egentligen våldsinstruktör)

entomophobiac

Low Prep High Play

gela den här inställningen till att man normalt sett behöver mala ner folk till köttfärs för att sker och ting ska vara dödliga är inget annat än actionsfilms fantasier.
Hrm. Vi har pratat om knytnävsslag. Knytnävsslag. En gång till: knytnävsslag.

Av alla de bråk, duster och slagsmål som äger rum förmodligen varje helg i Sveriges städer och byar så borde fler människor ha dött om det nu var så otroooligt farligt med ett knytnävsslag mot huvudet.

Det berömda undantaget som bekräftar regeln finns i flera former; slag mot tinningen, näsan-upp-i-hjärnan och liknande har jag också både läst om, hört om och diskuterat genom tiderna. Men sanningen kvarstår: ett knytnävsslag är normalt sett inte dödligt. Det kan träffa olyckligt, men du kan också dö av att snubbla i trappan och krossa fel ryggkota. Så det finns inget definitivt "du dör" skrivet med stora bokstäver på en rosa neonskyllt ovanför den onyktre bonden som vevar sin höger.

Vad gäller att folk måste malas så är det en annan historia. De tre hårdaste punkterna på kroppen är pannben, knän och armbågar. Den skada du kan göra med en välplacerad skalle eller en armbåge mot någons nacke är offantligt mycket större än vad du åstadkommer med nävarna. I Muay Thais riktiga grundställning så är händerna så lågt prioriterade att de hålls rakt fram mot motståndaren (svårt att beskriva) av just anledningen att de är helt värdelösa. Vill du skada din motståndare - som precis alla kolonialkampsporter går ut på - så gäller det att använda knän, armbågar och halsslag.

Så, självklart kan ett knytnävsslag döda - men det är offantligt extremt och väldigt ovanligt. ÄVEN för den som vet hur man gör.

w176

Förlorad dotter

Pavsett om det rör sigom ett knä eller armbåge som träffar så handlar det om villken mänd kraft det finna bakom och över vilken och hur stor yta denna kraft levereras. Exakt hur hårt och tåligt matrialet som utdelar kraften är mindre viktigt. Min poäng lyser fortfranande att ett välriktigt knytnärsslag (villket inte är det men normatsetyt ser i ett fylleslagsmål då det snarare är armviftande som gäller) mot skallen är mer en nog för att orsaka en regäl hjärnskakning vilket mycket väl kan vara dödligt i sig själv eller orsaka att något litet blodkärl i den fettklump som skaplar runt i kraniet och som håller oss vid liv spriker, villket inte är något direktosannorlik eller otrolig händelse.

Det faktum att folk inte dör i massor handlar snarae om att folk som blir snagna medvetslös i regel tas omhänd omgånde och att den typen av rena slag sällan utdelas på våra uteställen.

Sting

Veteran
Re: Allting är möjligt

Det är INTE omöjligt eller nästan omöjligt att dö av ett knynävsslag. Om jag får beskriva en faktisk händelse som hade resulterat i ett dödsfall om inte det inträffat något kvarter från ett sjukhus (som dessutom har några av USAs bästa hjärnkirurger). För att dissikera din beskrivning av hurvida det är möjligt att dö av ett knytnävsslag så ska vi se vad den krävde enligt dig Entomophobiac:

Så jag påstår att för ödet att inträffa på ett sådant sätt som du beskriver krävs följande:

1) Personerna ifråga har ingen erfarenhet av strid.
2) Personerna ifråga är alkoholpåverkade, bundna eller på liknande sätt inkapabla att stoppa fallet.
3) Personerna ifråga är små och nätta samt har ingen resistans alls mot fysiskt våld.
4) Den som slår tar sats från andra sidan planeten.
5) Den som slår har lånat en Power Fist från en Terminator i WH40k.
6) Den som slår vet precis var nerver och annat sitter för att bedöva personen ifråga så att fallet blir mer allvarligt.
7) Någon annan smärre omöjlig anledning.

När jag går igenom dom i ordning så blir mina kommentarer dessa:
Jag kan inte säga att min bror är speciellt erfaren nej. Vi slogs visserligen oss genom uppväxten och jag fuskade en hel del då han har fyra år upp på mig, men det är ju inte samma sak att slåss i raseri i 17-18 års åldern som att bli nerslagen huxflux. Vad gäller kille som slog så vet jag inget om det men av händelseförloppet och vissa indikatioer i polisrapporten så antar jag att det inte var första gången som han slogs.
Killen som slog hade druckigt lite (så vitt jag minns), han som blev slagen (min bror) var inte mer än salongsberusad om ens det (var förmodligen helt nykter).
KIllen som slog var av normal kroppsbyggnad medan min bror är i den övre biten av normal kroppsbyggnad (1,85m, 80kg). Bror min har ingen glaskäke om det var det du menade, och det har vi testat många gånger under vår uppväxt.
Killen laddade inte alls på något speciellt sätt, detta enligt fyra vittnen på vardera sida.
Någon powerfist figurerar inte alls i händelseförloppet.
Killen hade ingen utbildning som skulle ha givit honom någon kunskap om detta med nervbanor, och hade ingen möjlighet att sikta in sig på någon sån då min bror vände sig bort i slag ögonblicket.
Det är ganska vanligt med mark under fötterna och ofta så är denna mark behandlad för att fungera bra i en stad (dvs betong eller asfalt). I detta fall så var det på en konsert och det var någon sorts golv. Detta kombinerat med ETT enda slag som inte ens träffade framifrån utan från sidan och som faktiskt vinklades bort räckte för att få offret att för ett ögonblick förlora medvetandet och därmed inte kunna ta emot sig. Skalle krockade med golvet och så blev det en hjränblödning.
Det tog väl ett år innan han gick att lämna själv (inget korttidsminne kan ställa till det) någon längre stund och det var väl ytterligare ett år av rehabilitering så vitt jag minns. Luktsinnet är borta och korttidsminnet är fortfarande bristfälligt. Motivations problem finns (och ja det är enligt läkare ett resultat av hjärnskadan). Epilepsi har han också fått och han kommer troligen att ha det resten av livet. Denna epilepsi har under de år som gått (sedan 97-98) resulterat i ett antal sjukhus besök då han trillat och slagit sig. Det finns ett antal saker till som ändrats av skadan, tack och lov så var personlighetsförändringen mild och försvann snabbt. Det finns ytterligare offer som naturligtvis inte är så frekventa i rollspel, dvs familjen. Stressrelaterade sjukdomar drabbar fortfarande modern (men är på väg bort), jag fick gymnasietiden förstörd och missade helt betygen där (är inte behörig att söka till vidare, vilket är min dröm).
Så vad avser jag nu att denna uppräkning av konsekvenser och beskrivning av förloppet säga dig? Jo det ÄR ett faktum att ETT knytnävsslag (gärna i kombination med marken, vilket är vad jag sa i det inlägg som startde den här diskutionen) räcker gott och väl för att döda folk om man inte har tur och snabbt kan få kvalifiserad vård. Det är ett fatum. Om man sedan ska ha med det i rollspel eller ej, låter jag vara osagt men jag frågade hur man skulle kunna ha med det....

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Allting är möjligt

Jo det ÄR ett faktum att ETT knytnävsslag (gärna i kombination med marken, vilket är vad jag sa i det inlägg som startde den här diskutionen) räcker gott och väl för att döda folk om man inte har tur och snabbt kan få kvalifiserad vård. Det är ett fatum.
Med all respekt för det inträffade och min personliga vördnad för att du tar upp det på personlig nivå; men jag tycker bara du bekräftar vad jag sagt hela tiden. Att det tillhör de absolut ovanliga fallen. Din bror är trots allt bara ett enda exempel.

Som sagt har flera av mina polare varit i slagsmål. En av dem råkade ut för Småländska Höglandets ökända nynassar som tog tag i hans huvud och slungade in det i en lyktstolpe. Knappast något som ett huvud är tänkt att ta emot - men han gick därifrån utan ens en hjärnskakning. Denne individ är dessutom liten och nätt och har knappast förutsättningarna för att klara sig rent fysiskt.

En annan fick ett slag rakt över ansiktet med knuten näve. Alkohol var med i bilden, men oavsett vad blev han bara lindrigt skadad och utan permanenta skador.

Och så vidare.

Jag är fullt medveten om att det KAN inträffa, men jag har hela tiden bedyrat sanningen i att det tillhör de absolut mest ovanliga fallen. Som jag skrev i ett annat svar så hade dödstalen varit betydligt högre i Svenska småstäder om det var så otroligt farligt att få en knytnäve i huvudet. För Svenska småstäder har väldigt mycket bråk.

Eller som en av mina lumparkompisar, som slogs en hel del. Han hade dessutom en hel del muskulatur att lägga bakom sina slag. Men även om han, låt oss säga, slagits med tio personer så har då ingen av dem dött. Likaså var det någon i min umgängeskrets som åkte ditt för misshandel av ett antal individer. Ingen av dem dog. En annan lumparkompis slogs mot fyra pers i Visby. Ingen av dem dog... osv (#2).

Diskuterar man med ett enda exempel i bakhuvudet kan man också bevisa att fall från ett par kilometers höjd inte är dödligt, eftersom folk har överlevt det.

entomophobiac

Low Prep High Play

Exakt hur hårt och tåligt matrialet som utdelar kraften är mindre viktigt.
Verkligen, definitivt och sannorligen INTE. Jag håller med så tillvida att var du träffar är viktigare, men hårdheten i "materialet" är otroligt väsentligt. Annars hade ju en planka och en handflata renderat samma resultat.

Ett knä eller en armbåge är kraftig nog att krossa ben om du vet hur du gör - en vanlig hand går sönder innan du kan göra mer skada själv eftersom det finns mängder av mindre ben och senor som kan gå av eller krossas. Ofta bara när man slår på mitsar kan man hamna snett och varskos om hur känsliga händerna egentligen är.

Men ett knä eller en armbåge går inte sönder när de slås mot en människokropp. En av de Muay Thai matcher jag såg inspelad från Thailand slutade efter elva sekunder: några få nävar mot ansiktet för att störa, sedan ett knä mot bröstet och till sist ett knä mot huvudet så svimmade motståndaren direkt.

Givetvis finns det boxare som har gjort samma sak i ringen, men det är betydligt svårare, kräver åratal av teknikträning (talang?) och händer inte i särskilt många matcher.

Så hårdheten spelar offantlig roll.

Vad gäller hjärnan så är den väldig väl skyddad i sitt skal. Hjärnskakningar eller knockout är betydligt vanligare än faktiska skador. Självklart påverkar detta också hjärnan negativt - men väldigt sällan med ens halvvägs till dödlig utgång. Exemplet med proffsboxning som jag använde tidigare i tråden är ju uppenbart - om en näve var så dödlig (handske eller inte) så hade det varit fler dödsfall och förlamningar.

Men återigen - visst kan det hända, men det är otroligt, väldigt jätteovanligt.

(Superlativernas mästare har överdrivit igen...)

Sting

Veteran
Re: Allt är möjligt, och vi ska nog prata rollspel

Helt korrekt, man kan överleva och gör vanligen det. Dock är det så att ett inte alltför obetydlig antal (och naturligtvis inte alls obetydliga för de drabbade) personer dör av slag i Sverige. Det är inte alla som dör som slagits mer än en gång heller. Detta antal bleknar dock jämfört med det antal som drabbas av skador. Det är faktiskt inte så sällsynt. Som tidigare sagt så är de flesta slagsmålen i Sverige fyllleslagsmål och det är en helt annan sak när två fulla personer slåsss och när två nyktra gör det.

Jag vet fler exemple på folk som blivit medvetslösa av ett slag eller något litet antal slag (och med golv som hjälpt till): Där skiljer sig tydligen våra och våra vänners erfarenheter från varandra. Vad gäller ditt exempel om boxare så är det ju så att rena träffar oftat resulterar i en däckad motståndare och medvetslösheten i sig kan faktiskt döda folk.

Det finns en massa faktorer som inverkar i hurvida folk skadas av en träff med en näve men en av de viktigaste är faktiskt vad som händer sen. En träff som resulterar i fall kan mycket lätt resultera i ännu en skada och tvärtimot vad du tror så är inte skallen så jävla bra på att ta imot ett fall. Detta då vi inte är hakspettar, dvs våra hjärnor har inte någon "upphängning" att tala om och tar ganska precis upp den plats som finns i skallen. Detta resulterar i att ett otrevligt försök av hjärnan att åka runt lite bara leder till förhöjt tryck i någon del av hjärnan, tryck som kan leda till hjärnskador (jag tjatar om dom igen..:) ).

Nåväl...jag tror nog att vi inte kommer så mycket längre i diskutionen (vi har nog stannat vad gäller meningsfullhet tidigare) så om vi bortser från det alltid lika roliga i att diskutera så kan vi nog enas om att vi är oense och låta det vara så?

Jag håller dock på min åsikt att det finns för lite förståelse för skadeverkan i våld hos folk i gemen och naturligtvis i rollspel i synnerhet. Naturligtvis så är det inte önskvärt att ha "realism" med i alla rollspel men i vissa så borde det gjorts mer på den fronten. Dock vi lever i en våldsfixerad kultur (finns nog inte många som inte är det) och det finns en kittling i våldet som gör att aktionfilmer och annat finns så frågan är hur mab får det att överresna stämma med verkligheten utan att förstöra spelmöjligheten och nöjet. Duger det med enkla slump slag eller är det för...ehh....slumpmässigt?

entomophobiac

Low Prep High Play
Sludplädering?

Visst är hjärnan omtålig, men folk dör inte som flugor av knytnävsslag, vilket är vart jag vill komma. Det är vanligare med skador, vilket du själv nämner, men oftast är de av en annan natur än hjärnskador. Skadade käkben, brutna näsben, sargade ögon och så vidare är långt mycket vanligare än faktiska hjärnskador; oavsett om det handlar om fylleslagsmål eller "regellösa" tävlingsmatcher som UFC.

Och jag kan hålla med att det finns "massor med faktorer", men sannolikheten är fortfarande ett minimun för bestående skador på hjärnan. Självklart är det viktigt vad som händer sen, också. Jag såg en tjej bli nedkastad i asfalten med huvudet först med vad som är det värsta ljud jag någonsin hört i hela mitt liv: men hon var helt oskadd efteråt, förutom lite huvudvärk. Så huvudet KAN ta emot enorma mängder skada, men hårda kanter eller trubbiga föremål kan också betyda döden.

Någon berättade om en mopedist som körde utan hjälm, tvärbromsade och ramlade av med huvudet rakt in i trottoarkanten. Bestående men: inget luktsinne. Men hastigheten som en trimmad moped föste iväg honom i renderar långt många fler Newton än en knytnäve. Och åter igen: olyckliga omständigheter kan man inte "räkna med" när man arbetar med statistik. De är undantag som bekräftar regeln.

Själv är jag mycket medveten om att verkligheten inte är någon action-film. Efter en enda träff i huvudet behöver du inte kanske få några men, men oavsett hur löst slaget än är så kommer du stanna till, bli frånvarande och slappna av inför nästkommande slag om du inte är van att ta emot den typen av smällar. Precis vad som hände mig första gången en sparring-polare missade mitsen: jag blev fullkomligt bortkopplad från verkligheten i några sekunder. I ett slagsmål tillräckligt för att näst slag ska bli väldigt olyckligt.

Slut:
Så, o ja - det finns en-miljon-en olika omständigheter, men generellt sätt så är inte ett knytnävsslag dödligt.

Tack för diskussionen, men som du själv skrev så kommer vi nog inte så mycket längre :gremgrin: