Nekromanti Min (och din) personliga jargong

Nightowl

Champion
Fjantasy (derogativt, av fjanting och fantasy) Ett snällare uttryck är "standardfantasy". Själv skulle jag faktiskt vilja använda begreppet "rollspelsfantasy", för att jag anser att den här speciella genren uppstod i när de första rollspelen dök upp, och hur mycket fansen än förnekar det kan man härleda de flesta av genrens traditioner från "så här var det i de flesta D&D-kampanjer som hade Gygax eller Arneson som DM". Människoliknande raser och Ont-vs-Gott från Tolkien, äventyrare och deras värdshustillhåll från Howard och Leiber, magi och kufiska magiker från Jack Vance, och monster från felläsningar av mytologiska uppslagsverk och B-science fiction, allt kört genom en köksmixer. Jag har funnit att den enda rationella orsaken till att jag ogillar genren är att det påminner mig om när jag var kobold (!), och vi pratar om de dåliga minnena.

Grisodling (från typisk rollpersonsjobb) Rollspel som fokuserar på rollpersonernas jordnära tillvaro. Kan ses som negativt (det är "tråkigt") eller positivt (det är "realistiskt"). Jag tror det var Rosen som definierade Khelataar som "heroisk grisodling", dvs rollpersoner från en grisodlingsbakgrund som utför storverk och i belöning får bondedottern och halva hemmanet.

Ålfiske Vanligt i grisodlings-fokuserade världar: detaljer om världen som är fullständigt irrelevanta för normalt "äventyrande", som "hur man fiskar ål i byn Avliden". Själv använde jag uttrycket "ostmeny", efter en artikel till RuneQuest/Glorantha om olika sorters ostar.

Culture gaming (efter en snubbe som jag glömt namnet på, men han är britt och bor i Japan) Spel som fokuserar på att rollpersonerna är medlemmar av en kultur där man i vanliga fall tänker annorlunda än en modern svensk. Historisk grisodling och världar som Glorantha, Khelataar och Tekumel är liksom upplagt för culture gaming, men faktum är att man inte behöver grisodla och kan spela i vår värld: Werewolf: the Apocalpyse är ett alldeles utmärkt culture gaming-spel där man smiskar rumpa i det moderna Amerika.

Korvtårta (efter en sketch i Fem myror...) En spelvärld skapad genom att skaparen blandar ihop allt han tycker är häftigt, konsekvens be damned. Chronopia, RIFTS och World of Synnibarr är typisk korvtårta, men faktum är att Gondica också är det: Mekanurg har helt enkelt rört ihop allt han tycker är ballt.

Fisktank (efter engelskans fishtank, akvarium) Skapat av Anders Troberg som ett uttryck för raka motsatsen till rälsning ; ett rollspelsscenario där man skapar en miljö (själva tanken) med ett antal pirayor (SLP med olika mål) och sedan släpper ned ett antal färggranna akvariefiskar (rollpersonerna) och ser vad som händer. Kräver proaktiva spelare men är knappast high-brow; en klassisk dungeon är en fisktank.

Brian (efter en RQ-kampanj av en viss David Hall) En stereotyp SLP som förkroppsligar vad som är anses som normalt beteende i det samhället. I David Halls kampanj fanns en SLP vid namn Brian som liksom rollpersonerna var en äventyrlig bondson i en typisk "heroisk grisodling"-kampanj; Brian gjorde Det Rätta i alla situationer, och ville man veta vad de gamla, visa och inflytelserika uppskattade var det bara att apa efter Brian. Poängen var alltså att visa genom exempel vad som är acceptabelt beteende, vilket är ett enklare sätt att culture-gamea än att tvinga de stackars spelarna att läsa en massa fjantig text. En rollperson som är annorlunda är dessutom inte "dåligt rollspelad", utan en "rebell", vilket är bra mycket roligare.

Rälsning Oftast negativt, men det är ju en smaksak: ett äventyr som går som tåget, endast åt ett visst håll med ett antal stationer i en viss ordning. Om rollpersonerna försöker åka åt ett annat håll ska det straffa sig. Det finns bara en lösning på alla problem. Jag har kommit fram till att jag egentligen ogillar rälsning mest när rollpersonerna förväntas göra val i alla fall men det bara finns ett enda som inte är uppenbart. Skräck- och konspirationsäventyr funkar utmärkt som rälsning eftersom rollpersonerna inte förväntas agera utan bara reagera, och reaktionen är ganska enkel ("spring för livet!"). Äventyr som förutsätter att man springer mot ett blodisande skrik (för att felcitera Pratchett) är mycket mer irriterande.

Diskbänkssurrealism (efter en beskrivning av serien "Syborgs förbannelse") Grisodling i modern skräckmiljö eller urban fantasy, typ Unknown Armies eller Kenneth Hites kåserier i Suppressed Transmissions. Serierna Bacon & Egg och Hieronymus Bosch är också bra exempel på diskbänkssurrealism, liksom en del episoder av TV-serien Angel ("Ni har nått Wolfram och Harts kundsupport. Om ni önskar offra getter, tryck 1 på er knapptelefon eller säg "Getter"...").

Mission Impossible-fantasy (efter scenen i början av varje episod av TV-serien Mission: Impossible, där Mr Phelps får ett meddelande av sina uppdragsgivare som förstör sig själv efter T minus fem minuter) En subgenre inom fjantasy, där varje äventyr handlar om fullständig orelaterade hot mot Godhet och Allt Som Är Normalt. Rollpersonerna vägleds genom diffusa angivelser att plocka upp ett visst antal Plottkuponger (se detta uttryck) och om de misslyckas, kommer De Goda Makterna att Förneka All Kännedom Om Deras Existens. Varför fem slumpmässiga individer på en pub är mest lämpade för dessa uppdrag framgår aldrig. Själv kan jag bara njuta av denna genre som fars.

Plottkuponger (efter engelskans plot coupons) Föremål eller personer som rollpersonerna måste questa efter utan någon annan anledning än att när dom fått alla tre eller fem kan dom "lösa in dom" ungefär som rabattkuponger, fast istället för ett gratis simhallsbesök så avancerar SL plotten framåt. Egentligen inte en dålig idé, bara en utsliten sådan.

Erik, usch vad negativ jag låter

Dilandau

Myrmidon
Äventyr: En rollspelsberättelse med en början, en mitt och ett slut.

Flumm: Ett äventyr där spelledaren antingen improviserar dåligt, inte har lärt sig ett köpt äventyr, eller skrivet ett dåligt eget äventyr. Karaktäriseras ofta av att rollpersonerna inte vet vad det är tänkt att de ska göra och därför bara går runt lite på måfå. Eftersom det inte finns någon egentlig story i äventyret, innehåller det ofta många öppna, vaga, situationer, t.ex. "Ni är i en by, vad gör ni?" Det visar sig ofta att det inte finns något att göra i sagda by. Flumm är ofta ett resultat av ett alldeles för öppet äventyr i kombination med en dålig/oerfaren spelledare.

Balla ur: När en spelare p.g.a. trötthet, uttråkning, hunger eller annat börjar göra konstiga, dumma eller destruktiva saker. T.ex. att låta sin rollperson döda sina kamrater i sömnen.

haltageten

Dum inuti huvudet
Kötta: Vi i vår spelgrupp har ett fint litet uttryck som vi kallar för "kötta". Det fungerar helt enkelt så att man bankar på en person av eget val. Förr i tiden var det väldigt många av våra äventyr som gick ut på att kötta sin väg fram till skatten. Nu när vi växt lite i vårat rollspelande så används det mer då vi blir riktigt sura på en utvald individ och ger han en "all-in" med det som finns till hands.

Nightowl

Champion
När folk ballar ur...

Castle Greyhawk-lösningen Äventyret (?) Castle Greyhawk till AD&Ds första utgåva är Gary Gygax som ägnar sig åt sina mest urballade fantasier i slottet med samma namn. Det är ganska kul, men dödligt*. En kille som brukade DM-a AD&D i Grehawk hade som regel att när spelarna ballade ur blev deras rollpersoner automatiskt teleportade till Castle Greyhawk, med argumentet "Om inte ni tänker vara seriösa tänker inte jag vara det heller!"

Erik

*Om inte vår DM hittade på det själv eller jag minns fel, är en av nivåerna i dungeonen bebodd av bugbears. När rollpersonerna slår in dörren på sitt charmiga sätt dyker en irriterade kvinnlig bugbear upp och säger "Är ni äntligen här nu, det var på tiden!" medan en manlig säger "Kom nu älskling, nu måste vi verkligen gå!" Sedan försvinner dom; dom har som ni förstått förväxlat rollpersonerna med barnvakten de beställt. Festen de ska på har faktiskt nån sorts relevans i plotten, och visar nyttan av Animate Dead som partytrick.

Dilandau

Myrmidon
Re: När folk ballar ur...

Underdark-lösningen: Jag minna boxen Underdark (eller vad nu mega-dungeonen under Waterdeep heter) till AD&D2. Där fanns det en regel om att någon, rollperson eller spelare, sa "Vad tråkigt!", "Det händer ju inget!" eller dylikt, så teleporterades hela partyt till ett rum fullt med feta übermonster.

Dilandau

Myrmidon
Ghettosmash: Att drämma till någon med närmsta tillgängliga föremål. Må det vara ölstop, brevlåda, stol, cykel, soptunna eller huskatten. Snott från en film med Eddie Murphy, kommer inte ihåg vilken.

Nightowl

Champion
På tal om dungeons... (vagt OT)

...så hittade jag följande citat av SteveD på www.rpg.net:
A gygaxian dungeon is like the world's most fucked up game show. Behind door number one: INSTANT DEATH! Behind door number 2: A magic crown! Behind door number 3: ten pounds of sugar being guarded by six giant KILLER BEES!

its all true, Erik

Saxifrage

Hero
Zeppo: en term som användes i en amatörvariant av Buffy-rollspel, vet inte om det hängt med till det officiella. Användes för att beskriva en rollperson som helt enkelt är "vanlig", och inte har vare sig superkrafter, teknologi eller ens några användbara kunskaper. Ursprungligen syftande på Zeppo Marx.

Jag tycker att "Zeppo" är en intressant typ av rollperson; om man är less på magiker, krigare, storstadssamurajer eller vad det må vara kan det kanske vara roligare att spela Zeppon, en helt vanlig snubbe som bara råkar snubbla in i alla halsbrytande situationer.

Nightowl

Champion
White Hats

I det officiella spelet kallas de "white hats", fast egentligen kan man göra en white hat med speciella egenskaper. Han kommer bara att inte vara så bra på dem.

I gengäld får han betydligt fler "dramapoäng" så han kan manipulera äventyret, och har mycket lättare att få nya. Detta representerar att icke-mäktiga personer i cineastiska äventyrshistorier övelever tack vare envishet, påhittighet och bondröta, inte speciella kun- eller egenskaper.

Erik

Jambu

Swordsman
Pirata: Verb versionen av ordet pirat, utvecklat på ett pirat lajv. Används i tex. "Vi piratar honom!" Ett ord som i allmänt beskriver hur stjälar någons ägodelar och utsätter personen för allmäna otrevligheter. Ibland kan det involvera mord, men oftast så tar man bara och spöar honom tills han ser rosa delfiner och slänger honom i närmaste buske/vägg/hav/paralella dimension.

Johan K

Gammal & dryg
Alltså, jag använder nog inte så välldans mycket jargong när det gäller rollspel
Dock, så använder jag fjatasy, rälsning, kobolt & grisodling inimellanåt. Dock ite så välldans mycket dock.. :gremcrazy:

Krille

Super Moderator
Utomjordingar: Vilken ras som helst som inte är människor. De delas i sin tur in i två grupper, Star Trek-utomjordingar som är människor med mer eller mindre make up-effekter (vulcans, alver, dvärgar, orcher, minbari, whatnot), och CGI-utomjordingar som på sin höjd är en människas röst med mer eller mindre förvrängning, men i övrigt är en stor hög CGI eller gummi och inte är det minsta humanoida (vorloner, hutts, Cthulhu mfl). Termen är oftast nedsättande, i synnerhet om det är i fantasy.

Gubben på värdshuset: Skit samma vilken miljö det är: om någon har givit rollpersonerna ett uppdrag så var denne någon "gubben på värdshuset". Sen spelar det ingen roll om det var på värdshuset, eller för den delen ens en gubbe. Det viktiga är att han har bett rollpersonerna att göra ett uppdrag som han är för lat för att göra själv och erbjuder en klase bananer för att få jobbet gjort.

Bananer: Den universella valutan. Orkar man inte bry sig om huruvida den lokala valutan heter silverdaler, silverdollar, silverpenningar, krediter, enheter, kronor, whateva, så kallar man dem för "bananer". Alla begriper vad man menar.

Kakdags: Kommer av en crossover-allt-WoD-kampanj, där en ärkeångestig vampyr uttryckte sin avsky och ångest om allt i en kvartslång monolog. När han till slut slutade yla och började sitta still och gråta blod så gick spelgruppens changeling fram till honom och sade "inte undra på att du är ledsen. Vill du ha en kaka?" "NEJ, JAG VILL INTE HA NÅGON JÄVLA KAKA!" vrålade vampyrspelaren. Changeling-spelaren fortsatte oförskräckt: "Det är klart att du vill ha en kaka. En kaka blir man alltid glad av om man är ledsen, och du är ju jätteledsen, så du vill ju ha en kaka." Efter ytterligare en stunds gräl så beskrev changeling-spelaren hur han satte sig ner bredvid vampyren och övertydligt mumsade på sin kaka, varvid vampyrspelaren höll på att gå upp i limningen och resten av spelgruppen höll på att fnissa ihjäl sig. Ända sedan dess så har "kakdags" kommit att betyda varje situation där man med munterhet och käckhet totalt mördar all överteatralisk ångest.

Det var en mörk och stormig natt: Vampire-motsvarigheten till inledningen på fjantasyns eviga värdshus.

Missla: Vilken ras som helst som är liten, gullig och harmlös.

Storuggla

Champion
"Utomjordingar"

I vilken av de två platsar Pak'mara?

"Kakdags:"

Haha, så fullständigt diaboliskt kul... och elakt! :gremgrin:

Storuggla, nix ågren

Storuggla

Champion
Turboponny en häst eller ponny eller kamel som visar sig väldigt snabb och som anses ha nästan magiska egenskaper av dess ägare, dock ej av någon annan. Efter en spelares stora tilltro i sin ponnys trofasthet, snabbhet och intellektuella förmåga.

Bjuda upp till dans att inleda stridigheter, oftast obeväpnad. Det traditionella svaret på att någon vill börja slåss är att utropa "Bjuder du upp till dans? Då ska du få dig en svängom du sent ska glömma!" Ursprung okänt.

Ohoj! Postbanken! Att medvetet påkalla sig uppmärksamheten. Kommer från en mutantsession då en rollperson vars uppgift det var att föra liv så att en dödsmördarrobot skulle lockas i en fälla dunkade i golvet med en spade och hojtade "Ohoj! ... uh... Postbanken!".

Dödsmördar- förstärkningsord, används som prefix för att förtydliga att saken i fråga är inihelvitti farlig.

Pink Die of Löööv ursprungligen en rosa t10 som användes vid slag som gällde förföring, smicker och uppriktigthet. Den slog ofta bra (or so we convinced ourselves). Används numera om en brandkårstärning som anses slå bra och därför slussar fram och tillbaka dit den behövs mest just då.

Rising

Vila i frid
Ännu en Tupperware-tråd...

Tupperware-tråd
Trådar om rollspelstermer där alla lanserar sina egna begrepp; demonstrerar dem och säger "bra va? Vill inte du också börja säga Bukkake om strider där ett ensamt monster står stilla i mitten och får projektiler och besvärjelser på sig från alla rollpersoner samtidigt?" och liknande, i hopp om att kunna sälja dem vidare. Kul för hela tjejgänget.

Rövhål
Snubbe som kliver in och raljerar över bra initiativ från välvilliga forumiter som önskat sprida lite förståelse från vanliga forumsbegrepp bland nykomlingar i forumsgemenskapen, trots att det gjorts flera gånger tidigare. Typiskt exempel: Rising.

Marcus J

Hero
Äga: andvändning: Jag äger honom totalt med min/mitt [Vapen].
Man tar alltså i för knug och fosterland och går in för att totalt kicka röv. Används väldigt mycket av mig.

ninja adverb. Sätts före det vanliga verbet och betyder att man går in för det totalt. Ninjalootar är alltså att man tar allting från kroppen/rummet ner till sista cp.

Jag lootar honom/Jag hugger det Standardsvar på vad än sl säger. " Prinsessan Leia kommer gående..." "Jag lootar henne!" Kan kombineras med ninjan ovan.

/Marcus signing out

hraufnir

Swordsman
och bara för att fylla på med ett uppenbarligen använt ord:
Används numera om en brandkårstärning som anses slå bra och därför slussar fram och tillbaka dit den behövs mest just då.
En Brandkårstärning är alltså uppenbbarligen en populär tärning som får åka fram och tillbaka på bordet dit den behövs =)

Rosen

Myrmidon
Inte så mycket jargong...

...även om jag fortfarande tycker att godis är spelhobbyns mest användbara term.

Nej, jag tänker mer på ett lokalt fenomen, och undrar om någon annan har erfarenhet av något liknande.
I vårat spelgäng får vi alltid förr eller senare med en SLP i gruppen, som alltid får standardnamnet Yorrick. Hans exakta skepnad kan variera lite - i vår huvudkampanj i WFRP var han en ung grabb, just nu (i D&D) är han en kobold - fast han är alltid småväxt, entusiastisk och mer eller mindre värdelös som äventyrare betraktat. Som regel åker han ofta på grundligt med stryk (av våra motståndare) i alla äventyr men lyckas ändå på något sätt överleva.
Jag vet inte varför han egentligen är där; han är för vek för att vara till någon större nytta och för undanskymd för att tjäna som comic relief... men han dyker alltid upp, oavsett vem som är SL.

--
Åke

Ond bråd död

Swashbuckler
Dungeon-mode Använder vi i D&D när vi inte orkar påpeka att vi söker fällor på varenda dörr/ruta. Betyder mao att gruppen uppträder väldigt försiktigt och tar god tid på sig.

explodera i ett bollhav När någon dör extremt mycket.

Kommer inte på några fler just nu.