På gamla dar, när jag känner att jag vill lägga mindre tid på att förbereda rollspel och mer tid med att faktiskt spela rollspel (mycket tack vare onlinespelandets möjligheter till att vara med i flera grupper utan hänsyn till geografi) så har karaktärsbakgrund blivit mindre och mindre viktig för mig.
Det är även kopplat till att jag fått spela många av de karaktärer jag ville få spela vid det här laget, så nu är jag nöjd med att kolla in vad resten av gruppen vill göra och haka på där. Göra en karaktär som passar in i gruppen, och kanske hjälper till att knyta ihop gruppen. Och jag låter gärna det växta fram dynamiskt under spel nu för tiden.
En bidragande orsak är så klart att jag alltjämt finner många rollspel fortfarande allt för begränsade i karaktärsskapningen för att skapa riktigt coola karaktärer redan från start. Men är ofta någon form av newbie, och bakgrunden bör anpassas därefter. Det är så trist att se spelares hjärtan krossas när de inser att reglerna inte låter deras rollpersoner vara lika coola som de var i deras bakgrund.
Det kommer väl lite från att jag nu har så pass mycket erfarenhet av olika rollspel att jag lättare kan identifiera vilken nivå jag bör ligga på.
Men jag brukar alltid försöka hitta på ett par stolpar för rollpersonen. Eller "krokar" om du så vill. Typ en till fem hyfsat korta meningar som vardera presenterar någon intressant aspekt som kan vävas in i kampanjer eller broderas ut. Typ,
* Fd kapten i den heliga flammans armé, Helmkyrkans stående försvarsmakt.
* Från Amn.
* Gillar alkohol.
* Stort fan av militärisk kadaverdisciplin.
Ett par saker SL kan hämta inspiration ifrån för att slänga in SLP:er från min bakgrund.
Som SL är jag numera också ett stort fan av att bara ställa ledande frågor till spelarna (inspirerad av hur Arvidos och RasmusL introducerade mig till Apocalypse world). Typ "ge mig namnet på en adelsperson du är bekant med, men avskyr", eller "det är en person du kände när ni var små, vad var er relation till dem?".