Krille
Super Moderator
Symboler måste förstås
"Där är skillnaden. Symbolik som engagerar alla direkt (som gillar konceptet), eller ett begripligt tankeexperiment som man kan leva sig in i först när man förstår."
Men symboliken måste likförbannat förstås. Jag förstår inte din symbolik, till exempel. Orsaken är mycket enkel: jag är inte du, jag har inte spelat med dig i femtielva år, och jag har inte brytt mig om att sätta mig in i Chronopia. Om jag inte begriper vad dina symboler står för så kan jag inte bli engagerad. För att jag ska ha en chans att greppa din symbolik så måste jag förstå den.
Och det innebär dockskåp, enligt din egen utsago.
Det intressanta är att du tar upp vissa knasigheter i Chronopia som gör den omöjlig. Det tillsammans med att den är en symbol gör den till en sagovärld.
Om jag säger att världen i Skymningshem är omöjlig, gör den det till en sagovärld? Den skulle nämligen aldrig kunna ha en tvådagars solförmörkelse eller ett åttidagarsår skulle innebära att världen var djupfryst som en sten alternativt ramlat ner i gasjätten sedan urminnes tider. Världen skulle aldrig kunna ha något liv som påminnde om Jorden eftersom detta skulle bli mikrovågat i åttahundra watt i miljontals år. Kort sagt, den är omöjlig. Istället använder världen ett antal pastischer från wuxia, anime och manga för att vara asiatcool, det tas upp iynisisk matlagning, saker man kan missbruka och kulturkrockar med iynisin. Det är en symbol, som kommenterar företeelser i den moderna fantasylitteraturen. Är Skymningshem en sagovärld?
Jag insåg en sak nu. Svarar du "ja", och Skymningshem är en sagovärld, så har du inte begripit det eftersom symbolerna inte är universella och man kan inte ta dem för givna. I så fall måste även sagorollspel "begripas" för att fungera. varar du "nej", och Skymningshem inte är en sagovärld, så innebär det att Chronopia inte heller är en sagovärld.
Liksom, hur jag än analyserar din argumentation om sagorollspel och dockskåpsrollspel så inser jag att den egentligen är ett försvar av åsikten att du gillar koboldtjafset Chronopia, eftersom du har tagit det till dig och gjort något eget av det, och nu försöker du rättfärdiga varför du tycker om den och samtidigt förneka att du skulle vara kobold. På sin höjd är idén med sagorollspel och dockskåpsrollspel en tes om sagorollspelande och dockskåpsrollspelande, men faktum är att den håller inte om rollspelen i sig.
"Där är skillnaden. Symbolik som engagerar alla direkt (som gillar konceptet), eller ett begripligt tankeexperiment som man kan leva sig in i först när man förstår."
Men symboliken måste likförbannat förstås. Jag förstår inte din symbolik, till exempel. Orsaken är mycket enkel: jag är inte du, jag har inte spelat med dig i femtielva år, och jag har inte brytt mig om att sätta mig in i Chronopia. Om jag inte begriper vad dina symboler står för så kan jag inte bli engagerad. För att jag ska ha en chans att greppa din symbolik så måste jag förstå den.
Och det innebär dockskåp, enligt din egen utsago.
Det intressanta är att du tar upp vissa knasigheter i Chronopia som gör den omöjlig. Det tillsammans med att den är en symbol gör den till en sagovärld.
Om jag säger att världen i Skymningshem är omöjlig, gör den det till en sagovärld? Den skulle nämligen aldrig kunna ha en tvådagars solförmörkelse eller ett åttidagarsår skulle innebära att världen var djupfryst som en sten alternativt ramlat ner i gasjätten sedan urminnes tider. Världen skulle aldrig kunna ha något liv som påminnde om Jorden eftersom detta skulle bli mikrovågat i åttahundra watt i miljontals år. Kort sagt, den är omöjlig. Istället använder världen ett antal pastischer från wuxia, anime och manga för att vara asiatcool, det tas upp iynisisk matlagning, saker man kan missbruka och kulturkrockar med iynisin. Det är en symbol, som kommenterar företeelser i den moderna fantasylitteraturen. Är Skymningshem en sagovärld?
Jag insåg en sak nu. Svarar du "ja", och Skymningshem är en sagovärld, så har du inte begripit det eftersom symbolerna inte är universella och man kan inte ta dem för givna. I så fall måste även sagorollspel "begripas" för att fungera. varar du "nej", och Skymningshem inte är en sagovärld, så innebär det att Chronopia inte heller är en sagovärld.
Liksom, hur jag än analyserar din argumentation om sagorollspel och dockskåpsrollspel så inser jag att den egentligen är ett försvar av åsikten att du gillar koboldtjafset Chronopia, eftersom du har tagit det till dig och gjort något eget av det, och nu försöker du rättfärdiga varför du tycker om den och samtidigt förneka att du skulle vara kobold. På sin höjd är idén med sagorollspel och dockskåpsrollspel en tes om sagorollspelande och dockskåpsrollspelande, men faktum är att den håller inte om rollspelen i sig.