Nekromanti Mina favoritscener i LOTR-trilogin (spoilers)

Pendragon

Swashbuckler
Stör dock inte mig det minsta.
Inte mig heller. Förstår inte varför folk gnäller. Det är en cool manöver, och den bryter inte mot några tyngdlagar eller nåt sånt, som vissa andra av hans manövrer gör.

/Joel - som dock föredrar manövern i slutet på den första filmen, där Legolas förststabbar en Uruk-hai i halsen med en pil, för att sedan i samma rörelse skjuta den i nästa Uruk-hai.

Pendragon

Swashbuckler
FOTR:
Introt. Slaget vid dagorlad speciellt. Galadriels berättarröst är perfekt.

Jakten till vadstället. Inleds med filmens mest stämningsfulla replik "What are you doing? The wraiths are still out there!"

Striden i morias gravkammare, speciellt i extended. Jag är nämligen svag för kastade svärd.

Sam utplumsande till Frodos båt.

TTT:
Allt med Eowyn. Fogge får ursäkta konkurrensen. Speciellt fäktningsscenen mot Aragorn och scenen med grytan är söta.

Sams tal i slutet.

Entmötet.

Merry och Pippin hittar Isengårds matförråd. :gremlaugh:

Gandalfs kavallerichock.

Sluträkningen av Gimlis och Legolas tävling.

Legolas sköldsurfning... bara för att alla verkar hata den.

Theodens tal, när han ikläder sig rustningen.

ROTK:
Theodens peptalk och Rohirrims efterföljande kavallerichock.

Eowyn stjäl showen igen, så allt med henne. Speciellt när hon rustar Merry, sänker en Mumakil och wastear häxmästaren.

Gandalf förbereder Pippin inför mötet med Denethor.

Pippins sång/Anfallet mot Osgiliath.

Sam får visa vad han går för, både mot honmonster och orcher.

Gandalf beordrar Gondor soldater att stå kvar, oavsett vad som kommer genom porten... (och soldaterna står INTE kvar).

...

Jag antar att det börjar framgå tydligt vilken min favoritscen i hela filmen är? Rohirrims anfall var helt enkelt bara det maffigaste, kraftfullaste och närmast överväldigande jag sett på film, alla kategorier... Definitivt en dålig dag för att vara orch...

/Joel

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
FOTR
Bra:
*Hela filmen. Efter att ha sett trailers och filmsnuttar i diverse recensionsprogram förväntade jag mig att filmen skulle vara bra, men inte att den skulle vara så bra. Precis allt var helt rätt. Alla avsteg från boken kändes motiverade för att spara tid och/eller göra historien mindre tillkrånglad. Allt såg precis ut som det borde, utom trollet som såg ut som en inflamerad michelingubbe.
*Det inledande slaget. Efter det satt man bara och gapade. Jag vågade knappt blinka eftersom jag kunde riskera att missa något.
*De svarta ryttarna sköljs bort av flodvågen. Den häftigaste sekvensen i boken är också den häftigaste i filmen.
*De svarta ryttarna är i största allmänhet precis så otäcka som de borde vara.
Mindre bra:
*Elrond är en jävla gnällspik: "Dumma Isildur!", "Dumma Arwen!", "Dumma Aragorn!". Det gäller för alla tre filmerna.
*Vissa actionscener ger lite Xena-vibbar. Den lutande bron hade jag kunnat leva utan och bläckfisken blev lite för mycket.
*Det är visserligen Tolkiens fel, men man får aldrig någon känsla av vilket hot Sauron egentligen är. Alla bara säger att han är farlig, men det är först i de senare filmerna (och böckerna) man får se de vanliga människorna som hotas av hans arméer. I första filmen får vi bara följa ett gäng snubbar som är ute och promenerer i skogen.

TT
Bra:
*Tyvärr är den absolut häftigaste scenen även den första i filmen: Gandalf dyker efter Balrogen, flyger ifatt sitt svärd och börjar hacka loss på den och Balrogen ser RÄDD ut! Allt detta till pampig musik. Det förstörde filmen lite för mig. Jag var helt övertygad om att det inte skulle bli häftigare än så. Det blev det inte heller.
*Scenen när Gollum pratar med sig själv är så snyggt gjort. För ett par sekunder känns det fånigt, men sedan glömmer man bort att det är sig själv han pratar med och blir lika förvånad som han när han märker att han är ensam.
Mindre bra:
*Till skillnad från första filmen är avstegen från boken meningslösa och tar upp extra tid. Är det någon som gillar sekvensen där de tror Aragorn är död? Finns det någon poäng med den som jag missar? Och varför kunde inte enterna bestämma sig för att spöa Saruman redan vid tinget. Då skulle det dessutom inte känts lika konstigt när de dyker upp ur skogen ett par sekunder efter att Lavskägge börjar böla (det går lite långsammare i extended edition, men inte mycket.
*Xena-action och dvärghumor. Jag stör mig dock inte lika mycket på det som en del andra.
*Faramir beter sig som en idiot. I extended edition får man dock en extrascen som förklarar varför han beter sig som en idiot.

ROTK
Bra:
*Hela jävla slaget utanför Minas Tirith.
*Ja, det mesta faktiskt.
Mindre bra:
*Sauron som fungerar som en stor ficklampa.
*De dödas armé skulle ha sett bättre ut om den varit lite mindre självlysande, lite mindre oövervinnerlig och klättrat lite mindre på väggarna.
*Sarumans och Gandalfs uppgörelse vid Orthanc är den bästa biten i hela boken. Den saknas.
*Kanske lite väl många scener där man tror att Sam/Fodo eller Merry/Pippin ska börja kyssas! :gremwink:

/tobias

Insignia

Swashbuckler
"Kanske lite väl många scener där man tror att Sam/Fodo eller Merry/Pippin ska börja kyssas!"

Det hade väl inte gjort något :gremgrin: (Fy på mig!)

Re: Vådligt...

För att inte tala om den stackare som måste bära upp all den veden till toppen av berget...kan inte ha varit lätt...

Fast en av minna favoriter i ROTK är kröningen i Minas Tirith, när hela folkmassan bugar sig för hoberna. Kalla mig mjukis, men det var så det kom fram en tår eller två där.

/Lars.

Rickard

Urverk speldesign
Mina favoritögonblick från RotK

Jag tänkte berätta om de tillfällen då jag fick tårar i ögonen av överväldigande..

- Scenen med Merrys farväl av Pippin.. Hela den tyckte jag var djupt rörande..

- Kastratsången när Gandalf körde iväg nazghülerna på fältet, när Faramir flydde. Just melodierna i filmen gjorde den ruskigt bra..

[1 timme 20 minuter - får ont i arslet]

- När Eowyn slet tag i Merry och red med männen ut i fält..

- Hela tiden slagfältsscenen utanför Minas Tirith.. Jag fick tårar i ögonen, kippade efter andan och fylldes av en stark överväldigande känsla.. Jag berördes verkligen..

[2 timmer 20 minuter - jag tycker filmen kunde sluta]

- Gemenskapen mellan hobvännerna i slutet..

[3 timmar 20 minuter (ungefär, jag kollade inte på klockan just då) - jag vill köpa DVD:n och jag är tacksam för att jag planerat in att se filmen igen]

Filmen var ruskigt bra... Den är den enda som av de tre som får en femma.. Jag läste den här gången inte boken (nyligen) innan.. Det kan varit därför.. Allting tyckte jag kändes hade ett någorlunda bra flyt.. De kunde dock ha klippt lite i slutet..

Hela alltet med att söka efter de dödas hjälp var rolig för den kändes så äventyraraktig.. Dock så var hela den så pinsamt dålig i dialog att jag nästan helst ville se allting bortklippt..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som ungefär hade samma känslor i slutet av filmen som när han läste slutet av boken

Oldtimer

Slava Ukraini!
Det hade väl inte gjort något?
Annat än att ge hela det amerikanska bibelbältet och halva resten av befolkning massiv hjärnblödning, osakat stämningar och krav på bojkott och förstört alla möjligheter till att filmen skulle bli PG-13? Nej, annat än det ser jag personligen inte vad det skulle ha gjort. :gremcool:

/Mikael - hoppas att det inte skulle vara riktigt så illa, men inser att det kanske är så.... fortfarande

Troberg

Sinister eater
Annat än att ge hela det amerikanska bibelbältet och halva resten av befolkning massiv hjärnblödning, osakat stämningar och krav på bojkott och förstört alla möjligheter till att filmen skulle bli PG-13? Nej, annat än det ser jag personligen inte vad det skulle ha gjort.
Antagligen, men de hade nog kommit undan med att låta Arwen och Eowyn hångla lite...

Kanske i extended-versionen?

Krille

Super Moderator
Petimeter

"- Kastratsången när Gandalf körde iväg nazghülerna på fältet, när Faramir flydde."

Ben Del Maestro är inte kastratsångare. Han är bara såpass ung att han inte har nått målbrottet än, och såpass skicklig trots sin ungdom att han är solist i The London Pratory School.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Petimeter

"Ben Del Maestro är inte kastratsångare. Han är bara såpass ung..."
Och jag som trodde alla unga killsångare som inte nått målbrottet kallades för kastratsångare..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som direkt hörde att det var en ung pojke som sjöng

magoo

Hero
Och mina...spoilers

LOTR:

När Gandalf talar strängt till Bilbo i Baggershus och man får se en glimt av hur mäktig han faktiskt är.

När Boromir plockar upp ringen i snödrivan och Aragorn lägger handen på svärdet.

När Boromir käkar pil efter pil efter pil och biter i gräset.

Jag är stum av beundran över stämningen i LOTR, tyvärr är den inte lika actionladdad som de andra filmerna.

TT:

När Eomer och hans ryttare först träffar på Aragorn, Gimli och Legolas och är sådär lagom fientligt inställda.

Allt med Brad Dourif (Grima).

Helms deep, även om de missat den häftigaste repliken i boken, där Aragorn ber fienden ge upp innan de blir förintade.

ROTK:

Spelet mellan Faramir och Denethor, scenen när Faramir ger sig iväg på självmordsuppdrag under sång av Pippin.

Så klart Eowyn mot nazgulen, men det är ju en höjdpunkt i boken också...

Nu när jag har sett förlängda versionen av LOTR och TT men bara bioversionen av ROTK är det svårt att sätta betyg, men det får bli 5, 4, 5-. Anledningen till 5- på ROTK är att slutet blev en smula för utdraget och att vissa effekter (t ex Gandalf med örnarna) inte höll måttet. Jag gillar inte Legolas heller, hur snuttipluttig Orlando Bloom än är.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Antagligen, men de hade nog kommit undan med att låta Arwen och Eowyn hångla lite...

Kanske i extended-versionen?
Seså, troberg, sluta dreggla nu. :gremlaugh:

/Mikael - får distraherande minnesbilder av Liv Tyler i skira alvslöjor

Troberg

Sinister eater
Det fanns en seriös tanke i inlägget också...

"Antagligen, men de hade nog kommit undan med att låta Arwen och Eowyn hångla lite...
Kanske i extended-versionen?"

Seså, troberg, sluta dreggla nu.
Bah, jag har internet, jag kan se så mycket sånt jag vill...

Men skämt åsido, jag tror att de skulle komma undan med det. Det är mycket mindre laddat idag om två kvinnor hånglar på film än om två män gör det. De skulle iofs drabbas av tolkientalibanernas vrede och extremreligiösas fördömande, men tolkientalibanerna skulle sett filmen ändå och de religiösa skulle inte sett den i vilket fall, så det skulle inte skada tittarsiffrorna nämvärt, om alls.

Det säger en del om synen på saker och ting i samhället. Skönt att man tänder på tjejer i alla fall, verkar enklare så (dessutom så vet man ju hur män tänker!).

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Det fanns en seriös tanke i inlägget också...

Men skämt åsido, jag tror att de skulle komma undan med det. Det är mycket mindre laddat idag om två kvinnor hånglar på film än om två män gör det.
Tyvärr vet jag att du har alldeles rätt. :gremcrazy:

/Mikael

Troberg

Sinister eater
Dags att bli oseriös...

"Men skämt åsido, jag tror att de skulle komma undan med det. Det är mycket mindre laddat idag om två kvinnor hånglar på film än om två män gör det."

Tyvärr vet jag att du har alldeles rätt.
Fast personligen vet jag inte om jag skulle använda uttrycket "tyvärr"...

Insignia

Swashbuckler
Kastrat

"Och jag som trodde alla unga killsångare som inte nått målbrottet kallades för kastratsångare."

En kastratsångare är en man som blev kastrerad före målbrottet och därför behåller sin sopranröst. Men man gör inte sånt nu för tiden.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Kastrat [OT}

"En kastratsångare är en man som blev kastrerad före målbrottet och därför behåller sin sopranröst. Men man gör inte sånt nu för tiden."
Vaddå? Behåller sin kastratröst? :gremtongue:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som då undrar vad unga pojkar som sjunger kallas

Insignia

Swashbuckler
Re: Kastrat [OT}

"Vaddå? Behåller sin kastratröst?"

Kastrat är alltså inte en röst, utan en kastrerad man (därav namnet). Kastratsångare är en man som kastrerades för att behålla sin vackra sångröst.

"som då undrar vad unga pojkar som sjunger kallas"

Goss-sopraner brukar man väl säga.

Rickard

Urverk speldesign
Aha, försökte skämta [NT]

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som ändå tackar för det nya ordet som han lärt sig