FOTR
Bra:
*Hela filmen. Efter att ha sett trailers och filmsnuttar i diverse recensionsprogram förväntade jag mig att filmen skulle vara bra, men inte att den skulle vara så bra. Precis allt var helt rätt. Alla avsteg från boken kändes motiverade för att spara tid och/eller göra historien mindre tillkrånglad. Allt såg precis ut som det borde, utom trollet som såg ut som en inflamerad michelingubbe.
*Det inledande slaget. Efter det satt man bara och gapade. Jag vågade knappt blinka eftersom jag kunde riskera att missa något.
*De svarta ryttarna sköljs bort av flodvågen. Den häftigaste sekvensen i boken är också den häftigaste i filmen.
*De svarta ryttarna är i största allmänhet precis så otäcka som de borde vara.
Mindre bra:
*Elrond är en jävla gnällspik: "Dumma Isildur!", "Dumma Arwen!", "Dumma Aragorn!". Det gäller för alla tre filmerna.
*Vissa actionscener ger lite Xena-vibbar. Den lutande bron hade jag kunnat leva utan och bläckfisken blev lite för mycket.
*Det är visserligen Tolkiens fel, men man får aldrig någon känsla av vilket hot Sauron egentligen är. Alla bara säger att han är farlig, men det är först i de senare filmerna (och böckerna) man får se de vanliga människorna som hotas av hans arméer. I första filmen får vi bara följa ett gäng snubbar som är ute och promenerer i skogen.
TT
Bra:
*Tyvärr är den absolut häftigaste scenen även den första i filmen: Gandalf dyker efter Balrogen, flyger ifatt sitt svärd och börjar hacka loss på den och Balrogen ser RÄDD ut! Allt detta till pampig musik. Det förstörde filmen lite för mig. Jag var helt övertygad om att det inte skulle bli häftigare än så. Det blev det inte heller.
*Scenen när Gollum pratar med sig själv är så snyggt gjort. För ett par sekunder känns det fånigt, men sedan glömmer man bort att det är sig själv han pratar med och blir lika förvånad som han när han märker att han är ensam.
Mindre bra:
*Till skillnad från första filmen är avstegen från boken meningslösa och tar upp extra tid. Är det någon som gillar sekvensen där de tror Aragorn är död? Finns det någon poäng med den som jag missar? Och varför kunde inte enterna bestämma sig för att spöa Saruman redan vid tinget. Då skulle det dessutom inte känts lika konstigt när de dyker upp ur skogen ett par sekunder efter att Lavskägge börjar böla (det går lite långsammare i extended edition, men inte mycket.
*Xena-action och dvärghumor. Jag stör mig dock inte lika mycket på det som en del andra.
*Faramir beter sig som en idiot. I extended edition får man dock en extrascen som förklarar varför han beter sig som en idiot.
ROTK
Bra:
*Hela jävla slaget utanför Minas Tirith.
*Ja, det mesta faktiskt.
Mindre bra:
*Sauron som fungerar som en stor ficklampa.
*De dödas armé skulle ha sett bättre ut om den varit lite mindre självlysande, lite mindre oövervinnerlig och klättrat lite mindre på väggarna.
*Sarumans och Gandalfs uppgörelse vid Orthanc är den bästa biten i hela boken. Den saknas.
*Kanske lite väl många scener där man tror att Sam/Fodo eller Merry/Pippin ska börja kyssas!
/tobias