Nekromanti Mina favoritscener i LOTR-trilogin (spoilers)

Klon

Hero
gnäller för att...

Jo, alltså jag gnäller för att det känns så fel, liksom så många andra av Legolas manövrar, för jag klagar inte bara på hans "jag är en skater" manöver, utan på det han håller på med trollet, med hästen, med Olifanten osv...

Jag tycker det är minst lika irriterande som Gimli-humorn eller miscasten på frodo

Klon

Hero
Tja, kan dra upp lite favoriter då...

FOTR...
+Det mesta med Bilbo, utom det i vattnadal
+Trollkarlsfight... snyggt löst utan blixtar och dunder
+Vädertopp, givetvis...
+Balrog!!!

TT...
+Balrog!!!
+Uppladning inför helms klyfta
+Enter! det fanns bristerb iof, som när de alla bara kommer ut ur skogen sådär, men annars bra, speciellt i extended då man får höra lavskägge citera vår förlorade gosse Tom Bombadil...
+Gollum, han blev mer än bara en liten datoranimerad sidokaraktär som jag befarade att han kunde bli

ROTK...
+Rohans ryttare... så mäktigt
+Biten med sam, honmonstret och tornet
+Sättet som ringer smälter på =)
+Slaget vid den vita staden at large... gillar dock inte spökena så mycket

magoo

Hero
Re: Och mina...spoilers

Han - hon - whatever... vi lever väl i ett jämställt samhälle :)

Det lustiga är att jag bara har läst boken på svenska men ändå alltid vetat att det var Eowyn som knäckte Nazgulen. Det var först när jag läste nån lista över Ohlmarks-missar som jag reagerade på att det stod "han".

Troberg

Sinister eater
Nu har jag sett trean, och jag tror att de flesta favoritscener redan räknats upp, så jag tänkte nämna några saker jag stör mig på i stället.

Hobsången som bakgrundsmusik till slaget. Det lät alldeles för tydligt att den var elektroniskt förbättrad. Det kunde gjorts bättre.

Sams peptalk till Frodo på sluttningen mot mount doom. Hela tiden var himlen i mordor svart och full av rök, men bakom Sams huvud i den scenen var den klarblå.

Olifanterna. Som någon sagt, definitivt Star Wars-flashbacks. Dessutom kunde de gott låtit bli att göra dem så förbaskat überstora, det blev lite löjligt.

Spökarmen. Är det bara jag som får massiva Asterix-vibbar? "Nej, jag är inte rädd för er." "Men förstår du inte, vi är ju vålnader!"

Lite väl långa uppladdningar inför dramatiska scener ibland.

Mordor sjunker ner i underjorden. Bara för mycket.

Orcherna har blivit ljusare. Det är en sak att vara politiskt korrekt, men att ge efter från oinsatta korkade påtryckningar är fel.

Jag såg första CD'n på tyska (råkade få den några timmar tidigare). OK, men blev lite fel ibland. Jag får väl skylla mig själv... Någon som vet om det skiljer sig något mellan del olika språkversionerna? Någon snackade något om att palantiren (den där kristallkulegrejan) inte kom till användning, det gjorde den på tyska.

Lite för mycket slow motion och halleluja-episkhet ibland.

Några masscener kändes misslyckade, man fick en känsla av att det var tjugo statister filmade i en vinkel där de såg fler ut.

Jag gillade Gollum bättre i tvåan. Vet inte varför, det bara är så.

Det var ibland lite rörigt att hålla reda på var alla var och hur det hängde ihop. Iofs så följer den väl boken väl i det avseendet, men det kunde lätt avhjälpts, exempelvis med färgglada baner eller större variation på terräng, väder, arkitektur osv.

Slaget utanför mordors portar kändes på något sätt för litet. På det hela taget så skulle slagen må bra av att få lite Kurosawa-stuk.

Jag saknade Saruman. Christopher Lee är ball.

En av hoberna (Sam?) gifte sig med en tjej med lurviga fötter. Hur osmakligt är inte det?

Ledmotivet i början påminde väldigt mycket om ett soundtrack av Ennio Morricone. Bara jag som märkt det?

Gandalf hackade för mycket med svärd i närstrid.

Jag hoppas verkligen att de inte lägger på mer episka slowmotionsekvenser och dramatiska panoreringar i den förlängda versionen. Man orkar liksom bara så mycket sånt innan det blir löjligt.

Bortsett från detta var det en rätt så bra film. Man har undvikit de alltför löjliga actionstuntsen som stör ettan och tvåan. Jag skulle säga tre och en halv ring av fem. Tolkien skulle nog gillat den.

Foggmock

Myrmidon
Re: Mina favoritscener i LOTR-trilogin (go figure)

Spökarmén slåss aldrig på Pelennor i boken. De blir släppta av Aragorn innan han seglar iväg i piratskeppen uppför Anduin tillsammans med Legolas och Gimli.

Och det var ju inte Gollums förtjänst heller, vilket jag störde mig lite på. Att betona Gandalfs ord genom att lägga på dem igen (tjafset om att han har en roll att spela) var ju liksom inte lika kraftfullt som att han tuggar av fingret och snubblar ner själv. Nu fick han ju lite hjälp på traven av Frodo, även om Gollums roll blev att stoppa Frodo som inte heller var sugen på att kötta ner ringen. Och så anklagar de människorasen för att vara vek. :gremsmile:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Om någon vill veta vad jag tycker...

...så sätter jag RotK främst bland de tre filmerna. Rent instinktivt efter att ha sett den så är det den bästa film som någonsin gjorts. Jag har har aldrig upplevt sådan intensitet i en film i hela mitt liv.

Jag tar min favorit först av allt. Rytteriscenen vid Pellenors slätt är fantastisk. Helt fantastisk... Theodens tal är så underbart att jag själv, med glädje, hade kastat mig rakt mot hundratusen orcher, och jublat av glädje under tiden (och gråtit troligtvis). När Rohirrims sextusen samlade lansar vrålar DEATH DEATH DEATH! Hade jag ståpäls över hela kroppen och när de sedan satte fart och störtade fram... Ja, vad skall man säga? Klump i halsen? Maxpuls? Skälvningar? Japp! Ett filmiskt mästerverk utan någon som helst konkurrens. Det värmer ett knekthjärta att se sådan underbar krigsromantik.

Men även solen har sina fläckar. Jag hade gärna sett att man fått med Theodens tvivel när han ser den gigantiska armén. Jag hade velat se honom ge upp, för att sedan gaska upp sig när man hör tuppen och ser det första gryningsljuset bryta igenom Saurons mörker.

Jag hade velat se Theoden greppa Rohans horn och blåsa i det så kraftfullt att det klyvs itu.

Jag hade velat se hur Theoden, trots tyngd av sorg och ålder rider ifrån sina egna hustrupper och stormar in först av alla i Mordors led "uppfylld av sina förfäders bärsärkaraseri".

Hela slaget vid Pellenors slätt är fantastiskt.

Fler favoriter;

Pippins sång och stormningen av Oscilliath är underbar. Det är så vackert och hopplöst. Bra att striden klipps bort. Intrycket är starkare när regissören väljer att inte visa det som alla ändå vet kommer hända. Bra med scenerna innan stormningen när Faramir rider med sina ryttare genom staden och ansiktsuttrycken på folket runt om dem. Det gott folk, är ångest och vemod.

Jag vet inte, efter Rohirrims ryttarchock känns allt annat så blekt så jag måste anstränga mig för att komma på mer favoriter. Men jag skall försöka.

Nu tar jag blandade saker som spänner över hela trilogin;

Castingen är fantastisk. Jag kan inte kommapå en enda skådespelare som inte har gjort en bra insats. Man har valt helt rätt personer att spela rollpersonerna. Filmerna hade aldrig blivit vad de är idag utan dem. Detta är nog det som man lyckats bäst med i hela projektet.

Rekvisitan är likaså den helt underbar. Den känns trovärdig, genomtänkt och välgjord. Av någon anledning har jag dock hela tiden stört mig på Gimlis hjälm. Den ser plastig ut. Men det är nog bara jag som har fått för mig det.

Gollum är suverän. Jag stör mig vid ett par tillfällen när han får biopubliken att skratta. Frågan är om det är Gollums fel eller biopublikens. Gollums historia och karaktär är så tragisk att den inte skall skrattas åt. Själv hade jag mer ont i bröstet när jag hörde honom tala med sig själv än lust att dra på smilbanden. De scenerna är för övrigt väldigt, väldigt bra (när han talar med sig själv alltså).

Av någon anledning har jag aldrig lyckats smälta att Arwen tar över Glorfindels roll. Det känns bara helt malplacé. Särskilt när hon nedvärderar Nazgûl till att bli vanliga dussinorcher genom att käckt uttrycka "I do not fear them". Say what!? Vem fruktar inte nazgûl. Detta står sig genom hela trilogin. Nazgûl känns aldrig riktigt farliga (förutom i RotK när de seglar över Minas Tirith och tar med sig soldater som om de vore plockgodis för 2,50/hg). Nä, det kunde Jackson lagt mer krut på - att beskriva hur fasansfulla de nio är. De är det reella hotet, Sauron bara det formella.

Orcherna är kalasbra! Särskilt Uruk-Hai. Uglûk är precis som han skall vara, men varför fick inte han föra befälet från början istället för den nyligen påhittade Lurtz? Det hade varit trevligt med en orch med lite större roll än bara kanonföda. Överlag så hade jag gärna sett fler delar av kapitlet "Uruk-Hai" i TTT. När vi ändå snackar Uruk-Hai så gillar jag verkligen deras jakt efter brödraskapet i FotR. Den var härlig!

Liksom många andra så hade jag inte så mycket till övers för de "klättrande" orcherna i Moria. Inget ont om Starship Troopers, men det är en annan film.

"Chefsorchen" vid Pellenors slätt var mysig. Riktigt ful och bra. Skön kommentar om att människornas tid är över och orchernas börjar, liksom debacklet med stenarna (de som kastades från Minas Tirith) och "release the prisoners". En förebild i yrket helt enkelt :gremsmile:

Och förresten, Grishnack var strålande.

/me has a thing for orcs

Spökarmén kändes sådär. Hade hellre sett den "orginalet" där Rohirrim till slut får pisk men får hjälp från Aragorn med Dunedan och seglen som byttes till Gondors banér. Men det störde mig inte så mycket. Spökkungen var ball.

Skönt att de tonade ner Gimlis skämtande till den sista filmen.

Legolas stred så som det anstår en skogsninja. Helt ok och tack för att det inte blev mer sköldsurfande. Men snälla, svenska biopublik; "SLUTA APPLÅDERA!!!"

Jag skulle kunna skriva så otroligt mycket mer, men någonstans måste jag sluta. Betygssättning följer;

FotR; :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremsmile:
TtT; :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremsmile:
RotK; :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

/Vulf

Troberg

Sinister eater
En sak som jag glömde...

Nuzgul-bossens hjälm gav mig flashbacks från Scream. De kunde väl hittat på något skojigare med den.

Foggmock

Myrmidon
Re: Om någon vill veta vad jag tycker...

är så underbart att jag själv, med glädje, hade kastat mig rakt mot hundratusen orcher, och jublat av glädje under tiden

Ja, ja, ja. Jag tänkte 'faen, jag vill också vara med!' på iallafall 3-4 ställen i filmen. Ge mig ett svärd och en sköld och jag skall dräpa ett av de där stora feta trollen själv! Och ståpäls.. milt uttryckt. Jag satt och rös vid de allra mäktigaste scenerna. 'You, my friends, bow for nobody' var också helt underbar. Hela följet som var där för att hylla kungen av Gondor fick buga för fyra pojkspolingar som uträttat mer än någon annan. Sam och Frodo iallafall.

Oscilliath

'Osgiliath' men skit i det.

Bra att striden klipps bort.

Medhåll. Ett av de snyggare stiltekniska knepen Jackson gav sig in på.

Castingen

Medhåll. Om jag fick tänka efter fanns det nog ett par jag velat byta ut (Legolas till exempel, Bloom ser inte ut som en alv för fem öre när de står utanför Meduseld och pratar och hans hår och öron döljs av hans kappa)

Rekvisitan

Medhåll. Men Gimlis hjälm är ju görbra ju. Man får schyssta närbilder av den när de besöker Lothlorien, ta en ordentlig titt där ska du se att den är jättefin.

Gollum

...är trots allt rätt komisk i allt det tragiska. Han är ingen Jar-Jar men lyckas få mig att skaka på huvudet, le, och tänka 'en sån tossing' både en och två gånger.

Nazgûlerna

Hmm, ja, de är tamejfan mesiga. Okej om Arwen inte är rädd, hon ska ju hem till sin hood och där äger hon dem ju. Aragorn borde till exempel inte plocka dem på Weathertop. Det är EN SNUBBE, KILLAR!

Uruk-Hai

De ser precis så skabbiga och sunkiga ut som jag föreställde mig dem. De orcher som faktiskt syns ('Why cant we have some meat? och 'Go ahead. Scream. Nobodys gonna help you' och han hos Honmonstret) är genialt snygga.

de "klättrande" orcherna i Moria

De är inte orcher, de är vättar.

"Chefsorchen"

Jag bara satt och hatade honom och tänkte 'kan inte nån slå in hans svulstiga svettnylle snart, det är inte mer än han förtjänar' mest hela tiden.

Legolas

Som jag sa innan, han var lite väl koboldig även i denna filmen. Han är precis lagom i ettan. Okej om han skjuter ner alla Haradrim på en Olifant. Okej om han plockar häxdoktorn som kör. Okej om han skjuter av repet som håller fast korgen. MEN HAN SKA FAN INTE GÖRA DET NÄR HAN ÄR _PÅ_ OLIFANTEN!

"SLUTA APPLÅDERA!!!"

Ja! De få som försökte sig på det när filmen var slut hojtade jag på så de blev tysta. Eller, jag hojtade inte men jag sa 'Ähmen tyst på er för faen' lagom halvhögt. Finns det sämre biografvett? Vem fan bryr sig om ifall en skabbig biosalong i Kalmar applåderar ens film efter premiären? Det finns liksom inget att applådera. Åk till Oscarsgalan och applådera när den vinner pris för Bästa film istället. :gremgrin:

Ymir

Liten kantbaron
Re: Glorfindel-komplex?

Vem fruktar inte nazgûl?
Arwen? Det säger hon ju själv, ju.

....Aragorn tycks också kunna spöa en kasse av dem på egen hand, för övrigt, så så hårresande mäktiga kan de inte vara.

Jag gillar Arwen. Hon visar hur man är damig och förnäm utan att vara ett våp, och den lektionen kunde vissa av mina rollpersoner sannerligen behöva.

- Ymir, som nyss skar sig på en chipspåse...

Johan Granberg

Swordsman
Spöknihilisterna

"Spökarmen. Är det bara jag som får massiva Asterix-vibbar? "Nej, jag är inte rädd för er." "Men förstår du inte, vi är ju vålnader!""

Haha, det tänkte jag också på. Jag hade extremt svårt att inte fnittra som en flickscout under den scenen. Även när någon (vem fan var det egentligen?) förklarade att "They believe in NOTHING!". Feta Big Lebowski-vibbar. Man bara väntade på att Peter Stormare skulle dyka upp och säga "We cut of your Johnson!" till Aragorn.

Klon

Hero
Re: gnäller för att...

Du menar förutom att han är bra mycket för ung eller att han bara har ett ansiktsuttryck?

Merry och Pippin var kanske lite unga med, men där kändes det bra mycket mer rätt, spcielt på herr Took

Insignia

Swashbuckler
Re: gnäller för att...

"förutom att han är bra mycket för ung"

Jag har fått intrycket att det är meningen att han ska vara ung. Men vad vet jag.

Johan K

Gammal & dryg
Yepp, kan ju hålla med dig om din lista !!
Gillar åxå alla de slag som är med ! Speciellt det vid Minas Thirit
En annan favvorit är nog när de går in i dödens stad.

Hoel

Veteran
Flejma Liv Tyler/Arwen

Nån som anser att Liv Tyler borde slängas åt honmonstret?
Nån mer som anser att det som förstör hela trilogin mest är Liv Tyler som Arwen. Inte nog med att dom har castat så jävla urkass, hon ser ju ut som nått från dom mer degenererade egyptiska dynastierna, snacka chinless wonder (M:TW). Hon hoppar in i ettan som nån sorts wonderwoman, vilket enligt min mening inte är riktigt riktigt för en alvprinsessa.
Visst att dom ville lägga in mer kärleksscener för att locka den kvinnliga publiken men nån måtta på tramset får det väl vara. Dom upprepar ju i princip samma scen om och om och om igen genom alla tre filmerna, dom kunde väl varit lite mer genomtänkta. Dom kändes verkligen meningslösa och påklistrade i efterhand. Jag hörde at dom funderade på att slänga in henne i slaget vid Helm oxå, det visar ganska jävla klart hur FEL dom tänkte om hela karaktären. Turligt nog så var det väl någon med lite huvud mellan axlarna som sa "Erhh... vänta lite nu... detta är ju SKIT! TA BORT!" eller nått... jag vet att jag skulle sagt så iaf.

För övrigt är alla alverna små fjollor som hoppar omrking och viftar på lillfingret. Eller som Gimli säger i tTT extended: det var inte så dåligt för en lillprins från alvskogen... lillprins översätts väl här med fjolla om jag inte har helt fel...

Det borde väl gå att göra en liknande version av filmerna som det gjordes av Star Wars I (där nåra fans klippte bort JarJar helt och hållet) med LotR, man klipper helt sonika bort Liv Tylers scener från filmen i princip rätt av. Hon kan vara med i början och säga hejdå och sen kan hon få gifta sig med honom i slutet... TOPPEN!

Krille

Super Moderator
Betänk alternativen

• Bygg in appendixen i filmen (dvs sätta in lite kärleksscener för den kvinnliga publiken i form av flashbacks).
  • Bygga om ståryn (dvs Arwen krigarprinsessan dyker upp lite här och var och krigar vid Aragorns sida).
  • Bygga om ståryn variant två (dvs Aragorn och Éowyn blir jättebetuttade i varandra och Faramir dör nånstans).
  • Bygga om Aragorn (dvs Aragorn är så jävelhård och ärkehjältig att han klarar sig utan kvinnlig motivation).

Hoel

Veteran
Re: Betänk alternativen

Det är hon som driver Aragorn att göra vad han måste göra
Så det har inget med det att det är hans öde, han ska bli kung, rädda världen och sånt tjaft, det är bara nån jävla brud med ett ansikte som ser ut att ha blivit draget genom en mangel ett par vändor....

Krille

Super Moderator
Re: Betänk alternativen

"Så det har inget med det att det är hans öde, han ska bli kung, rädda världen och sånt tjaft, det är bara nån jävla brud med ett ansikte som ser ut att ha blivit draget genom en mangel ett par vändor...."

Tja, han vill ju faktiskt inte bli kung. Dessutom är det Frodo som ska rädda världen, inte Aragorn. Själv vill han ju bara pöka på ett spetsörat fruntimmer i några sekel innan han går å dör, eller möjligen bolma pipa på Stegrande Ponnyn i Bri.

Dessutom, för att citera en helt annan person...

<blockquote><font class="small">Citat G'kar:</font><hr />
You can not "make" history. You can only hope to survive it.[/quote]

...så det där med att det är hans öde ger jag mycket för.

Ymir

Liten kantbaron
Ansiktsmangel

det är bara nån jävla brud med ett ansikte som ser ut att ha blivit draget genom en mangel ett par vändor....
Du vet, jag tror att de som valde Liv Tyler i rollen som Arwen faktiskt tyckte att hon var väldigt vacker i den rollen. Du tycker förvisso helt olika, men det där med ansiktsmanglingen är fortfarande en väldigt personlig-subjektiv åsikt, och således ett ganska dåligt argument. Hur skådisar ser ut brukar jag för övrigt undvika att koppla ihop med deras rollprestationer. (Och därmed inte sagt att jag inte drägglar på Zhou Xun ibland, men det gör knappast henne till en ännu bättre skådespelare).

- Ymir, tycker att Arwens scener är de bästa i hela filmtrilogin